kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۸۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
پوتین:

جایگاه اوراسیا در جهان با وجود تحریم‌ها تقویت شده است

رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در عرصه جهانی و همچنین کشورهای عضو آن با وجود فشارهای خارجی در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین تاکید کرد که نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه در عرصه جهانی و همچنین کشورهای عضو آن با وجود فشارهای خارجی در حال افزایش است.
او که در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی اوراسیا در مسکو سخنرانی کرد، گفت: با وجود بحران در مقیاس بزرگ در اقتصاد و تجارت جهانی، خطرات ژئوپلیتیکی و عدم شفافیت در جهان، مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای اتحادیه اوراسیا در سال 2022 به میزان یک و شش دهم درصد رشد داشته است.
 رئیس‌جمهور روسیه افزود: پیش‌بینی‌ها از فروپاشی اقتصاد روسیه به دلیل تحریم‌های گسترده غرب تحقق نیافته است و برعکس، حاکمیت این کشور به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بخش مالی جهان تغییرات قابل توجهی را متحمل شده اما روسیه با این وضع، با مشکلات سازگار شده و آن را مدیریت کرده است.
پوتین ادامه داد: روسیه و شرکای آن علاقه‌مند به همکاری بین‌المللی عادلانه، کارآمد و عملی هستند در حالی که کسانی که از جهان تک‌قطبی حمایت می‌کنند به اقتصاد جهانی آسیب می‌رسانند. ایالات متحده با سیاست اقتصادی خود تنها توسعه کشورش را خراب می‌کند زیرا به پای خود شلیک می‌کند.
او به استانداردهای دوگانه در سیاست اوکراین ‌اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه کیف روسیه را متجاوز خوانده اما از محل ترانزیت انرژی روسیه سود کلانی را به جیب می‌زند.
گفتنی است، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا با حضور رئیس ‌سازمان توسعه تجارت کشورمان و وزیر تجارت اوراسیا در دی‌ماه سال 1401 امضا شد.
نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی اوراسیا که با حضور مقامات و شرکت‌های تجاری ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، و قرقیزستان طی دو روز برگزار شد روز پنجشنبه خاتمه یافت.