kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
تبدیل تهدید به فرصت

ذخایر میعانات گازی روی آب ایران به صفر رسید

 

طبق اعلام وزارت نفت، بیش از 87 میلیون بشکه میعانات گازی ایران که به دلیل عدم توانمندی دولت قبل در صادرات آن، روی آب سرگردان بود طی 20 ماه گذشته از دولت فعلی صادر شده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ایران به‌عنوان یکی از چهار مصرف‌کننده بزرگ گاز دنیا، روزانه بیش از 800 هزار بشکه میعانات از میادین گازی خود تولید می‌کند که حدود 600 هزار بشکه آن در پالایشگاه‌‌ها و پتروشیمی‌های داخلی مصرف و 200 هزار بشکه مازاد صادر می‌شود.
با این‌ حال ناتوانی دولت قبل در صادرات آن باعث شد بیش از 87 میلیون بشکه میعانات گازی ایران روی آب سرگردان باقی بماند موضوعی که بیژن زنگنه؛ وزیر سابق نفت نیز در دیدار با جواد اوجی؛ وزیر نفت هنگام تحویل وزارت نفت به تیم جدید به آن اذعان کرده و از آن به‌عنوان یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های خود یاد کرد.
بالاخره این ناتوانی‌ها به پایان رسید و جواد اوجی؛ وزیر نفت، بعد از گذشت 20 ماه از عمر دولت سیزدهم از به صفر رسیدن میعانات گازی سرگردان ایران روی آب خبر داد و افزود: متأسفانه در دولت گذشته در حوزه دیپلماسی انرژی دچار مشکل بودیم و صادرات نفت ما خوب نبود. 87 میلیون بشکه میعانات نیز روی دریا داشتیم و در زمستان سال 99 نیز به‌دلیل ناترازی گاز با خاموشی‌های پرشمار روبه‌رو بودیم.
او افزود: با تلاش همگانی و موفقیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی انرژی به دست آوردیم، توانستیم رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهیم و رکوردهای مطلوبی در بخش صادرات ثبت کنیم. در شرایطی که در گذشته 87 میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.
طبق اعلام وزارت نفت، میزان صادرات میعانات گازی ایران در دولت قبلی روزانه بین 20 تا 60 هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به سه برابر افزایش یافته است و حتی به اعداد 200 تا 250 هزار بشکه در روز نیز رسیده است.
این موضوع در حالی رخ داده که همه انتظار داشتند وزارت نفت در دولت جدید با خرید 12 کشتی VLCC بر ذخایر روی آب میعانات گازی ایران اضافه کند ولی نه‌تنها از کشتی‌های خریداری‌شده استفاده نشد بلکه کشتی‌های روی آب نیز یکی پس از دیگری آزاد شدند. هزینه نگهداری میعانات روی آب سالانه 450 میلیون دلار بود.
اما یکی از اقدامات مهمی که منجر به افزایش صادرات میعانات گازی ایران در شرایط تحریم و به صفر رسیدن میعانات گازی ایران روی آب شد، قرارداد بزرگ صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا در مهرماه سال 1400 بود.
طبق گزارش رویترز، ایران ماهانه دو میلیون بشکه میعانات گازی خود را به ونزوئلا صادر می‌کند که اگر این روند از مهرماه سال 1400 تاکنون تداوم داشته باشد بدین معناست که 40 میلیون بشکه از میعانات گازی سرگردان روی آب ایران (حدود 50 درصد از کل میعانات گازی سرگردان) به مقصد ونزوئلا صادر شده است.