kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰

توافق 9 کشور در تهران برای راه اندازی سامانه جایگزین سوئیفت

معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: اتحادیه پایاپای آسیایی که 9 کشور هستند بر راه‌اندازی پیام‌رسان بین‌بانکی جایگزین سوئیفت تا یک ماه آینده توافق کردند.
 
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، محسن کریمی دیروز در حاشیه پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا در بانک مرکزی و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر 9 کشور آسیایی عضو این اتحادیه پایاپای هستند خبر داد: کریمی همچنین گفت: کشورهای آسیایی از جمله کشورهای عربی مانند سوریه هم می‌توانند درخواست عضویت در اجلاس پایاپای آسیایی بدهند.
او درباره راه‌اندازی سوئیفت داخلی بین اعضای اتحادیه پایاپای آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته یک پیام‌رسان اختصاصی برای مبادله پیام‌های بانکی بین اعضای اتحادیه پایاپای طراحی و در اجلاس سال گذشته مطرح کرد که در این مدت در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی بررسی شده و اعضای این اتحادیه بر لزوم جایگزینی یک پیام‌رسان اختصاصی بین اعضاء و جایگزینی آن به‌جای سوئیفت تأکید کردند. پیام‌رسان جایگزین سوئیفت احتمالاً ظرف یک ماه آینده در میان اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا می‌شود.
معاون بین‌الملل بانک مرکزی در مورد ظرفیت‌های پیام‌رسان جدید گفت: این پیام‌رسان فقط برای اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی و ارتباط آنها با یکدیگر است که البته می‌تواند 100درصد نیاز اعضا را پوشش دهد و جایگزین سوئیفت شود که باعث کاهش هزینه مبادلات بین اعضاء خواهد شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی دارای دبیرخانه دائمی برای اتحادیه پایاپای آسیایی می‌شود و فاز عملیاتی شدن این پیام‌رسان ظرف یکی دو ماه آینده آغاز خواهد شد.
کریمی در مورد استفاده از پول‌های دیجیتال کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: در این اجلاس بر استفاده از ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی اعضای اتحادیه تأکید شد اما در مورد رمزارزها سخنی به‌میان نیامد. استفاده از پول‌های دیجیتال ارزها در مرحله بررسی و مطالعات قرار دارد و بخشی از مبادلات تجاری اعضاء با ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی انجام خواهد شد.
سهم ۱۱ درصدی اتحادیه پایاپای 
از تولید ناخالص جهان
همچنین به گزارش ایرنا، محمدرضا فرزین؛ رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نقش اتحادیه را در اقتصاد جهانی مهم و استراتژیک برشمرد و افزود: کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیا بر اساس آخرین اطلاعات صندوق بین‌المللی پول سهمی در حدود ۱۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان برحسب برابری قدرت خرید را در اختیار دارند که با اضافه شدن کشورهایی نظیر چین، روسیه و بلاروس این سهم به حدود ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت.
او افزود: از منظر جمعیتی نیز کشورهای عضو اتحادیه بالغ بر ۲۵ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند که با اضافه شدن کشورهای چین، روسیه و بلاروس این میزان به بیش از ۴۵ درصد خواهد رسید. براساس آخرین اطلاعات بانک جهانی سهم کشورهای اتحادیه پایاپای آسیا از کل تجارت جهانی در حدود سه و نیم درصد بوده است که با اضافه شدن کشورهای چین، روسیه و بلاروس این میزان به 17 و سه دهم درصد خواهد رسید.
رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص اهداف پیش روی اتحادیه اظهار داشت: اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف دلارزدایی و استفاده از ارزهای محلی و تقویت معاملات پایاپای بین ۹ کشور عضو از سال ۱۹۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. 
فرزین افزود: تعداد زیادی از کشورهای عضو اتحادیه از منابع غنی طبیعی برخوردار هستند. علاوه ‌بر این، آسیا به‌عنوان بزرگ‌ترین قاره جهان که بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی است و آماده نقش‌آفرینی فزاینده‌ در شکل‌دهی به جهان آینده است. رشد اقتصادی در این قاره سال گذشته چهار و شش دهم درصد بوده که معادل 70 درصد رشد اقتصادی جهان می‌شود.
او با‌اشاره به چشم‌انداز روشن پیش روی اتحادیه تصریح کرد: از جمله راهکارهایی که برای تقویت این اتحادیه می‌توان درنظر داشت؛ پذیرش اعضای جدید با هدف هم‌افزایی، کسب ایده‌ها و بینش‌های تازه و ایجاد ارزش افزوده برای اتحادیه است. 
