kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
افزایش شدید عملیات‌های استشهادی در فلسطین

25 عملیات استشهادی و هلاکت 20 صهیونیست در سال جاری میلادی


سرويس خارجي-
با ادامه تنش‌ها در فلسطين اشغالي، اكنون مشخص‌شده كه طي كمتر از شش ماه گذشته حداقل 20 صهيونيست در عمليات نيروهاي فلسطيني كشته شده‌اند. چشم‌اندازي براي كاهش تنش‌ها و آرام شدن اوضاع در فلسطين ديده نمي‌شود، زيرا فلسطيني‌ها حاضر به كوتاه آمدن در برابر اشغالگران صهيونيستي نيستند.
طي شش ماه اخير، صهيونيست‌ها با يكي از ناامن‌ترين دوران‌هاي خود در مناطق اشغالي فلسطين رو‌به‌رو بوده‌اند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی روز گذشته ضمن انتقاد از افزایش دامنه عملیات‌های استشهادی فلسطین، گزارش داد، از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون، مبارزان فلسطینی ۲۵ عملیات علیه شهرک‌نشینان صهیونیست انجام داده‌اند. این شبکه خبر داد که در جریان این عملیات‌ها، ۲۰ اسرائیلی به هلاکت رسیدند و ۴۱ نفر هم زخمی شدند. البته منابع صهيونيستي به‌طور معمول عادت به سانسور شديد حوادث و تلفات خود دارند و انتظار مي‌رود كه آمار تلفات صهيونيست‌ها بسيار بيشتر از اين هم باشد.عمليات‌هاي نظامي رو به گسترش فلسطيني‌ها عليه اشغالگران، مهم‌ترين واكنش آنها به بيش از 75 سال اشغال سرزمين‌شان است. اشغالگري‌اي كه تاكنون راه‌حل‌هاي سياسي براي آن بي‌نتيجه بوده است و به نظر مي‌رسد شكست راه‌حل‌هاي سياسي دهه‌هاي گذشته به تمايل و گرايش بيشتر فلسطيني‌ها به سوي عمليات مسلحانه و نظامي عليه صهيونيست‌ها منجر شده است. از همين‌رو نيز طي كمتر از شش ماه گذشته، حداقل 20 نفر كشته روي دست صهيونيست‌ها مانده است. اين آمار به معناي بيش از 3 نفر تلفات در هر ماه است. در 12 ماه سال گذشته ميلادي، يعني سال 2022 كه خونين‌ترين سال براي صهيونيست‌ها طي 10 سال گذشته لقب گرفته بود، در مجموع 30 صهيونيست كشته شدند كه به معناي 2.5 نفر در هر ماه بود، اما اگر روند تلفات صهيونيست‌ها در شش ماه آتي سال به شكل كنوني ادامه يابد، صهيونيست‌ها با افزايش چشمگير تلفات در مقايسه با سال گذشته رو‌به‌رو خواهند بود كه به معناي آن است لقب سال خونين براي صهيونيست‌ها از سال 2022 به سال 2023 منتقل خواهد شد.
گزارش‌هاي اخیر سازمان ملل نيز نشان‌دهنده تشدید خشونت‎ها در فلسطين اشغالي است. دو ماه پيش،‌ «تور ونسلند»، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور غرب آسيا گفته بود که از تكرار حوادث در فلسطین «عمیقاً نگران» است. تحلیلگران سیاسی نيز می‌گویند که رویدادهای چند ماه اخیر در سال 2023 و رویدادهای نیمه دوم سال 2022 از زمان انتفاضه دوم از سال 2000 تاكنون بي‌سابقه است. تا چند سال پيش تنش‌ها در مناطق اشغالي فلسطين در ماه رمضان اوج مي‌گرفت، اما امسال و سال گذشته حتي پس از ماه رمضان همچنان فلسطين اشغالي پرتنش است. از سوي ديگر چشم‌اندازي براي كاهش تنش‌ها و آرام شدن اوضاع در فلسطين ديده نمي‌شود، زیرا كاهش تنش مستلزم سازش بین بازیگران داخلی یا مداخله بازيگران مهم بین‌المللی است، اما هیچ‌کدام از این دو شرايط در فلسطين رخ نمي‌دهد. نه فلسطيني‌ها حاضر به كوتاه آمدن در برابر اشغالگران هستند و نه بازيگران بين‌المللي علاقه‌اي به حل بحران در فلسطين از خود نشان مي‌‍‌دهند. لذا شايد تنها راه‌حل فلسطين عزم و اراده آهنين خود فلسطيني‌ها براي آزادي وطن‌شان باشد.
