kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹

چــرا بـرای «پرس ‌تی‌وی» مانع تراشی می‌کنند؟

 

رسول شمالی ورزنده
شبکه بین‌المللی انگلیسی زبان «پرس تی‌وی» از بدو تاسیسش اهداف بلندی را آغاز کرد و تاکنون موفق شده است ماموریت‌های رسانه‌ای خود را در جهت پیام رسانی و حمایت از مسلمانان و مردم مظلوم و ستم دیده جهان بدرستی انجام دهد. حضور خبرنگاران و گزارشگران شجاع پرس تی‌وی در اقصی نقاط جهان به‌ویژه در مسائل و موارد خبری سیاسی- اجتماعی دنیا، به‌خصوص در مناطق خطرناک و جنگی، یک نمونه در این زمینه است. مسئله فلسطین و سرزمین‌های اشغالی و تهیه گزارش از نبرد مردم فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر قدس و اسرائیل غاصب و پخش صحنه‌های حساس و مهم از این شبکه برای مردم جهان خود گواه این مطلب است. امروز اگرچه رسانه‌های انگلیسی زبان دنیا همه علیه فلسطینی‌ها هستند و با سانسور اخبار پیروزی‌های جبهه مقاومت و مردم فلسطین تنها تصویرگر موجودیت جعلی اسرائیل هستند، تنها شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی رسانه ملی است که همپای رزمندگان فلسطینی و جبهه مقاومت، دنیا را با واقعیت رو‌به‌رو می‌سازد. همچنین خبرنگاران شبکه بین‌المللی انگلیسی زبان پرس تی‌وی طی سال‌های گذشته هم با حضور در افغانستان و عراق و در رابطه با متجاوزین آمریکایی به خاک این دو کشور، از ظلم‌ها و ستم‌هایی که سربازان آمریکایی بر مردم مسلمان عراق روا داشتند و همچنین فجایع نظامیان آمریکایی در افغانستان گزارش و خبر تهیه کردند که پخش این گزارش‌ها در سطح جهان، مردم دنیا را نسبت به ظلم و ستم استکبار جهانی آگاه کرده است.
از سوی دیگر در یکی دو سال اخیر و در هفته‌های گذشته مردم معترض فرانسه نسبت به بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌های دولت این کشور دست به اعتصاب و راهپیمایی زدند که در همین ماجرا هم شبکه پرس تی‌وی به‌خوبی توانست مطالبات مردم آزادی خواه فرانسه را به تصویر بکشد و به سراسر جهان مخابره کند‌، همچنين پخش تصاویر اعتراض‌ها و موضع‌گیری‌های مردم انگلستان نسبت به‌ ظلم‌ها و زیاده خواهی‌های ملکه انگلیس و همچنین هزینه‌های سنگین تاج‌گذاری شاهزاده جدید بریتانیا که بعد از مرگ ملکه به عنوان شاه جدید بریتانیا تاج بر سر گذاشت‌، در حالی که تعداد قابل توجهی از افراد در انگلستان بی‌خانمان و فقیر هستند از شبکه بین‌المللی انگلیسی زبان پرس تی‌وی موجب خشم استکبار شد. و این در حالی است که رسانه‌های وابسته به استکبار، آمریکا، رژیم صهیونیستی و دربار انگلیس نسبت به این حرکت‌های اعتراض‌آمیز و مطالبه گرایانه مردم فرانسه و اعتراضات مردم و نابسامانی در کشور انگلیس بی‌تفاوت هستند. همچنین موضوع اوکراین که به هرحال رسانه‌های استکباری سعی می‌کنند که همه وقایع اتفاق افتاده بین روسیه و اوکراین را وارونه جلوه دهند و از طرفی هم با تحریک برخی از کشورهای اروپایی و رسانه‌های وابسته به حکومت‌های آنها تلاش دارند که اخبار دروغ و بی‌اساس را برای مردم دنیا گزارش کنند، این شبکه انگلیسی زبان پرس تی‌وی رسانه ملی است که برای گزارش واقعیت‌ها و اخبار صحیح، خبرنگاران خود را در محل حادثه دارد و تلاش می‌کند که مردم جهان را با اخبار درست است تأمین کند.
