kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: به‌دلیل وجود ظرفیت‌های مختلف

ابَرتورم در ایران منتفی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: وقوع ابَرتورم در اقتصاد ایران به علت داشتن ظرفیت‌ها و امکانات متعدد اقتصادی، منتفی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجیدرضا حریری درباره موضوع ابَرتورمی شدن اقتصاد ایران که این روز‌ها برخی افراد مطرح می‌کنند با نفی این موضوع به چرایی ابَرتورمی نشدن اقتصاد ایران پرداخت و اظهار داشت: به‌طور کلی نوع اقتصاد ایران، فضای کشور، منابع زیرزمینی، صنایع بی‌شمار و ظرفیت‌های مختلف در بخش‌های متنوعی که وجود دارد قادر به رفع حداقل نیاز مردم است به این خاطر ایران مثل سایر کشور‌ها به سرعت دچار ابَرتورم نمی‌شود.
او تصریح کرد: چون امکان تامین برخی از نیاز‌ها در داخل کشور وجود دارد نمی‌توان گفت که دچار ابَرتورم می‌شویم ضمن اینکه اصولا اقتصاد ایران از بسیاری از تحولاتی که در عرصه اقتصاد جهانی رخ می‌دهد آنچنان‌که سایر کشور‌ها تاثیر می‌گیرند، متاثر نمی‌شود. چون از بحران‌های جهانی کمتر تاثیر می‌پذیریم و بخشی از تورم ناشی از وقایع خارجی در ایران کمتر تاثیر می‌گذارند مطلوب است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: تورم امسال در همان بازه بین 45 تا 50 درصد تکرار می‌شود هرچند این عدد هم رقم بالایی است و بودن این عدد در اقتصاد خبر خوبی نیست اما در شرایط فعلی نمی‌توان گفت نشانه‌هایی از وجود ابَرتورم بنا به موقعیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در اقتصاد داریم مشاهده می‌کنیم.
نقض ادعای تورم ۱۰۰ درصدی
مطرح ‌شدن ادعای وقوع تورم ۱۰۰ درصدی در شهریورماه در حالی در فضای مجازی منتشر شده است که بررسی دقیق این ادعا ابعاد دیگری از ماجرا را نشان می‌دهد. این در حالی است که با بررسی اطلاعات مرکز آمار شاهد کاهش تورم ماهانه در فروردین و اردیبهشت 1402 نسبت به اسفند سال گذشته بوده‌ایم. بر این اساس تورم ماهانه اسفند سال گذشته چهار و هفت دهم درصد بوده که این رقم در فروردین امسال با یک درصد کاهش به سه و هفت دهم درصد و در اردیبهشت هم با 9 دهم درصد کاهش به دو و هشت دهم درصد رسید. بر این اساس، نرخ تورم در اردیبهشت امسال 49 و یک دهم درصد اعلام شده است.
همچنین بانک مرکزی ایران نیز گرچه اعداد تورم ماهانه متفاوتی از مرکز آمار منتشر کرده است اما روند کاهش این شاخص در داده‌های این نهاد هم مشاهده می‌شود به‌گونه‌ای که براساس اعلام بانک مرکزی، تورم ماهانه اسفند 1401 برابر 6.6 درصد به ثبت رسیده است.
از سوی دیگر با وجود اینکه اطلاعات این شاخص برای فروردین 1402 هنوز منتشر نشده، اما رسانه‌ها به نقل یک منبع آگاه در بانک مرکزی تورم ماهانه فروردین را پنج و دو دهم درصد اعلام کرده‌اند.
مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد این بوده که در خردادماه سال گذشته، ارز ترجیحی از اقتصاد ایران حذف و به یک شوک تورمی منجر شد اما امسال خبری از این نوع شوک‌ها نیست. از طرف دیگر نقدینگی به‌عنوان یکی از عوامل تورم‌زا نیز تحت کنترل بوده و حداقل شاهد رشد بیش از 40 درصدی نقدینگی در کشور نیستیم. فارغ از این دو مسئله به سبب کنترل همه‌گیری کرونا در جهان، روند تجاری کشورها به دوران پیش از کرونا بازگشته است و مطابق با آمارهای رسمی تورم جهانی نیز کاهشی خواهد بود.
