kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹

دروس مهارتی و اشتغال‌پذیری در رشته‌های نظری ۲ برابر و در فنی‌مهندسی ۵ برابر می‌شود

 
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دروس مهارتی و اشتغال‌پذیری در دروس نظری دو برابر و در دروس فنی و حرفه‌ای پنج برابر می‌شود.
به گزارش ایرنا رضا نقی زاده با اشاره به برنامه تحولی برنامه درسی دانشگاه‌ها با رویکرد آمایشی و ارتقای مهارت افزایی دانشجویان اظهار داشت: باید تلاش کنیم دانشجو بعد از دانش آموختگی یک مهارت داشته باشد. در پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه نیز به این موضوع اشاره شده است.
نقی‌زاده افزود: دانشگاه‌هایی که رشته‌های نظری نیز دارند به مهارت نیاز دارند و بر همین اساس در جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم پیش‌بینی شد دانشجویان در کنار ۱۳۲ واحد درسی بسته درسی مهارتی و اشتغال پذیری را نیز طی کنند. یعنی سه تا ۱۵ واحد این ۱۳۲ واحد در بازنگری به دروس مهارتی و اشتغال پذیری اختصاص داده شده است. 
وی ادامه داد: سه تا ۱۵ واحد دروس نیز بر اساس بسته آمایشی و ماموریتی توسط خود دانشگاه‌ها تدوین می‌شود و بازنگری‌ها انجام شده است. همچنین طی دو سال آینده هزار و ۵۰۰ برنامه درسی با این الگو را بازنگری می‌کنیم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به انواع آموزش‌های مهارتی گفت: چند مدل آموزش مهارتی پیش‌بینی شده که می‌توان به دروس کاربینی اشاره کرد که دو واحد است و در این دو واحد دانشجویان با حضور در محل‌های کسب و کار موفق با آینده شغلی خود رو‌به‌رو می‌شوند. 
نقی‌زاده بیان داشت: نوع دیگر از آموزش‌های مهارتی دروس کارآموزی است که سه واحد بوده و در دوره تابستان انجام می‌شود و در آیین نامه جدید تا پایان ترم شش ارائه می‌شود. 
وی اظهار داشت: نوع دیگر از این آموزش‌های مهارتی، دروس کارورزی است که ۸ واحد درسی به آن اختصاص داده‌ایم و یکی از روش‌های اجرای آن این است که دو دانشگاه علمی- کاربردی و فنی حرفه‌ای در طول یک سال تحصیلی یک پودمان مهارتی ارائه می‌کنند و دانشجویان می‌توانند در آن شرکت کرده و به یک مهارت و شغل مسلط شوند. 
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: نوع چهارم آموزش مهارتی دو واحد مهارت کارآفرینی است. طبق برنامه‌ریزی‌ها دروس مهارتی و اشتغال‌پذیری در رشته‌های نظری دو برابر شده و در رشته‌های فنی و مهندسی پنج۵ برابر می‌شود.