kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
 تشدید جنگ لفظی بین مسکو و لندن بر سر جنگ اوکراین

 مدودف: مقامات انگلیس یک هدف نظامی مشروع برای روسیه تلقی می‌شوند

 
 
 
معاون شورای امنیت روسیه در واکنش به استدلال وزیر امورخارجه انگلیس درباره «حق مشروع» اوکراین برای حمله به اهداف در داخل خاک روسیه، گفت: با توجه به کمک‌های لندن به کی‌یف، مقام‌های انگلیسی نیز می‌توانند 
«اهداف نظامی مشروع» برای مسکو محسوب شوند. 
انگلیس در 15 ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد از حامیان اصلی کیف و از ارسال‌کنندگان عمده سلاح و مهمات به این کشور بوده است. حتی چندی پیش مقامات انگلیس اعلام کردند که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را نیز به اوکراین ارسال کرده‌اند. در دور تازه تنش‌ها بین دو کشور وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه حق اوکراین برای حمله پهپادی به مسکو را محفوظ دانسته و گفت: «کیف برای دفاع از خود حق دارد به اهداف داخل خاک روسیه حمله کند.». مسئله‌ای که با واکنش شدید مسکو مواجه شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری مدودف در واکنش به اظهارات جیمز کلورلی در توجیه حمله پهپادی روز سه‌شنبه اوکراین به مسکو گفت: «امروز، انگلیس با ارائه انواع کمک‌های نظامی به کیف به عنوان متحد اوکراین عمل می‌کند، این کشور در واقع یک جنگ اعلام نشده علیه روسیه را هدایت می‌کند.»رئیس‌جمهوری سابق روسیه در صفحه توئیتر خود ادامه داد: «پس، هر کدام از مقام‌های انگلیسی که جنگ را برای کیف تسهیل کند می‌تواند به عنوان یک هدف نظامی مشروع برای مسکو در نظر گرفته شود.»به گفته مدودف، مقام‌های لندن باید توجه داشته باشند که در چارچوب قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ژنو و لاهه، آنها نیز ممکن است به عنوان «کشور در جنگ» شناخته شوند. اظهارات معاون شورای امنیت روسیه در حالی‌است که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین دوشنبه شب از توافق با نمایندگان شرکت دفاعی انگلیس(BAE) برای ایجاد تأسیسات تعمیر و تولید تسلیحات در این کشور خبر داده بود.
استخدام مزدور برای جنگ در اوکراین
 همزمان سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد انگلیس از طریق یک پلتفرم کاریابی بین‌المللی، برای اوکراین مزدور نظامی استخدام می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که این وب‌سایت کاریابی که «ادزونا» نام دارد، یک شرکت خصوصی است و در نتیجه تمامی مسئولیت محتواهای منتشرشده را بر عهده‌دارد. وی گفت: هیچ شکی نیست که سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس به ‌احتمال زیاد پشت این اقدام قرار دارند. آنها پول مالیات‌دهندگان خود را در این وب‌سایت‌ها به استخدام «سرباز مزدور» برای اوکراین اختصاص می‌دهند.«زاخارووا» افزود که لندن از مدت‌ها پیش برای حمایت از اوکراین از مزدوران نظامی استفاده می‌کند و به اظهارات لیز تراس، نخست‌وزیر سابق انگلیس‌ اشاره کرد که از تمامی کسانی که می‌خواهند برای اوکراین بجنگند حمایت خواهد کرد.این سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: از این نظر، ما باید یادآوری مجدد کنیم که هر نوع فعالیت مسلحانه علیه سربازان روسیه با سرکوب فوری مواجه شده و گروه‌های مزدوران خارجی و داوطلبان نابود خواهند شد.زاخارووا از همه خواست تا با تلاش‌های انگلیس برای استخدام این نیروها مقابله کنند و لندن را به این متهم کرد که برای جنگ اوکراین «گوشت دم توپ» می‌خواهد.
هشدار وزیر دفاع روسیه
وزیر دفاع روسیه نیز ضمن اعلام اینکه غرب در حال افزایش تامین تجهیزات و تسلیحات برای کی‌یف در آستانه حمله «بزرگ» اوکراین است، تاکید کرد، مسکو به هر مسیر تدارکاتی که شناسایی کند، حمله می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه همچنین گفت، روسیه «ضربه موثر و محکمی» به دشمن وارد می‌کند و تسلیحات غرب نتیجه «عملیات نظامی ویژه» مسکو در اوکراین را تغییر نخواهد داد.این اظهارات شویگو کمی پس از آن مطرح شد که طبق گفته روسیه، اوکراین بزرگ‌ترین حمله پهپادی خود به مسکو را انجام داد، اگرچه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی روسیه تمامی هشت پهپاد ارسال شده را نابود کردند. شویگو افزود: صبح روز سه‌شنبه دولت اوکراین حمله تروریستی را در مسکو انجام داد. شایان ذکر است که در این حمله اوکراین غیرنظامیان را هدف گرفت. این در حالی است که یکی از معاونین رئیس‌جمهور اوکراین مشارکت مستقیم کیف در حمله روز سه‌شنبه به مسکو را رد کرد اما گفت، اوکراین از دیدن این رویدادها لذت می‌برد و پیش‌بینی می‌کند که از این قبل حملات بیشتر رخ خواهد داد.
نابودی آخرین ناو جنگی اوکراین
خبر دیگر ان که وزارت دفاع روسیه دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور، آخرین ناوجنگی اوکراین را در بندر «اودسا» منهدم کردند.بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در پی حمله  ۲۹ می‌(هشتم خرداد ماه)، به محل استقرار کشتی‌های جنگی در اودسا، «یوری اولفیرنکو» آخرین کشتی جنگی نیروی دریایی اوکراین منهدم شد.خبر انهدام آخرین ناو نیروی دریایی ارتش زلنسکی در حالی منتشر می‌شود که وی در دوران زمامداری خود در اوکراین قریب به ۲۰ درصد از خاک کشورش را از دست داده و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور در درگیری با ارتش روسیه یا نابود شده‌اند و یا آسیب جدی دیده‌اند.
وزارت دفاع روسیه همچنین همچنین در بیانیه خود اعلام کرد در مسیرهای «کوپیانسکی» و «کراسنولیمانسکی»، کیف روزانه حدود 120 نظامی را در نبرد با روسیه از دست می‌دهد.وزارت دفاع روسیه درخصوص عملیات ارتش روسیه در خارج از دونتسک منطقه دونباس گفت که نیروهای تیپ ۵ و گروهان اخمت در حال انجام عملیات تهاجمی موفق در جهت «مارینسکی» در 30 کیلومتری غرب پایتخت جمهوری خلق دونتسک هستند. یگان اخمت، بخشی از گارد ملی روسیه و در  جمهوری چچن مستقر است. نام این گارد از اسم احمد (اخمت) قدیروف، اولین رئیس ‌و پدر «رمضان قدیرف» رئیس ‌فعلی منطقه چچن گرفته است.