kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۹۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴

ماجرای درز اطلاعات محرمانه توسط دیپلمات انگلیس در جریان ملاقات با معشوقه‌اش چه بود؟

روزنامه «دیلی میل» انگلیس فاش کرده که سفیر انگلیس در آمریکا اطلاعاتی را به معشوقه‌اش – در زمانی که با او در ارتباط بوده – لو داده است. حالا مقامات انگلیسی به تکاپو افتاده‌اند تا با متهم کردن دیگران او را تبرئه کنند یا اذهان را از سمت او منحرف کنند.

 

سرویس خارجی-

گویا باز هم سیاستمدارانِ انگلیسی «گُل کاشته‌اند». پس از ‌آن که خبرهایی از آزار جنسی کارمندان پارلمان توسط نمایندگان انگلیسی فاش شد، یا خبرهایی که از پیدا شدن رد مواد مخدر در توالت‌های پارلمان این کشور منتشر گردید، یا خبری که می‌گفت اسناد محرمانه‌ای در یکی از توالت‌های یکی از مشروب‌فروشی‌ها پیدا شده و...، حالا خبر می‌رسد که سفیر وقت انگلیس چنان روابط گرمی! با معشوقه‌اش داشته که اطلاعات محرمانه کشورش را در اختیار او قرار می‌داده است. البته این اخبار مربوط به یک سال اخیر است اگر کمی پیشتر برویم می‌توانیم به ماجرای رسوایی رهبر مجلس اعیان انگلیس و دوست نزدیک نخست‌وزیر وقت این کشور ‌اشاره کنیم که متهم به داشتن رابطه نامشروع با زنی شد که از وی برای حضانت فرزندش کمک خواسته بود یا اگر باز به عقب‌تر برویم می‌توانیم ‌اشاره کنیم به ماجرای «جان میجر»، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا که به مدت چهار سال با «ادوینا کاری»، وزیر بهداشت خود، رابطه نامشروع و پنهانی داشت و... روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش داده است که سفیر سابق انگلیس در آمریکا با «میشل کاسینسکی»، خبرنگار تلویزیون سی‌ان‌ان، رابطه داشته و اطلاعاتی را به این خبرنگار آمریکایی افشا کرده است؛ البته خانم کاسینسکی چنین رابطه‌ای را رد کرده است. یک روز پس از آن‌که به «کیم داروچ»، سفیر سابق انگلیس در آمریکا، هشدار داده شد که رابطه او با معشوقه‌اش توسط روزنامه دیلی میل فاش شده، اسنادی توسط روزنامه «تلگراف» منتشر شده که نشان می‌دهند یک مقام ارشد دولت «بریتانیا» به ظن درز اطلاعات دیپلماتیکی دستگیر شده و همچنین پلیس ضد تروریسم به منزل این مقام ارشد یورش برده است.
این مقام ارشد دولت انگلیس که نامش فاش نشده، از «کِمی بادنوچ» وزیر تجارت بین‌الملل و «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس شکایت کرده و گفته است: «این دستگیری بخشی از کارزار انتشار اطلاعات غلط است تا از کیم داروچ محافظت و شأن دیپلماتیکی را حفظ کنند. وزیران انگلیس با این اقدام می‌خواهند درز اطلاعات توسط سفیر سابق در آمریکا را ماستمالی کنند.» البته باید پیش از برقرار کردن روابط نامشروع و لو دادن اطلاعات محرمانه فکری به «شأنِ» دیپلماتیک می‌کردند. آن‌طور که ایسنا نوشته، وی همچنین در دادگاه عالی انگلیس مدعی شد: «با من به شدت بدرفتاری شده و تمامی این کارها به این دلیل است که رفتار کیم داروچ را سریعا و به طور پنهانی از ذهن مردم پاک کنند.» وکلای این مقام ارشد نیز تأکید کردند، پس از آن‌که کیم داروچ روابط دیپلماتیک با آمریکا را در معرض خطر قرار داد، این مقام ارشد انگلیسی با دستگیری‌اش درواقع «سپرِ بلا» شده است. این هفته دادگاه عالی انگلیس جلسه استماع مقدماتی را در این زمینه آغاز خواهد کرد. گفتنی است، رسوایی‌های جنسی و رسوایی‌هایی از این دست که در گزارش فوق آمد تنها محدود به سیاستمدارانِ بریتانیایی نیست و اقوامِ و بستگان آنان هم کمابیش دستی در این آتش دارند. در خاطرمان هست که چند سال پیش فاش شد که خانم «ایریس رابینسون»، همسر60 ساله نخست‌وزیر ایرلند شمالی، که در ظاهر بسیار هم مدافع ارزش‌های خانواده بود! نه تنها با یک پسر 19 ساله روابط نامشروع داشت، بلکه از بودجه دولت به وی کمک‌های مالی نیز ‌کرده بود. البته افشای رابطه این زن با جوانی که قریب به چهل سال از خودش کوچک‌تر بود، منجر به وقوع تنش شدید میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها نیز در ایرلند شمالی شد.