kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴

اظهارات جنجالی سناتور آمریکایی درباره دلارهایی که آمریکا برای کشتار روس‌ها هزینه می‌کند



سرویس خارجی-
«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی آمریکا در دیدار با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که روس‌ها در نتیجه اعطای پول هنگفت مقام‌های آمریکایی به کیف کشته می‌شوند. 
جنگ اوکراین تاکنون صدها میلیارد دلار برای اروپا و آمریکا هزینه در بر داشته است. جدای از نزدیک به
2 تریلیون دلاری که اروپا به خاطر بحران انرژی ناشی از این جنگ طی 14 ماه گذشته متحمل شده است مجموع اروپا و آمریکا بر اساس گزارش‌های رسمی بیش از 150 میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین کرده‌اند هرچند بر اساس گزارش‌های غیر رسمی مبالغ اعطایی به کیف بسیار بیشتر از این میزان بوده است. «مونیکا کراولی»، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت دونالد ترامپ روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ در صفحه توئیتری خود نوشت: «بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از درآمدی که شما به سختی به دست آوردید، در چاله پرهزینه و فاسد اوکراین ناپدید شده است. روز مالیات مبارک!»
اما لیندسی گراهام» سناتورجمهوری‌خواه کارولینای جنوبی در سفر اخیر خود به اوکراین نیت واقعی آمریکا از این کمک‌های سخاوتمندانه به کیف را فاش کرد. وی در دیدار با زلنسکی و خطاب به وی گفت: «روس‌ها در حال مرگ هستند. ما قبلاً هرگز چنین پولی خرج نکرده‌ بودیم» تارنمای اسپوتنیک نوشت که لیندسی گراهام در جریان سفر به کیف و دیدار 5خرداد خود با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته بود: «روس‌ها (در جنگ با اوکراین) می‌میرند. پولمان به بهترین نحو خرج شده است.» گراهام در این سفر همچنین گفته بود: «اگر آمریکا به ‌اندازه کافی در جنگ علیه روسیه از اوکراین حمایت نکند، این پیامی به چین است که می‌تواند تایوان را بگیرد.»
واکنش روسیه
به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات لیندسی گراهام، گفت که «ننگی از این بزرگ‌تر بر پیشانی آمریکا نیست.» پسکوف در واکنش به این ویدئو گفت که حرف‌های گراهام درباره «سرمایه‌گذاری روی مرگ روس‌ها» داغ ننگی بر پیشانی آمریکا است.وی تاکید کرد: «سخت است که بتوان ننگی بزرگ‌تر از داشتن چنین سناتورهایی بر پیشانی کشوری مستقل مثل آمریکا را تصور کرد.»
انتشار ویدئوی اظهارات گراهام واکنش کاربران فضای مجازی را نیز به دنبال داشت و آنها اظهارات سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی را محکوم کردند.
کاربری ضمن مخالفت با این سخنان، گراهام را جنگ طلب خواند و از آنکه این سخنان از سوی چنین چهره ذی نفوذی بیان شده، ابراز تاسف کرد.کاربر دیگری نوشت: «تصور کنید که چنین حرفی را یک روس در مورد شهروندان آمریکایی زده بود.»یک کاربر دیگر شبکه توئیتر با تهوع‌آور خواندن گفته گراهام نوشت: «فقط خدا می‌داند که این جنگ طلبان در پس پرده مشغول به چه کاری هستند.»
آپاچی‌های اسرائیل در راه اوکراین
از سوی دیگر گزارش‌ها از تشدید ارسال تسلیحات پیشرفته غربی به اوکراین حکایت دارد. بعد از این که اروپا و آمریکا تأیید کردند که روی ارسال جنگنده‌های اف 16 به توافق رسیده‌اند. حالا خبر رسیده است که اوکراین در آستانه دریافت بالگردهای تهاجمی از طریق رژیم اسرائیل است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الوطن سوریه، برخی منابع اسرائیلی اعلام کردند که آمریکایی‌ها احتمالا ۲۰ فروند بالگرد تهاجمی آپاچی ۶۴ را به اوکراین تحویل می‌دهند.آمریکا خودش قبلا این بالگردهای تهاجمی را در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی گذاشته بود. پیش از این نیز آمریکا بالگردهای ترابری مدل می۱۷ را به کیف تحویل داده بود.بالگردهای آپاچی مدل ۶۴ ساخت کارخانه بوئینگ، به دلیل سرعت و قدرت مانورشان و سلاح‌هایی که می‌توانند حمل کنند، یکی از قدرتمندترین تسلیحات تهاجمی محسوب می‌شوند. نیویورک‌تایمز و سی‌ان‌ا‌ن اخیراً وجود اسنادی تحت عنوان: «اسرائیل: راه‌هایی برای ارائه کمک‌های مرگبار به اوکراین» را افشا کردند که این اسناد می‌گفت که تل‌آویو در صورت فشار آمریکا و یا در مواجهه با «تخریب» روابط با روسیه، احتمالاً ارسال سامانه‌های تسلیحاتی به اوکراین را مورد بررسی قرار خواهد داد. روزنامه «اورشلیم پست» نیز اخیراً از احتمال ارسال سامانه‌های گنبد آهنین به اوکراین خبر داده بود.
