kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
مشاور وزیر اقتصاد:

سهمیه آرد 75 درصد نانوایی‌های کشور بدون تغییر یا افزایشی است

مشاور وزیر اقتصاد از کاهش سهمیه آرد یک چهارم نانوایی‌ها خبر داد و گفت: ۷۵ درصد نانوایی‌های سراسر کشور با عدم تغییر یا افزایش سهمیه آرد مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد: با توجه به سهمیه شناور نانوایی‌ها به‌طور متوسط یک چهارم نانوایی‌ها سهمیه آردشان کاهش یافته است. البته ۷۵ درصد نانوایی‌های سراسر کشور هم با عدم تغییر یا افزایش سهمیه آرد مواجه شده‌اند.
مشاور وزیر اقتصاد با ‌اشاره به اینکه، موضوع طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان از اسفندماه سال 1401 وارد مرحله جدیدی شد افزود: مرحله شناور‌سازی سهمیه آرد نانوایان در فروردین 1402 در سراسر کشور با رویکرد عادلانه‌‌سازی ساختار توزیع آرد یارانه‌ای در کشور شکل گرفت. منطق عملکرد به این صورت است که نانوایان محترم وقتی عملیات فروش نان را بر پایه کارتخوان‌های هوشمند انجام می‌دهند سامانه مرکزی طرح هوشمند‌سازی، پردازش‌های لازم را بر روی تراکنش‌ها انجام می‌دهد و بر پایه آن نظام تخصیص آرد یارانه‌ای به نانوایان اتفاق می‌افتد.
جلال افزود: در مرحله شناور‌سازی کاهش و افزایش سهمیه آرد نانوایی‌ها دائمی نیست. منطق طرح بر این پایه است که وقتی عملیات فروش نان به‌صورت طبیعی انجام می‌شود با عدم تغییر یا افزایش سهمیه مواجه خواهند شد اما اگر تراکنش غیرواقعی ثبت شود یا فروش نان انجام نشود سهمیه آرد نانوایان کم خواهد شد. البته برای آن دسته از نانوایان که با کاهش سهمیه مواجه شده‌اند جای نگرانی وجود ندارد و در صورت برگشت به روال عادی عرضه نان سهمیه آنها اصلاح خواهد شد. در مورد نانوایانی هم که سهمیه آنها افزایش یافته و یا تغییری نکرده است باید به این نکته توجه کرد که این روند مشروط به تدام رفتار متعهدانه
آنهاست.
گفتنی است،  تعداد کارتخوان‌های هوشمند عرضه نان نصب شده در نانوایی‌ها به عدد 100 هزار رسیده است که علاوه‌بر عرضه نان در تعیین سهمیه آرد نانوایی‌ها هم نقش اساسی دارند.