kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶

آمریکا فرمانده گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه» را برکنار کرد

آمریکا دستور برکناری فرمانده نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه - به دنبال بحران در این گروه تروریستی- را صادر کرده است؛ همچنین خبر می‌رسد که واشنگتن روند برچیدن اردوگاه الرکبان را به تعویق ‌انداخته است.

 

سرویس خارجی-

برخی از منابعِ شبکه خبری المیادین روز پنجشنبه به این شبکه گفته‌اند، به دلیل اعتراضات علیه عملکرد «فرید القاسم»، فرمانده کل نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، و نبود توافق میان فرماندهان این گروه، دستورالعمل‌هایی از سوی آمریکا برای برکناری القاسم و تعیین فرمانده جدید آن صادر شده است. این منابع اعلام کردند، خبرهای منتشر شده درباره وجود توافقی میان اردن، دولت سوریه و روسیه برای برچیدن اردوگاه الرکبان صحت دارند اما این توافق با مخالفت آمریکا مواجه شده است. منابع یاد شده تاکید کردند، واشنگتن بر این باور است که وجود اردوگاه الرکبان یکی از دلایل موجه برای حضورش در پایگاه التنف و نیز بهانه‌ای برای متهم کردن دمشق به عدم همکاری در پرونده بازگشت پناهجویان است. منابع مذکور در ادامه نیز احتمال برچیدن اردوگاه الرکبان در آینده‌ای نزدیک را به دلیل پافشاری آمریکا بر تداوم حضورش در خاک سوریه بعید دانستند. هدف آمریکایی‌ها از انجام تمرینات در منطقه التنف انتقال این پیام به مسکو، امان و دمشق است که واشنگتن بر تداوم حضور خود در التنف تاکید داشته و هیچ قصدی برای برچیدن اردوگاه التنف و یا خروج از پایگاه التنف ندارد.گفتنی است، آن‌طور که برخی از تحلیلگران باور دارند، به نظر می‌رسد که آمریکا تلاش دارد با حضور در شمال سوریه از ایجاد امنیت و ثبات در منطقه و پاک‌سازی کامل مناطقی از سوریه که هنوز بقایای تروریست‌ها در آن‌جاها حضور دارند، جلوگیری کند. آمریکا تلاش دارد نگذارد سوریه میدان‌های نفت و گاز در شمال شرقی رود فرات را پس بگیرد چرا که به‌خوبی می‌داند این ثروت به باز‌سازی سوریه و قدرتمند شدن مجدد این کشور منجر می‌شود. همچنین آمریکا نیاز دارد با فضا‌سازی به افکارعمومی و به‌ویژه چند کشور متحد خود در منطقه القاء کند آمریکا هنور در منطقه حضور دارد و رانده نشده است. هدف دیگر آمریکا از ناامن کردن شمال سوریه معطوف کردن توجه دولت سوریه به این منطقه و ایجاد حاشیه امن در جنوب سوریه برای رژیم صهیونیستی است تا آن‌گونه که «دیوید ساترفیلد» گفته بود طرح خود برای ‌اشغال بخش‌های دیگر خاک سوریه در امتداد جولان را به اجرا بگذارد.
عربستان پرونده حج را به دمشق برگرداند
خبر دیگر از سوریه آن‌که عربستان پرونده حج شهروندان سوری را از دست اپوزیسیون خارج کرده و آن را به دولت سوریه در دمشق بازگرداند. آن‌طور که ایسنا نوشته است، وزارت اوقاف سوریه اعلام کرد که برنامه سفر حج شهروندان این کشور با هماهنگی عربستان از سال آینده آغاز خواهد شد. گفتنی است، پیش از این از سال ۲۰۱۳ و دو سال پس از آغاز جنگ در سوریه و قطع روابط دیپلماتیک دمشق-ریاض، ائتلاف مخالفان سوری اقدامات مربوط به سفر حجاج این کشور را برعهده گرفته بود. وزارت حج عربستان اواخر سال ۲۰۱۲ توافقنامه‌ای را با ائتلاف مخالفان سوری امضا کرد که بر اساس آن یک کمیته عالی جهت انجام امور مربوط به سفر حج شهروندان سوری تشکیل شد. اما بر اساس تصمیم جدید، عربستان پرونده حج اتباع سوری را از دست اپوزیسیون این کشور خارج کرده و از سال آتی میلادی آن را به دولت سوریه بازخواهد گرداند و اپوزیسیون آخرین سفر حج اتباع سوری را در ماه آتی میلادی تنظیم خواهد کرد. سوریه و عربستان روابط دیپلماتیک خود را در ماه جاری میلادی پس از ۱۲ سال تعلیق از سرگرفتند.