kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
مدیرکل وزارت جهاد کشاورزی:

مرغ در میادین کمتر از قیمت مصوب به فروش می‌رود

 
 
 
 
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان ورود مرغ گرم به استان تهران نسبت به ابتدای سال جاری 4 برابر شده و در حال حاضر توزیع مرغ در میدان بهمن تهران کمتر از قیمت مصوب است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مسعود امرالهی با ‌اشاره به آرامش موجود در تولید و توزیع مرغ گرم در بازار، گفت: با پیگیری‌های انجام شده شاهد افزایش روند جوجه‌ریزی طی چند روز گذشته و افزایش تولید مرغ گرم هستیم.
وی ادامه داد: میزان ورود مرغ گرم به استان تهران نسبت به ابتدای سال جاری 4 برابر شده و در حال حاضر توزیع مرغ در میدان بهمن تهران کمتر از قیمت مصوب است.
امرالهی با تاکید بر این که روند افزایش تولید مرغ ادامه‌دار خواهد بود، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند قیمتی در بازار مرغ گرم نزولی بوده است.
وی با ‌اشاره به تشدید نظارت بر بازار مرغ گرم در استان‌های شمالی کشور، یادآور شد: نیروهای متخصص دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی و همچنین دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی در بازدیدهای انجام شده از مرغداری‌های استان‌های شمالی، با مرغداری‌هایی مواجه شدند که سن گله آنها بیش از سن مصوب بود و گاهی تا 63 روز می‌رسید؛ این واحدهای متخلف به تعریزات معرفی شدند.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: از ابتدای طرح تشدید نظارت، حدود 96 هزار و 373 مورد بازرسی در حوزه مرغ در سراسر کشور انجام شده که 18 هزار و 590 پرونده به تعزیرات معرفی شده است.
 بازار آرام تخم‌مرغ
فارس هم گزارش داد: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که قیمت تخم‌مرغ هم روند کاهشی به خود گرفته و از قیمت‌های بیش از 90 هزار تومان روزهای گذشته به محدوده 85 هزار تومان رسیده است اگرچه هنوز با نرخ مصوب 73 هزار تومان شورای قیمت‌گذاری فاصله دارد.
پیشتر قیمت تخم‌مرغ به‌شانه‌ای 120 هزار تومان هم رسیده و نگرانی برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده بود.
به عقیده کارشناسان دو دلیل عمده برای کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار وجود دارد. نخست اینکه همه ساله با گرم شدن هوا مصرف تخم‌مرغ کمتر می‌شود و مصرف در فصول سرد سال همواره بیشتر است. دوم اینکه تولید تخم‌مرغ بیشتر شده و عرضه را در بازار فراوان کرده است. بنابراین این دو عامل سبب شده تناسب عرضه و تقاضا در بازار به هم ریخته و موجب کاهش قیمت شود.
سالانه حدود یک میلیون تن تخم‌مرغ در کشور مصرف می‌شود که بیش از این میزان در کشور تولید می‌شود همچنین سالانه 2 میلیون و 200 هزار تن مرغ در کشور استفاده می‌شود که تولید کشور همواره بیش از این میزان بوده و در مقاطعی صادرات هم داشته‌ایم.
 طبق اعلام کارشناسان ظرفیت تولید بیش از 3 میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد که اگر از مرغداران حمایت و نیاز آنها تامین شود نه تنها قیمت در داخل پایین می‌آید بلکه امکان صادرات هم وجود خواهد داشت.