رئیس‌کل بانک مرکزی، تنوع بخشی به سبد ارزی اتحادیه با استفاده از ارزهای محلی کشورهای عضو و سایر ارزهای غیرجهانروا می‌تواند به تشویق دلارزدایی در مبادلات تجاری، حفظ و نگهداری هرچه بیشتر ذخایر مطلوب ارزی اعضا و نیز ایجاد یک چارچوب مؤثر برای تسویه تعهدات بین آنها کمک کند. اصلاح مواردی از اساسنامه که در جلسات کمیته فنی مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است، درصورت تصویب توسط هیئت‌مدیره اتحادیه می‌تواند کمک مؤثری به تقویت این اتحادیه کند.
فرزین یادآوری کرد: از سال گذشته با انتصاب دبیرکل جدید اتحادیه پایاپای آسیا، گام‌های مؤثر و مفیدی برای ارتقاء عملکرد این اتحادیه برداشته شده است. از جمله آنها می‌توان به ارائه پیشنهادات مهم در جهت اصلاح اساسنامه اتحادیه و مذاکره با بیش از 20 کشور در مناطق مختلف جهان به منظور پیوستن به اتحادیه، ‌اشاره کرد که متعاقب جلسات متعدد با بانک مرکزی بلاروس، این بانک تمایل خود به پیوستن به اتحادیه را به صورت رسمی ابراز کرد. 
او افزود: تاکنون، موافقت چند بانک مرکزی عضو درخصوص عضویت بانک مرکزی بلاروس دریافت شده و در انتظار دریافت نظر سایر اعضا هستیم. از سایر بانک‌های مرکزی و برخی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به‌عنوان ناظر دعوت به‌عمل آمد که نمایندگان آنها در این اجلاس حضور دارند.
افزایش ۱۸ درصدی ارزش تجارت کالایی ایران
رئیس‌کل بانک مرکزی با‌اشاره به مشخصه‌های مالی و تجاری اقتصاد ایران گفت: اقتصاد ایران اگرچه دهه‌ها است که با تحریم‌های کشورهای غربی مواجه است ولی در یک دهه اخیر این تحریم‌ها شدت یافته و بخش‌های پولی و مالی کشور را هدف قرار داده است اما با این وجود اقتصاد ایران توانسته با اتکا بر توانمندی‌های داخلی و همکاری با کشورهای منطقه همچنان از بخش مالی گسترده و پویایی برخوردار باشد.
فرزین با‌اشاره به ظرفیت‌های اقتصاد ایران گفت: در حوزه تجارت خارجی بر اساس برآوردهای اولیه، کل ارزش تجارت کالایی (گمرکی) اقتصاد ایران با دنیای خارج در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۶۰ میلیارد یورو بوده که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود 18 و یک دهم درصد رشد داشته است. همچنین ۱۵۰ کشور دنیا جزء مقاصد صادرات کالایی اقتصاد ایران و ۱۲۱ کشور نیز مبداء کالاهای وارداتی به مرزهای گمرکی کشور را پوشش می‌دهند. بنابراین، حجم بالای تجارت کالا و خدمات و تنوع طرف‌های تجاری زمینه مناسبی را برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرده است.
ایران رئیس‌دوره‌ای اتحادیه پایاپای آسیایی شد
گفتنی است، پنجاه ‌و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا صبح دیروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رؤسای کل بانک مرکزی کشورهای عضو و اعضای ناظر شامل رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه، قائم‌مقام بانک مرکزی بلاروس و کشور افغانستان و همچنین نماینده بانک توسعه اسلامی در بانک مرکزی آغاز شد.
جمیل احمد؛ رئیس‌کل بانک مرکزی پاکستان در ابتدای این نشست ضمن واگذاری ریاست دوره‌ای اتحادیه به فرزین؛ رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: اتحادیه می‌تواند ایده‌های جدیدی را با استفاده از ارزهای جایگزین داشته باشد که برای کشورهای صادرکننده و واردکننده هم مزایای بیشتری دارد.
وی با استقبال از توسعه روابط بانکی با ایران از ایجاد پیام‌رسان غیرسوئیفتی، اتصال کارت‌های بانکی دو کشور و تجارت تهاتری در قالب ظرفیت‌های اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: برای پیشرفت توسعه روابط بانکی آمادگی داریم با معرفی نماینده و ایجاد کارگروه مشترک زمینه‌های تعمیق روابط بانکی را فراهم‌آوریم.
لازم به یادآوری است که کشورهای ایران، هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، سری‌لانکا، میانمار، بوتان، مالدیو عضو اتحادیه پایاپای آسیایی هستند که از این میان هند در رتبه پنجم اقتصاد جهان قرار دارد. محمدرضا فرزین در آغاز اجلاس گفت که در این جلسه علاوه‌بر حضور تمام کشورهای عضو چهار مهمان دیگر از روسیه، بلاروس، افغانستان و نماینده IDB (بانک توسعه اسلامی) نیز حضور دارند.
همچنین محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌جمهور در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: ایران در سال 2022 از نظر شاخص برابری قدرت خرید با داشتن 1600 میلیارد دلار به‌عنوان بیست و دومین اقتصاد دنیا معرفی شد. همچنین رتبه ایران در زمینه فناوری از جایگاه 106 در سال 2015 به رتبه 60 در سال 2020 ارتقاء پیدا کرد. 
او افزود: ضمن اینکه ایران با داشتن ذخایر طبیعی و معدنی در جایگاه پنجم دنیا قرار دارد. همچنین در بخش تجارت الکترونیک و مهاجرت کسب و کارهای سنتی به فضای دیجیتال از رشد 94 درصد در سه سال اخیر برخوردار شده‌ایم.
همچنین در حاشیه این نشست معاون اول رئیس‌جمهور در مذاکره با رئیس ‌بانک مرکزی روسیه بر حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و روسیه تأکید کرد.