kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
قالیباف:

لایحه عفاف و حجاب هنوز به مجلس ارائه نشده و دولت در حال اصلاح آن است

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر شفاهی یک نماینده در صحن علنی اظهار داشت: دولت در نظر دارد لایحه عفاف و حجاب را اصلاح کند، ما نیز در مجلس شورای اسلامی تا زمانی که لایحه نهایی به دست ما نرسد، نمی‌توانیم آن را اعلام وصول کنیم.

صبح روز یکشنبه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و مواردی از قبیل ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در دستور کار قرار گرفت.
قالیباف، رئیس‌مجلس در نطق پیش از دستور خود با ‌اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم در دیدار اخیر با نمایندگان و قدردانی از ایشان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با توجه به شناخت دقیقی که از وظایف و اختیارات قوا و دستگاه‌های کشور دارند، وظیفه اصلی مجلس را به طور ویژه قانونگذاری مبتنی بر شناخت دقیق از مشکلات کشور می‌دانند. بر این اساس وظیفه ارزیابی اصلی ایشان از فعالیت یک دوره از مجلس بر محور قانون‌های تصویب شده در طول دوره است و بررسی اجمالی و منصفانه نشان می‌دهد، مجلس یازدهم از حیث قانونگذاری بسیار موفق‌تر از مجالس گذشته عمل کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب دستور کار اصلی سال آخر مجلس را در سه محور پیگیری مسئله مهار تورم و رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی‌کردن طرح‌ها و لوایح نیمه‌کاره تعیین کردند. تلاش می‌کنیم این محورها را در اولویت کارهای مجلس قرار دهیم و از همه همکاران مخصوصاً در کمیسیون‌های تخصصی می‌خواهم درخصوص به سرانجام رساندن این اولویت‌ها تا روز پایانی این دوره تلاش ویژه‌ای داشته باشند.
انتخابات مجلس در تهران
به صورت تناسبی برگزار می‌شود
نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، با الحاق یک ماده به این طرح در مورد برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران با ۱۶۱ رأی موافق، ۷۱ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بر اساس این مصوبه، در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هر داوطلب تعیین صلاحیت شده می‌تواند به صورت منفرد یا به عنوان عضوی از صرفاً یک فهرست نامزد شرکت در انتخابات شود. دستورالعمل نحوه شکل‌گیری، زمان‌بندی آغاز فعالیت، انحلال و جابه‌جایی نامزدها بین فهرست‌ها و انصراف آنها از فهرست در هر دوره از انتخابات حداقل یک ماه قبل از زمان آزادی تبلیغات توسط هیئت اجرایی مرکزی انتخابات تهیه، به روز شده و پس از تأیید هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود. در صورت عضویت هر نامزد در بیش از یک فهرست آرای ایشان در تعیین سهم فهرست‌های دارای عضویت محاسبه نمی‌شود و آرایی که یک جا به فهرست‌های ایشان داده شده به آرای این نامزد اضافه نمی‌شود و با ایشان شبیه به یک نامزد منفرد برخورد می‌شود.
رأی‌دهندگان حوزه انتخابیه می‌توانند گزینه‌های مدنظر خود را با ترکیب‌های مختلف از بین نامزدهای منفرد و فهرستی تا سقف کرسی‌های حوزه انتخابیه انتخاب کنند.
قالیباف:
دولت در حال اصلاح لایحه عفاف و حجاب است
حجت‌الاسلام محمد تقی نقدعلی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، اظهار داشت: درباره لایحه عفاف و حجاب ظاهراً دولت می‌خواهد یک‌سری اصلاحات و انتقاداتی را که مورد نظر مردم بوده، در این لایحه اعمال کند چرا که ایرادات جدی به این لایحه وارد است. در این لایحه دست بسیج بسته شده و خیلی با بی‌حجابان و قانون‌شکنان مماشات شده است.
وی بیان کرد: لایحه عفاف و حجاب از سوی قوه قضائیه تنظیم شده اما از سوی دلسوزان نظام و عموم مردم انتقادها و نقدهای به حقی شده است. انتظار می‌رود رئیس‌مجلس شورای اسلامی توضیحی برای اذهان عمومی پیرامون این موضوع ارائه کند.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما نزد مقام معظم رهبری قول دادید تا لایحه عفاف و حجاب به صورت فوری در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد، با این اوصاف اکنون این امکان وجود دارد که لایحه عفاف و حجاب به دولت بازگردد تا اصلاحات در آن صورت گیرد یا در مجلس شورای اسلامی نقدهای به حق مردم مورد ارزیابی قرار گیرد؟
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: لایحه عفاف و حجاب از سوی قوه قضائیه تنظیم شده و طبق قانون به دولت رفته و دولت نیز در حال بررسی و رسیدگی به این لایحه است.
وی بیان کرد: اکنون نیز دولت در نظر دارد که آن را اصلاح کند، ما نیز در مجلس شورای اسلامی تا زمانی که لایحه نهایی به دست ما نرسد، نمی‌توانیم آن را اعلام وصول کنیم. عده‌ای می‌گویند چرا مجلس شورای اسلامی کاری نکرده، در حالی که هنوز لایحه دست دولت است و بررسی آن در دولت ادامه دارد.
رئیس‌مجلس تاکید کرد: هر موقع این لایحه به مجلس بیاید، حتماً در مجلس اعلام وصول شده و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
اعلام وصول سه سؤال از وزرا
روز گذشته در مجلس شورای اسلامی، سه سؤال ملی نمایندگان از سه وزیر اعلام وصول شد که یکی از آنها مربوط به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت ضعف عملکرد در توسعه بسترها و شبکه‌های مخابراتی و نظارت بر عملکرد اپراتورها‌، دومی مربوط به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علت کندی اجرای طرح‌های بهداشت و درمان در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و دیگری مربوط به وزیر ورزش و جوانان درباره علت عدم توجه به جوانان و ضعف در نگهداری اماکن و فضاهای ورزشی، نبود برنامه‌ریزی مناسب در ورزش‌های همگانی و حرفه‌ای و به‌کارگیری مدیران ضعیف و ناکارآمد بود.
بیانیه نمایندگان
در تاکید ضرورت اجرای فرمایشات رهبر انقلاب
250 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای بر ضرورت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و مطالبات مردم از سوی مجلس تاکید کردند.
در یکی از بندهای این بیانیه اعلام شد: ما نمایندگان ملت به دور از روحیه‌اشرافی و طاغوتی خود را موظف به پاسخگویی، هم صحبتی و پیگیری اوامر و مطالبات مردم می‌دانیم و در این راستا خاضعانه سراپا گوش و در حد بضاعت و حدود اختیارات حل مسائل را دنبال خواهیم کرد.
وکلای ملت همچنین در بیانیه خود تاکید کردند: همکاری و هم افزایی با قوه مجریه روزافزون خواهد بود و تا لحظه آخر و سعی و بنای قلبی ما بر انجام تکالیف نمایندگی و ایفای مسئولیت خود در این پیکر واحد یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی
است.