بازی با آتش
اما در واکنش به ارسال جنگنده‌های اف 16 به اوکراین وزیر خارجه روسیه به کشورهای غربی هشدار داد که موافقت‌شان با ارسال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین، به مثابه «بازی با آتش» است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس۲۴، سرگئی لاوروف، تاکید کرد که تصمیم غرب برای ارسال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین، غیرقابل قبول بوده و به تشدید جنگ منجر خواهد شد. لاوروف با‌ اشاره به این تصمیم غربی‌ها اظهار داشت: بدون‌شک این تصمیم بازی با آتش است. وزیر خارجه روسیه افزود: همین امروز صحبت‌های مارک میلی، رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا را شنیدم که با احتیاط اما برای نخستین بار از زبان یک مقام رسمی بیرون آمد. حرف‌هایی که موید بی‌چون ‌و چرای فرمول به‌اصطلاح صلح زلنسکی «نیست.»وی با ‌اشاره به اظهارات رئیس ‌ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: حرف‌های مارک میلی درباره «غیرممکن بودن بازگشت به مرزهای ۱۹۹۱، نخستین گام در مسیر درک واقعیت است.».میلی ۲۵ می(۴ خرداد) در نشستی مطبوعاتی پس از جلسه هماهنگی تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین، گفت که کیف قادر نیست تا قلمروهایی که ازدست داده را با استفاده از ابزار نظامی به خاک خود برگرداند. به گفته وی، «اوکراین برای نیل به اهداف راهبردی‌اش و بازگرداندن تمام قلمرو تحت کنترل روسیه، شاید در استفاده از ابزار نظامی موفق باشد اما نه در آینده نزدیک.»
تقویت امنیت مرزها
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز دیروز (یک‌شنبه) دستور داد که امنیت مرزی قوی‌تر شود تا از حرکت «سریع» نظامی و غیرنظامی روسیه به مناطقی که اکنون تحت کنترل مسکو هستند، اطمینان حاصل شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ رئیس‌جمهوری روسیه در پیام تبریکی به سرویس مرزی که شاخه‌ای از سرویس امنیت فدرال روسیه است، گفت که وظیفه آنها «پوشش قابل اعتماد» خطوط در مجاورت منطقه جنگی است».شدت حملات در داخل روسیه در هفته‌های اخیر، عمدتا با حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مناطقی در امتداد مرز و به طور فزاینده‌ای در اعماق این کشور افزایش یافته است، از جمله حمله روز شنبه به یک خط‌لوله نفت در شمال غرب مسکو.
حملات گسترده به کیف
دیروز همچنین رسانه‌ها از وقوع چندین انفجار در کیف و فعال شدن پدافند هوایی برای مقابله با حملات هوایی روسیه خبر دادند. به گفته «ویتالی کیچکو» شهردار پایتخت، سامانه دفاع موشکی اوکراین چندین موشک را سرنگون کرده است. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که به دنبال وقوع چندین انفجار در آسمان کیف آژیرهای حملات هوایی به صورت ممتد به صدا درآمد. برخی منابع مدعی هستند که در این حملات یک نفر کشته و سه نفر دیگر مجروح شده‌اند. همزمان «والری زالوژینی» رئیس ‌ستاد مشترک ارتش اوکراین گفته است «زمان آن فرا رسیده است که آنچه مال ماست را پس بگیریم.»رسانه‌های غربی این اظهارات رئیس ‌ستاد مشترک اوکراین را نشانه احتمال قریب‌الوقوع بودن شروع
ضد حملات ارتش اوکراین علیه نیروهای روسیه تعبیر کرده‌اند.