حمله سایبری به یک شرکت فناوری‌ رژیم صهیونیستی
حملات سايبري عليه رژيم صهيونيستي نیز همچنان ادامه دارد. در همين ارتباط نيز، نشریه معاریو اعلام كرد كه در جریان حمله سایبری به سیستم رایانه‌ای شرکت «تنووا»، رژیم صهیونیستی برخی دستگاه‌های رایانه‌ای این شرکت هدف حمله قرار گرفته‌اند و مدیران بخش امنیت سایبری این شرکت به ناچار پس از اطلاع از این حادثه، مجبور به قطع سیستم رایانه مرکزی شرکت با هدف مهار این حمله شده‌اند. این در حالی است که شورای امنیت سایبری رژیم صهیونیستی نیز با تایید این خبر اعلان کرد که در حال بررسی علت و ابعاد این حمله سایبری می‌باشد. تا بدین لحظه هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است. دفتر مرکزی شرکت تنووا که در زمینه فناوری‌های پیشرفته فعالیت دارد در منطقه «کتسرین» سرزمین‌های اشغالی واقع شده است. رژیم صهیونیستی چند سال است که در معرض حملات گسترده سایبری قرار دارد و بخش پشتیبانی فنی بسیاری از سازمان‌های مهم و اساسی امنیتی، خدماتی، تجاری و صنعتی اسرائیلی از کار افتاده است و این رژیم اطلاعات مهم و حساسی را از دست داده است. سازمان‌های امنیتی صهيونيستي پی بردند که بسیاری از نهاد‌های امنیتی و نظامی و بخش فناوری و تکونولوژی رژیم صهیونیستی طی ماه‌هاي اخیر بار‌ها هدف حملات گسترده سایبری قرار گرفته و دشمن صهیونیستی به‌رغم پیشرفت در زمینه تکنولوژی و امنیتی، در مقابله با این حملات ناکام مانده است. اکنون حملات سایبری علیه سیستم‌ها و نهاد‌های امنیتی رژيم اسرائیل به تهدیدی وجودی و حیاتی برای این رژیم تبدیل شده است. حملات سایبری توانسته سایت‌های ده‌ها بانک اسرائیلی را از کار بیندازد، در روند فعالیت چراغ‌های راهنمایی رانندگی به سبب قطع جریان برق اختلال ایجاد کند، حتی برخی فرودگاه‌ها و بندر‌ها و خطوط راه‌آهن نیز تعطیل شده، معاملات تجاری با مشکل مواجه شده و در کل رژیم صهیونیستی در نتیجه این حملات دچار فروپاشی و ناتوانی در بازگرداندن اوضاع به روال عادی برای ساعات متمادی شده است. در کنار این مسائل، شواهد و قرائنی نیز وجود دارد که ضعف و ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله با حملات سایبری را نشان می‌دهد. کابینه نتانیاهو نیز در جلسات خود بر ضرورت ارتقای سامانه‌های دفاعی و اختصاص بودجه‌ای ویژه برای برخی نهاد‌های امنیتی و فنی با همکاری سازمان‌های آمریکایی و اروپایی در چاچوب یک توافق امنیتی سایبری و مبارزه با حملات سایبری تاکید کرده است، اما با این وجود، این تلاش‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته و زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی همچنان در معرض نفوذ و حملات گسترده قرار دارد.
جزئیات مرگ مشكوك افسر اطلاعاتی موساد 
خبر دیگر این که يك روز پس از آن كه منابع رسانه‌ای صهیونیستی، از مرگ یک مقام سابق اطلاعاتی این رژیم بر اثر واژگونی قایق تفریحی در ایتالیا خبر دادند، اكنون جزئيات بيشتري از اين حادثه علني شده است. نام و چهره این مقام سابق اطلاعاتی به‌دلیل پروتکل‌های امنیتی افشا نشد اما گفته ‌شده که سه فرد دیگر همراه با اين افسر اطلاعاتي کشته‌ شده و ديگر افسران كشته شده از نیروهای سابق سازمان اطلاعات ایتالیا بودند. «نیئر دفوری» تحلیلگر نظامی رژيم صهيونيستي نیز به شبکه ۱۲ گفت که دولت ایتالیا به‌سرعت دلیل واژگونی را شرایط آب و هوایی و خرابی قایق اعلام کرد، اما روزنامه صهیونیستی «معاریو»، روز چهارشنبه با انتشار گزارشی، پشت‌پرده واژگونی یک قایق توریستی در دریاچه «ماجیوره» در شمال ایتالیا را فاش کرد و از نشست شماری از ماموران اطلاعاتی ایتالیا و موساد اسرائیل خبر داد. به اعلام رسانه‌های ایتالیایی، در این حادثه چهار نفر از ۲۵ سرنشین قایق مذکور، غرق شدند و پنج نفر دیگر زخمی شدند. در میان کشته‌‌ها دو نیروی اطلاعاتی ایتالیایی و اسرائیلی به چشم می‌خورند که سن آنها بالای ۵۰ سال است. از سوي ديگر خبرگزاری والاه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که افسر کشته شده موساد در ماجرای کشتی تفریحی در دریاچه ماگیورای ایتالیا تنها افسر اطلاعاتی اسرائیلی حاضر در کشتی نبوده است. این خبرگزاری در یک افشاگری بزرگ اعلام کرد که 18 نفر از 20 مسافر قایق واژگون شده در دریاچه ماگیورا، پرسنل اطلاعاتی سابق یا فعلی بودند که به‌سرعت از بیمارستان‌ها و هتل‌ها تخلیه شدند تا ردی از آنها باقی نماند. در میان چهار کشته شده یک عضو سابق موساد نیز وجود دارد که نامش فاش نشده است.