kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
 خروج کشوری دیگر از مدار متحدان واشنگتن

 امارات از ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا خارج شد

 
 
 
 
وزارت امور خارجه امارات اعلام کرد که ابوظبی پس از ارزیابی‌های مستمر، از ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه خارج شده است. روشن است که این‌گونه، نقش آمریکا در غرب آسیا ضعیف‌تر از قبل می‌شود.
گرچه هنوز آمریکا در منطقه غرب آسیا حضور نظامی و مستشاری دارد و متحدانی نیز در میان دولت‌های عربی منطقه دارد، اما این حضور کمرنگ‌تر از گذشته است و حلقه متحدین آمریکا نیز نسبت به گذشته کوچک‌تر شده است و گویی متحدین دیگر مثل گذشته وابسته «پدر خوانده» نیستند. 
دولت امارات روز چهارشنبه (۳۱ مه؛ 10 خرداد) اعلام کرد که دو ماه پیش، از ائتلاف امنیتی دریایی به رهبری آمریکا در خاورمیانه خارج شده است. وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور، «وام»، منتشر شد، اعلام کرد: «امارات بعد از ارزیابی مستمر از همکاری‌های امنیتی مؤثر با همه شرکا، دو ماه پیش از مشارکت خود در پیمان دریایی متحد خارج شد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «امارات متحده عربی متعهد به گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز و ابزارهای دیپلماتیک به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف مشترک امنیتی و ثبات منطقه است.» 
این ائتلاف دریایی متشکل از ۳۴ کشور است که واشنگتن هدف از آن را تضمین امنیت و مبارزه با تروریسم و ​​دزدی دریایی در مناطق دریای سرخ و خلیج‌فارس که از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی در جهان هستند، توصیف کرده است. مقر اصلی این ائتلاف دریایی در بحرین و نزدیک ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و فرماندهی مرکزی آمریکا قرار دارد. همچنین نیروی دریایی آمریکا هنوز به این خبر و تصمیم دولت امارات واکنش نشان نداده است.
اسفند ماه سال گذشته بود که امارات تصمیم خود را برای توقف خرید سامانه‌های امنیتی از اسرائیل اعلام کرد و گفت این به دلیل رفتارهای دو وزیر تندروی اسرائیلی است. «محمد بن زاید»، رئیس ‌امارات به مسئولان رژیم آپارتاید اسرائیل گفت، تا زمانی که مطمئن نشویم «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم، بر دولتش کنترل و تسلط دارد قادر نخواهیم بود دست به امور مشترک بزنیم.
گفتنی است، اخیراً رسانه‌های جهان تحلیل‌هایی مبنی بر دور شدن ابوظبی از واشنگتن منتشر کرده‌اند. نشریه اقتصادی «فوربس» در گزارشی تحلیلی نوشت که بعد از عربستان ممکن است یک کشور عربی دیگر یعنی امارات، از مدار متحدان آمریکا خارج شود؛ امارات نیز مانند سعودی از بسیاری جهات از آمریکا الگوبردار کرد، اما از این پس ابوظبی برای منافع کلی امارات تلاش خواهد کرد.
آغاز رزمایش آمریکا و چند کشور عربی
همزمان با اعلام امارات، رزمایش «عزم النسر ۲۳» با مشارکت آمریکا و چند کشور عربی در عربستان آغاز شد. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از آغاز این رزمایش خبر داد و مدعی شد: «هدف از این رزمایش بهبود همکاری‌ نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش برای کمک به تحقق ثبات منطقه است.» این تمرینات شامل تیراندازی با گلوله جنگی، تجهیزات دفاع هوایی-زمینی و هواپیماهای 
ضد پهپاد است.