kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵

دیوارنگاره ۷۰ متری تمدن رضوی در حرم مطهر امام رضا‌(ع) رونمایی شد


مشهد- خبرنگار کیهان: 
 همزمان با دهه کرامت، دیوارنگاره
۷۰ متری «تمدن رضوی» با محوریت روایت ورود و حضور امام رضا(ع) به ایران و نقش ایشان در اعتلا و گسترش تمدن و اسلام ناب‌محمدی، در بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی رونمایی شد.
 مدیر مراسم و آیین‌های حرم مطهر رضوی در آیین رونمایی این دیوارنگاره گفت: ارتفاع این اثر ۶ متر است و در بخش نخست روایتگر ورود کاروان حضرت رضا(ع) و کاروان حضرت معصومه(س)به خاک ایران است که در این اثر، کاروان حضرت رضا(ع) پررنگ‌تر به تصویر کشیده شده است.
حجت‌الاسلام علی بخشی افزود: پس از روایت تصویری هجرت حضرت رضا(ع)، حماسه ایرانی از شاهنامه و همچنین فرهنگ حماسه و ایثار با تصویرهای مرتبط با شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصویرگری شده است و در نهایت بیننده با مشاهده تصویر پرچم لشکر فاطمیون بُعد بین‌المللی انقلاب اسلامی را مشاهده می‌کند.
وی ادامه داد: بعد علمی اثر نیز با تصویرهایی همچون برج رادکان، رصدخانه، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، فناوری ساخت و پرتاب ماهواره، موشک‌های فوق پیشرفته دفاعی و پالایشگاه معرفی شده است. همچنین شکوه علمی در قالب معرفی مدرسه فیضیه قم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و کتاب‌هایی همچون مجمع‌البیان فی تفسیرالقرآن اثر شیخ طبرسی و کتاب وسائل‌الشیعه اثر شیخ حرعاملی که عالمان آن در حرم مطهر رضوی مدفون هستند به تصویر کشیده شده است.
او اضافه کرد: در این اثر با معرفی مسجد بزرگ گوهرشاد و نقاره‌خانه حرم مطهر به ساخت ابنیه تاریخی و جلوه‌های هنرهای مختلف اسلامی نیز پرداخته شده است و در قسمتی از آن نیز برخی از امامزاده‌ها در ایران و حرم مطهر رضوی و حرم شاهچراغ(ع) به نمایش درآمده است.
مصطفی فیضی مدیرعالی حرم مطهر رضوی هم در این آیین گفت: با توجه به تأکید تولیت آستان قدس رضوی وظیفه داریم در بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی در هر مکانی که شرایط و محیط اجازه دهد، از هنر اسلامی و زبان گویا و زیبای هنر در معرفی و ارائه مکتب به‌ویژه آستان حضرت رضا(ع) استفاده کنیم.