kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴

هفته بیست و یکم و تظاهرات 230 هزار صهیونیست در 150 نقطه علیه نتانیاهو

 

سرويس خارجي-
پنج ماه است که صدها هزار صهيونيست هر هفته به خیابان‌ها می‌آیند تا به برنامه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو اعتراض کنند. اقتصاددانان برجسته و کهنه سربازان ارتش رژيم صهيونيستي نسبت به پیامدهاي برنامه نتانياهو هشدار داده‌اند و می‌گویند اقدامات نتانياهو مي‌تواند تل‌آويو را منزوي كند.
اعتراضات عليه برنامه‌هاي كابينه تندرو نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي رژيم صهيونيستي پس از پنج ماه بدون وقفه ادامه دارد. اعتراضات گسترده وارد بیست‌ویکمین هفته خود شده است و تظاهرات این هفته چند روز پس از تصویب بودجه دو ساله جدید توسط ائتلاف احزاب افراطی ارتدوکس با بنیامین نتانیاهو برگزار شد. تظاهرات اصلی در تل‌آویو برگزار شد و فقط در شهر تل‌آويو به تنهايي بيش از 120 هزار نفر عليه نتانياهو شعار سردادند. «امير کیدرون» یکی از معترضان به رويترز گفت: «مسئولان ممکن است فکر کند که ما بعد از 21 هفته خسته شده‌ایم، اما حتی اگر خسته باشیم، سرنگوني نتانياهو براي ما مهم‌تر است.»
اکنون پنج ماه است که صدها هزار صهيونيست هر هفته به خیابان‌ها می‌آیند تا به برنامه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو اعتراض کنند. اقتصاددانان برجسته و کهنه سربازان ارتش رژيم صهيونيستي نسبت به پیامدهاي برنامه نتانياهو هشدار داده‌اند و می‌گویند اقدامات نتانياهو مي‌تواند تل‌آويو را منزوي كند. همچنين رئیس‌ رژيم صهيونيستي نيز که نقشش عمدتاً تشریفاتی است، در میانجیگری بین نتانياهو و مخالفانش ناموفق بوده است و تا اینجا وضعيت بحران اختلافات در تل‌آويو در وضعيت ابهام و بي‌سرانجامي است.
براساس گزارش جروزالم‌پست، تظاهرات هفته بيست‌ويكم عليه نتانیاهو در ۱۵۰ شهر، میدان و تقاطع در سراسر رژیم اسرائیل همراه با محل اصلی تظاهرات در خیابان کاپلان تل‌آویو برگزار شده است و طبق برآورد سازمان‌دهندگان، حدود ۲۳۵ هزار نفر در اين تظاهرات شركت كردند. تظاهرات همچنین در ‌هادره، نس تزیونا، کریات شمونا و هود‌هاشارون و دیگر شهرهاي اشغالي برگزار شد. موشه یعلون، وزیر جنگ سابق رژيم صهيونيستي خطاب به معترضان در تل‌آویو گفت: «يك متهم جنایتکار كابينه را رهبری می‌کند، آیا به نظر شما منطقی است که متهم سرزمين ما را برای حکومت خودش ویران کند؟»
اگرچه رسانه‌های صهيونيستي گزارش داده‌اند که نتانیاهو مایل به امضای توافق با مخالفان است، اما به نظر می‌رسد که نتانياهو گروگان شرکای راست افراطی خود است که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایشان، می‌توانند كابينه او را سرنگون کنند. اگر برنامه‌ تغيير قوانين قضایی اجرا شود، رژيم صهيونيستي احتمالاً با یک بحران قانون اساسی بی‌سابقه مواجه خواهد شد که در آن دادگاه عالی فرمان مي‌دهد، اما نخست‌وزير و كابينه می‌توانند از آن پیروی نکند. اين وضعيت جز به معناي هرج‌ومرج داخلي در جامعه صهيونيستي نيست و به نظر مي‌رسد اجراي خواسته راستگرايان رژيم صهيونيستي اين رژيم را وارد فاز بحران خواهد كرد.
اولتیماتوم مخالفان به نتانياهو
به نظر مي‌رسد كه مذاكرات ميان نتانياهو و مخالفانش نيز بي‌نتيجه بوده است و دو طرف نتوانسته‌اند به هيچ نتيجه‌اي برسند. روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در اين ارتباط خبر داده است كه حزب «یش‌عتید» به رهبری «یائیر لاپید» تهدید کرده در صورتی که شروطش تحقق نیابد، مذاکرات را ترک می‌کند.
