kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
با 3 پله ارتقا در یک ماه

ایران به رتبه هشتم تولید فولاد جهان صعود کرد

 
 
 
ایران با تولید سه میلیون و 100 هزار تن در ماه‌آوریل (فروردین و اردیبهشت) 2023 و با سه پله ارتقا نسبت به مارس (اسفند و فروردین) به جایگاه هشتم فولاد‌سازی جهان صعود کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس‌، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که تولید فولاد ایران در ماه ‌آوریل ۲۰۲3؛ چهارمین ماه سال جاری میلادی و برابر با فروردین ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش پنج و 9 دهم درصدی به سه میلیون و 100 هزار تن رسیده است.
طبق این گزارش، در حالی که شش کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه‌آوریل با کاهش تولید مواجه شده‌اند ایران، هند، روسیه و کره ‌جنوبی افزایش تولید داشتند. همچنین ایران بیشترین افزایش تولید و ترکیه بیشترین کاهش تولید را در ماه ‌آوریل ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده‌اند. ترکیه از جایگاه هفتم به جایگاه دهم تنزل پیدا کرده است.
  3 پله صعود
براساس گزارش انجمن جهانی، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر ۲۰۲۲ این جایگاه را حفظ کرده بود اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ یک پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید. با این‌حال در گزارش ماه مارس، ایران به رتبه 11 تنزل کرد و ترکیه و ایتالیا جایگاه‌های نهم و دهم را از آن خود کردند. بیشترین افزایش تولید فولاد در این ماه با پنج و 9 دهم درصد متعلق به ایران و بیشترین کاهش تولید با ۲۰ و شش دهم درصد از آن ترکیه بوده است.
ایران در ژانویه ۲۰۲۳ برابر دی ماه سال گذشته، دو میلیون و 700 هزار تن، در فوریه امسال یعنی بهمن ماه سال گذشته دو میلیون و 400 هزار تن و مارس یعنی اسفند ماه دو میلیون و 200 هزار تن فولاد تولید کرده که این رقم در ماه ‌آوریل برابر با فروردین ماه به سه میلیون و 100 هزار تن رسیده است. به این ترتیب، ایران در‌ آوریل؛ سومین ماه سال جاری میلادی نسبت به ماه مارس سه پله بالا رفته و به رتبه هشتم تولید فولاد جهان صعود کرده است.
  همچنان اول در غرب آسیا
بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته هشت درصد بیشتر شده است. همچنین در حالی که تولید فولاد در غرب آسیا ماه گذشته ۱۷ و نیم درصد کاهش یافته بود اما در ماه ‌آوریل چهار و دو دهم درصد افزایش یافت و به چهار میلیون و 200 هزار تن رسید و ایران با تولید ۷۳ و هشت دهم درصد فولاد غرب آسیا، در این منطقه اول است.
۶۳ کشور تولیدکننده فولاد در جهان در چهارمین ماه سال ۲۰۲۳ یعنی ماه‌ آوریل ۱۶۱ میلیون و 400 هزار تن فولاد تولید کرده‌اند که دو و چهار دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. چین با تولید ۹۲ میلیون و 600 هزار تن، هند 10 میلیون و 700 هزار تن و ژاپن با تولید هفت میلیون و 200 هزار، سه تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان بودند.