بنابراین باید اذعان کرد که شبکه انگلیسی زبان پرس تی‌وی علی رغم همه سنگ‌اندازی‌ها و مقابله‌های همه‌جانبه استکبار جهانی برای خاموش ساختن صدای مظلومان جهان، با قدرت به فعالیت رسانه‌ای خود ادامه می‌دهد و ترسی از دسیسه‌هاو فتنه‌های رسانه‌ای ابرقدرت‌ها که سردسته آنها امپراطوری رسانه‌ای آمریکاست ندارد.
در همین ارتباط طی چند سال اخیر آمریکا‌،‌رژیم صهیونیستی و دولت بریتانیا در فضای رسانه‌ای سعی کردند با این شبکه انگلیسی زبان رسانه ملی مقابله کنند و با فشار آوردن به برخی ازشرکت‌های ماهواره‌ای تلاش نمودند تا تصاویر شبکه پرس تی‌وی را از سطح جهان حذف کنند اما این ترفند استکبار هم راه به جایی نبرده است و شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی همچنان با صلابت در مسیر اطلاع‌رسانی به مردم جهان و افشاگري علیه ستمگران و مستکبرین دنیا می‌پردازد، آنچه امروز شبکه‌های انگلیسی زبان معاند وابسته به استکبار جهانی را به وحشت‌انداخته است استقبال گرم مخاطبان پرشمار جهان از شبکه بین‌المللی انگلیسی زبان پرس تی‌وی است. به‌گونه‌ای که همه شبکه‌های معاند انگلیسی زبان، دست به دامان اربابان خود آمریکا، رژیم صهیونیستی، استعمار پیر انگلیس و برخی دولت‌های اروپایی شده‌اند تا با شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی مقابله کنند. اما مردم مسلمان و آزاده دنیا امروز پای برنامه‌های شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی می‌نشینند. به ویژه اینکه شبکه‌های وابسته‌ای چون BBC و CNN اعتبار و محبوبیت خود را بین آزادی خواهان و عدالت‌جویان جهان از دست داده‌اند.
به هرحال شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی هم اکنون به عنوان یک شبکه تلویزیونی حامی مستضعفین جهان و مظلومان دنیا به‌ویژه مردم فلسطین، جبهه مقاومت و مردم مسلمان آمریکا و آفریقا نقش رسانه‌ای بسیار مهمی را برعهده‌ دارد. شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی را می‌توان در حال حاضر به عنوان یک رسانه مقاومت در دنیا دانست، چراکه تمام تلاش و کوشش این شبکه که اهداف آن برگرفته از آرمان‌های انقلاب اسلامی است این است که صدای مظلومان و مسلمانان جهان باشد و در این راه با همه توان به پیش می‌رود. در حال حاضر این شبکه با در اختیار داشتن مجریان، گویندگان، تهیه گنندگان و سایر عوامل انقلابی و متخصص و با تجربه سعی دارد که به بهترین نحو انعکاس دهنده حقایق و واقعیت‌های خبری دنیا باشد و به همین منظور رسانه‌های وابسته به استکبار جهانی تحمل حضور این شبکه انقلابی و تاثیرگذار را در بین رسانه‌های بین‌المللی جهان ندارند و هر از گاهی تلاش می‌کنند که با ایجاد موانع جلوی فعالیت شبکه پرس‌تی‌وی را بگیرند. اگرچه در تلاش‌های خود همواره ناموفق‌اند اما دشمنی‌های آنها همچنان علیه این شبکه ادامه دارد. حتی در برخی از کشورها در اروپا و برخی از کشورهای آفریقایی و حتی آمریکای لاتین سعی می‌کنند که اجازه تهیه خبر و گزارش را به خبرنگاران شبکه انگلیسی زبان پرس تی‌وی ندهند و این‌ها نشان از این مطلب است که شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی توانسته جایگاه رسانه‌ای بسیار تأثیرگذاری را در میان رسانه‌های انگلیسی زبان دنیا به‌دست بیاورد و البته مورد محبوبیت و مقبولیت مردم هم قرار بگیرد.