kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۶۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱

آغاز دور جدید انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه بدون قیمت‌گذاری خودروهای ارزان‌تر

 
دور جدید انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه از دیروز در حالی آغاز شد که چهار خودروی ارزان، قیمت نداشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، با توجه به زمان‌بندی اعلام شده درباره فرآیند ثبت‌نام در «سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی» و با اتمام کار پایش اطلاعات، فرآیند انتخاب خودرو از دیروز چهارشنبه سوم خرداد تا روز چهارشنبه دهم خرداد برای متقاضیان در سامانه امکان‌پذیر است. 
براین اساس؛ فقط متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها از سوی بانک‌ها به سامانه ارسال شده، می‌توانند در تاریخ مذکور پنج اولویت خودرویی خود را به منظور تشکیل فهرست نوبت‌دهی در سامانه به نشانی esalecar.ir انتخاب کنند. البته زمان ثبت‌نام تأثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد. 
متقاضیان ثبت‌نام در مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از 20 تا 29 اردیبهشت فرصت داشتند برای افتتاح حساب وکالتی به نام سازمان حمایت و واریز مبلغ 100 میلیون تومان به حساب وکالتی اقدام کنند. 
براساس آخرین اطلاعات منتشر شده در سامانه یکپارچه در این دوره قرار است شرکت‌های سایپا، کرمان‌موتور، فرداموتورز و مدیران‌خودرو حدود 20 محصول خود را عرضه کنند. 
شرکت سایپا 11 خودرو از محصولات خود شامل کوییک مدل GX، کوییک اتوماتیک، ساینا S، ساینا S اتوماتیک، کوییک R مدل GX، شاهین، شاهین اتوماتیک، ساینا مدل GX، ساینا مدل GX اتوماتیک، ساینا مدل جی‌ایکس دوگانه‌سوز و اطلس را عرضه کرده است.
شرکت مدیران‌خودرو در این دوره شش خودرو شامل آریزو 6 پرو، تیگو 8 پرو، X 55 پرو، X 22 پرو اتوماتیک، X 22 پرو دنده‌ای و آریزو 5 توربو عرضه کرده است. همچنین شرکت فرداموتورز سه محصول فردا SX5، فردا T5 و سوبا M4 و کرمان‌موتور با جک S3، جک J4، کی‌ام‌سیJ7 در دومین مرحله از طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی حضور دارند. براساس این گزارش؛ ایران‌خودرو هیچ محصولی در این مرحله عرضه نکرده است.
با توجه به ارائه خودرو‌های مونتاژی از سوی خودروسازان خصوصی در دومین طرح فروش یکپارچه، حسین فرهیدزاده؛ رئیس ‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص قیمت این خودرو‌ها تأکید کرد: قیمت‌های اعلامی شورای رقابت ملاک عمل سازمان حمایت است و خودروسازان مکلف هستند بر اساس قیمت‌های شورای رقابت خودرو‌ها را عرضه کنند. خودروسازان مونتاژی قول داده‌اند که از این مصوبه تمکین کنند و در غیر این صورت، با مجازات تعزیرات روبه‌رو می‌شوند.
وی با ‌اشاره به اینکه هنوز برخی از خودرو‌های مونتاژی تعیین قیمت نشده‌اند، اضافه کرد: منتظر تصمیم شورای رقابت درخصوص سایر خودرو‌های مونتاژی هستیم و اگر قیمت آنها نیز اعلام شود ملاک عمل قرار می‌گیرد.
 عدم اعلام قیمت 4 خودروی ارزان‌تر
فرآیند خودرو فروشی دولتی که شکل جدید آن با فشارهای بیرون از دولت آغاز شده به گونه‌ای است که انگار قرار نیست آب خوش از گلوی مردم پایین بیاورد و هر روز مسئله‌ای پیش می‌آید. در‌حالی‌که سازمان حمایت و شورای رقابت، پیگیر اجرای مصوبه قیمتی درباره خودروهای مونتاژی هستند بررسی‌ها نشان داد هنوز صورت مالی حسابرسی‌شده چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس در سازمان حمایت تکمیل نشده است تا با ارسال این اطلاعات به شورای رقابت، روند قیمت‌گذاری این محصولات انجام شود. بنابراین قیمت این چهار خودرو که جزو ارزان‌ترین محصولات داخلی به حساب می‌آید در سامانه یکپارچه اعلام نشده است.
اما سؤال مشخص این است که چرا از 20 اردیبهشت ماه که اجرای دومین طرح یکپارچه خودرو آغاز شد، وزارت صمت و شرکت خودروساز اسامی خودروهایی را در سامانه اضافه کرده‌اند که هنوز روند چکش‌کاری قیمت‌های این محصولات انجام نشده است.
حق تقدم برای جایگزینی فرسوده‌ها
گفتنی است که برای متقاضیان عادی همه شرایط عمومی نظیر عدم پلاک انتظامی فعال، گواهینامه معتبر، عدم خرید خودرو از خوردوسازان طی ۴۸ ماه اخیر و... لحاظ می‌شود، اما برای متقاضیان مادر تنها شرط داشتن حداقل دو فرزند و مسدود داشتن وجه ۱۰۰ میلیون تومانی در حساب وکالتی آن‌هاست.
در طرح ویژه جایگزینی خودروهای فرسوده نیز متقاضی شرکت در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده باید دارای خودروی فرسوده و طبیعتاً پلاک انتظامی فعال باشد؛ بنابراین نداشتن پلاک انتظامی فعال در این طرح محدودیت نیست اما متقاضی بایستی با توجه به اولویت تخصیص یافته، مدت زمانی بالغ بر دو ماه را به عنوان حداقل زمان فرآیند اسقاط در نظر گیرد. البته که این متقاضیان در صف انتظار خودروهای طرح عادی قرار نمی‌گیرند و با متقاضیان عادی قرعه‌کشی نوبت‌دهی نمی‌شوند بنابراین در زمان کوتاه‌تری می‌توانند محصول خود را دریافت کنند.