kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱

داســتان  بی‌سرانجـام «چانه‌زنی‌ مصوبه کنکوری‌ها»!

 
 
۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری درست در بحبوحه‌ای که داوطلبان کنکور خود را برای حضور در این آزمون پر استرس آماده می‌کردند، در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حضور رئیس‌سازمان سنجش، معاون وزیر آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در همین کمیسیون تصویب شد.
تصویب این طرح در حالی بود که در حال حاضر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون کنکور است و این آزمون پراسترس براساس آن اجرا می‌شود، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور ۲ بار در سال برگزار می‌شود و در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تأثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تأثیر قطعی خواهد رسید.
اما طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تأکید دارد که هر‌گونه تصمیم‌گیری درباره معدل و نحوه اجرای کنکور باید در شورای سنجش و پذیرش بررسی شود و این شورا طبق مصوبه مجلس قانونی است.
از زمان تصویب طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اما و اگرهای زیادی مطرح شده است، مباحثی از جنس اینکه آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند قانون‌گذار باشد؟ مگر اصل وظیفه این شورا سیاست‌گذاری نیست؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه مجلس مرکز قانون‌گذاری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مجموعه سیاست‌گذاری و سیاست‌گذار نباید در قانون‌گذاری ورود کند، می‌گوید: این مسئله باعث شد در اصلاح طرح سنجش و پذیرش دانشجو و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتراضاتی به‌وجود آید که امیدواریم با اصلاحات این اعتراضات کمتر شود. 
یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که مجلس مرکز قانون‌گذاری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مجموعه سیاست‌گذاری؛ لذا آنها باید مصوبات مجلس را کار‌‌سازی کرده و براساس آن سیاست‌گذاری کنند و با توجه به اینکه مصوبات مجلس قانون است؛ بنابراین ملاک عمل برای تمامی دستگاه‌های اجرایی است.
وی می‌افزاید: طرحی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مصوب شده، اگر در صحن مجلس نیز مصوب شود و شورای نگهبان هم مراحل بعدی را تأیید کند به عنوان قانون تلقی شده و لازم الاجرا خواهد بود و دستورالعمل برگزاری کنکور که باید مورد برنامه‌ریزی دست‌اندرکاران قرار بگیرد.
اما معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارزشمندی فرآیند تصمیم‌‌‌سازی و تصمیم‌گیری خود را حاصل از تدبیر داهیانه رهبر انقلاب برای مهندسی ترکیب فراقوه‌ای و تعامل مغتنم با منتخبی از نمایندگان قوه مقننه و قوه قضائیه و وزیران مربوطه از قوه مجریه می‌داند، تأکید می‌کند که عملاً ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملاً هم‌راستا با محتوا و قواعد اجرایی قانون مجلس است و تسهیل‌گری و حمایت سیاستی برای اتخاذ تصمیم راهبردی تفویض شده به شورای سنجش و پذیرش صورت گرفته است. تصمیمی که اتخاذ آن به دلیل عدم حمایت فرانهادی و اهتمام ملی، بیش از ۸ سال به تعویق افتاده بود. وی همچنین تأکید دارد که طرح کمیسیون آموزش مجلس برخلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است و براساس سند نقشه جامع علمی کشور وظیفه راهبری «استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی کشور به منظور هماهنگی و انسجام بخشی در سطوح سیاست‌گذاری و نظارت و اجرا»، بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید می‌کند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست‌های سنجش و پذیرش در آزمون سراسری ورود به دانشگاه سال ۱۴۰۲ و سال‌های بعدی قطعی و لازم اجرا است. این مصوبه که از سال گذشته مصوب شد، کاملاً درحال اجرا است، آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش آموزش کشور تمام زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌اند و سازمان سنجش حتی یک آزمون را برگزار کرده، آموزش‌وپرورش تمام کارها برای ایجاد سوابق تحصیلی و آزمون‌های استاندارد را انجام داده و دولت حمایت‌های لازم از مصوبه مذکور را داشته است، مجلس نیز کمک کرده و نیاز داریم این همدلی با مجلس شورای اسلامی ادامه داشته باشد و همه نسبت‌به این مصوبه حمایت لازم را داشته‌اند. وی تأکید می‌کند که دبیرستان‌ها و مدارس بسیار شاخص و خوش‌نام مرتب تماس گرفته و از این مصوبه حمایت می‌کنند، جامعه خود را برای این کار آماده کرده است و یقیناً تحول عظیمی در آموزش‌وپرورش و نظام تربیتی، و نظام تعلیم‌ و تربیت ما شکل خواهد گرفت. به نقل از فارس؛ مسئله سیاستگذاری، قانون و قانون‌گذاری مسئولان در اتاق‌های دربسته‌ و بی‌خبری داوطلبان کنکور از اتفاقات جدید، شاید یکی از دلایلی است که استرس آنها را برای حضور در این آزمون سرنوشت‌ساز چند برابر می‌کند.کاش مسئولان در کنار سیاست‌گذاری‌هایی که برای کنکور درنظر می‌گیرند، تدبیری هم برای استرس‌هایی که گاه و بیگاه با اعلام خبرهایش به کنکوری‌ها وارد می‌کنند، داشته باشند.