از سوي ديگر مذاکرات بین کابینه حاکم و ائتلاف مخالفان در کنست رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری رئیس این رژیم تاکنون بی‌نتیجه بوده است. اعضای حزب «یش‌عتید» و دیگر احزاب مخالف در گفت‌وگو با رسانه‌های عبری تاکید کرده‌اند که تنها در صورتی به مذاکرات ادامه خواهند داد که «کارین الحرار» عضو کنست از حزب «یش‌عتید» یکی از ۲ نماینده کنست در کمیته انتخاب قضات دیوان عالی باشد.
کنست رژیم صهیونیستی باید تا ۱۵ ژوئن، ۲ نماینده خود در کمیته انتخاب قضات دیوان عالی را معرفی کند. کمیته انتخاب قضات شامل سه قاضی فعلی دیوان عالی، ۲ عضو کانون وکلا، وزیر دادگستری و یک وزیر دیگر خواهد بود. براساس قانون، ائتلاف حاکم بر کنست می‌تواند هر دو نماینده کنست در کمیته انتخاب قضات دیوان عالی را از اعضای این ائتلاف انتخاب کند. «سیمچا روتمن» از طراحان لایحه تغییرات قضایی تهدید کرده بود که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، هر دو نماینده کنست در کمیته انتخاب قضات، از حزب حاکم تعیین خواهند شد.
هرتزوگ تا پیش از این در چندین نوبت از شکاف و بحران عمیق داخلی رژیم صهیونیستی بر سر تصمیمات کابینه نتانیاهو ابراز نگرانی کرده و حتی درباره بروز جنگ داخلی در بین صهیونیست‌ها هشدار داده است. مخالفان از لاپید و بنی‌ گانتس وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی خواسته‌اند که از مذاکرات با کابینه حاکم خارج شوند، زیرا به گفته آنها، نتانیاهو قصد دارد مذاکرات را برای وقت کشی ادامه دهد.
آتش‌سوزی‌هاي مشکوک
همزمان با بحران اختلافات داخلي در تل‌آويو، مناطق مختلف رژيم صهيونيستي نيز شاهد رويدادها و حوادث عجيب است. از جمله رسانه‌های صهیونیستی روز یکشنبه گزارش دادند که آتش‌سوزی گسترده‌ای در یک پایگاه نظامی اسرائیلی در نزدیکی شهرک «معاله ادومیم» در کرانه باختری اشغالی به وقوع پیوسته است. معاله ادومیم یکی از بزرگ‌ترین و در حال گسترش‌ترین شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری و در شرق بیت‌المقدس اشغالی است. جزئیات بیشتری از این حادثه آتش‌سوزی اعلام‌نشده، اما به‌طور معمول دستگاه‌های خبررسان در رژیم صهیونیستی خبرهای مرتبط با حوادث و آتش‌سوزی‌ها در مناطق اشغالی را سانسور می‌کنند.
همچنين سازمان مقابله با حریق در اراضی اشغالی فلسطین، بعدازظهر شنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از صبح ۷۱ مورد آتش‌سوزی در بخش‌های مختلفی از فلسطین اشغالی به ثبت رسیده است. بنابر گزارش وبگاه پانت، نیروهای پلیس، نیروهای امدادی و آتش‌نشانان از ساعات اولیه صبح با همکاری یکدیگر در تلاش برای مهار حریق در بخش‌های مختلفی از اراضی اشغالی فلسطین بوده‌اند. پانت با استناد به بیانیه‌های صادرشده از سوی سازمان آتش‌نشانی رژیم صهیونیستی خبر داد که این سازمان از صبح ده‌ها گزارش آتش‌سوزی دریافت کرده و تحقیقات درباره علت وقوع آتش‌سوزی‌ها در جریان است. این وبگاه در ادامه با استناد به یکی از این بیانیه‌ها خبر داد که به‌دنبال آتش‌سوزی در منطقه «اشواک» و «عریه» در منطقه جنوبی، به علت شدت آتش‌سوزی، دو شهرک‌نشین خودروهای خود را رها کردند و پا به فرار گذاشتند که در نهایت هر دو خودرو در آتش سوختند.
پانت همچنین گزارش داد که دامنه حریق به‌قدری گسترده بوده که در برخی موارد از هواپیماهای اطفای حریق استفاده شده است. برخی منابع مدعی شدند آتش‌سوزی‌ها ناشی از بالن‌های آتش‌زای فلسطینی‌ها هستند. جوانان فلسطینی با بستن مواد اشتعالزا به بادباک‌ها آنها را به سوی اراضی اشغالی می‌فرستند. استفاده از بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا طی راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه مرسوم شد و تاکنون به صدها هکتار از اراضی شهرک‌های مجاور غزه آسیب زده است.