نقد بر مبنای یک پیش‌بینی نسیه!
با توجه‌ به مطالب گفته‌شده می‌توان گفت که مطرح‌ شدن ادعای تورم 100 درصدی در شهریورماه بیشتر شبیه یک غرض‌ورزی سیاسی است تا استدلال علمی و منطقی.
به‌عنوان مثال برخی رسانه‌ها یا مسئولان آنها در فضای مجازی مدعی شده‌اند که تورم در شهریورماه به 100 درصد می‌رسد و بعد براساس همین پیش‌بینی مدعی افزایش فقر مطلق کرده‌اند و با ناسزاگویی و توهین علیه رئیس‌جمهور، عمل به قانون حجاب را زیر سؤال برده‌اند! این نوع تحلیل‌ها، تلاش برای دمیدن بر افزایش نرخ تورم است. بعد از اینکه پیش‌بینی برخی مدعیان اقتصاددانی که بیشترشان مدیران دولت تنبل و «از زیر کار در روی قبل» درباره سه‌رقمی شدن تورم درست از آب درنیامد جریان رسانه‌ای طرفدار همان بنگاه‌های سیاسی- امنیتی- تجاری اکنون به زور می‌خواهد پیش‌بینی خود را محقق کند حال آنکه نمی‌فهمد یا خود را به نفهمی می‌زند که ایران با داشتن معادل حدود 20 هزار میلیارد دلار ذخایر اثبات شده نفت، گاز و معدن مثل یونان بدون منابع و ثروت نیست و نسبت به ونزوئلا با تجربه‌تر و دارای ظرفیت‌های مختلف داخلی و منطقه‌ای است.
بنابراین دلیل وفور این تحلیل‌های شاز مسئولان دولت سابق و جریان رسانه‌ای طرفدارش، مسامحه قوه قضائیه با پررویی‌های نجومی عوامل نساخت مسکن و افتخار به آن، نساخت پالایشگاه، 10 برابر کردن نرخ ارز و قیمت اجناس و دیگر ترک فعل‌ها و رسانه‌های طرفدار آنهاست که عملا رسانه نیستند و به حزب، باند و بنگاه تجاری تبدیل شده‌اند.
جعل آمار تورم
توسط منتقدان دولت سیزدهم!
همچنین به گزارش ایرنا، سایت اکو ایران وابسته به روزنامه دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر اقدام به جعل آمار درباره تورم کرده است. این سایت حامی دولت روحانی، نموداری از نرخ تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی منتشر کرده و مدعی شده که این شاخص در دولت رئیسی به بالاترین سطح رسیده است. اما دقت در این نمودار، نشان می‌دهد که آمار آن جعلی است و رکوردهای تورمی دوره ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی دستکاری شده!
به‌عنوان مثال در بهمن ۱۳۹۹ تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی ۶۵ و سه دهم درصد بوده اما در اقدامی عجیب و در نمودار سایت اکو ایران، کمتر از ۱۰ درصد درج شده است! یعنی نرخ تورم در آن مقطع ۵۵ درصد کمتر از واقع آن جلوه داده شده است.
از دی ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ برای چهار ماه متوالی نرخ تورم نقطه به نقطه بالای ۶۰ درصد بود اما سایت منتقد دولت، شاخص مذکور در آن مدت را حدود ۱۰ درصد درج کرده است. همچنین در اردیبهشت ۱۳۹۸ تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی 60 و دو دهم درصد بوده اما اکو ایران آن را حدود ۲۰ درصد درج کرده است. به نظر می‌رسد رسانه‌های حامی دولت گذشته برای دستاورد‌سازی برای آن دولت، چاره‌ای جز جعل آمار ندارند.