kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷

 اظهارات رئیس ‌رژیم صهیونیستی درباره وضعیت «بسیار خطرناک» اسرائیل

 
 
 
سرويس خارجي- 
رئيس رژيم صهيونيستي شاید برای دهمین‌بار طی ماه‌های گذشته، از وضعيت «بسیار خطرناك» جامعه خود سخن به ميان آورد و گفت كه آينده بسيار خطرناكي پيش‌رو داريم. در واقع جامعه صهيونيستي با شكاف عميق ميان دو اردوگاه و يا دو طبقه اجتماعي شامل صهيونيست‌هاي آسيايي‌تبار در مقابل صهيونيست‌هاي اروپايي‌‌تبار رو‌به‌روست. دو طبقه اجتماعي كه هيچ شباهتي 
به هم ندارند و هركدام به‌دنبال سلطه بر ديگري است.
«اوضاع بسيار خطرناك است و اگر راه‌حلي پيدا نشود، هيچ اميدي به آينده نداريم.» اين سخنان را «اسحاق هرتزوگ»، بالاترين مقام رسمي رژيم صهيونيستي اعلام كرده و نسبت به ادامه بحران داخلي هشدار داده است. آن‌گونه كه روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش داده است، هرتزوگ در کنفرانس امنیتی «هرتزلیا ۲۰۲۳» که زیر نظر موسسه سیاست و استراتژی (IPS) در دانشگاه صهیونیستی «رایشمن» برگزار شد، به بي‌نتيجه بودن مذاکرات چندهفته‌ای بین نتانیاهو و مخالفان اشاره كرد و گفت كه موانع مختلفي در راه دستيابي به توافق ميان موافقان و مخالفان نتانياهو وجود دارد، لذا اگر نتوانيم به راه‌حلي برسيم، وضعيت بسیار خطرناک‌تر خواهد شد.
هرتزوگ تا پیش از این نيز در چندین نوبت از شکاف و بحران عمیق داخلی رژیم صهیونیستی بر سر تصمیمات کابینه نتانیاهو ابراز نگرانی کرده و حتی درباره بروز جنگ داخلی در بین صهیونیست‌ها هشدار داده بود. روز گذشته نيز روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» با اشاره به راهپیمایی صهیونیست‌ها در شنبه‌شب علیه کابینه حاکم به ریاست نتانیاهو تاكيد كرده بود كه اين راهپيمايي در حالی وارد هفته بیستم شده، که مذاکرات برای پایان دادن به این وضعیت با بن‌بست مواجه شده است.
همه روزهاي شنبه هفته‌های گذشته از جمله همين چند روز پيش، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی شامل تل‌آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو و اصلاحات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی بوده است و با ادامه سرسختي نتانياهو در برابر مخالفان داخلي‌اش به نظر مي‌رسد وضعيت بحران داخلي در تل‌آويو همچنان در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده ادامه خواهد داشت.
شديدترين بحران در سال هفتادوپنجم
ادامه اختلافات داخلي در تل‌آويو باعث شده تا رژيم صهيونيستي در هفتادوپنجمین سالگرد خود با شدیدترین بحران داخلی رو‌به‌رو باشد. با فرا رسیدن سالگرد تاسيس رژيم نامشروع صهيونيستي، کنست (پارلمان رژيم صهيونيستي) تعطیل است و اصلاحات قضایی موقتاً متوقف شده است. اما طرفداران تغييرات قوانين قضايي اصرار دارند اين برنامه هرگز لغو نشده و با شروع به‌كار کنست، جلسات دوباره براي تغيير قوانين قضايي و كاهش اختيارات ديوان عالي برگزار خواهد شد. اگر این کار انجام شود، اعتراضات بدون شک افزایش خواهند یافت و بحران کنونی که تاکنون شدیدترین بحران داخلی تل‌آويو بوده است، عمیق‌تر خواهد شد. آنچه اکنون صهيونيست‌ها مي‌دانند این است که موضوع دیگر واقعاً مسئله موافقت يا مخالفت با تغيير قوانين قضایی نیست. آنچه اکنون در جامعه صهيونيستي بروز کرده، شكاف عميق ميان دو اردوگاه و يا دو طبقه اجتماعي مختلف در رژيم اسرائيل است. اين دو طبقه هيچ شباهتي به هم ندارند، یکی تا حد زیادی به‌عنوان صهيونيست‌هاي اروپایی(اشکنازی)، سکولار و از نظر اقتصادی طبقه متوسط به بالا و از نظر سياسي در موقعيت ممتازي هستند و البته مخالف تغيير قوانين قضايي هستند. در مقابل، طبقه دیگر كه حامي تغيير قوانين قضايي هستند، صهيونيست‌هاي مذهبی‌، اهل كشورهاي آسيايي(يهوديان میزراهی) و از نظر اقتصادی با درآمد كمتر هستند و مدعي‌اند كه بايد به حقوقی که سزاوارشان است، برسند. زندگی عمومي بیش از حد سکولار و غربی در جامعه صهيونيستي و پایان دادن به آنچه آنها سلطه اسرائیلي‌هاي اروپايي می‌دانند، هدف طبقه دوم است. از اين‌رو ما شاهد شكاف طبقاتي عميق ميان صهيونيست‌هاي اروپايي يا اشكنازي‌ها در برابر صهيونيست‌هاي ميزراهي يا آسيايي و شرقي هستيم و هركدام به‌دنبال افزايش قدرت خود در برابر ديگري است. ايتمار بن‌گوير كه برخي شبكه‌هاي عربي او را بن‌غفير مي‌خوانند، در واقع يك صهيونيست‌ عراقي‌تبار است كه ديدگاهي به‌شدت افراطي دارد و به‌دنبال تغيير قوانين قضايي و اجراي مقررات سخت مذهبي در جامعه صهيونيستي است. در اين ميان، بسیاری نگرانند که نتانیاهو، کنترل را نه‌تنها بر رژيم صهيونيستي بلکه بر حزب خود نیز از دست بدهد و در اين شرايط هیچ‌کس هم برای جلوگیری از گسست عمیق‌تر در جامعه صهيونيستي وجود ندارد. ادامه اعتراضات و بحران داخلي طي 5 ماهه گذشته ثابت مي‌كند كه جامعه به‌شدت پراختلاف صهيونيستي هيچ مرجعي براي پايان دادن به اختلافات و شكاف داخلي ندارد.
بحران كمبود نيرو در بدنه ارتش رژيم صهيونيستي
به نظر مي‌رسد اختلافات داخلي در جامعه صهيونيستي بيشترين تاثير خود را بر عملكرد ارتش و نظاميان اين رژيم گذاشته است. روز دوشنبه نيز وب‌سایت عبری‌زبان «واللا» در گزارشی نوشت که فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی از کاهش درصد افرادی که برای حضور در خدمت نظامی تمایل دارند، نگران است. طبق گزارش این وب‌سایت، ۳۰ درصد افرادی که سال گذشته برای حضور در خدمت نظامی برای آنها فراخوان صادر شده است، از معرفی خود خودداری کرده‌اند. «نوعم امیر» تحلیلگر نظامی وب‌سایت واللا در این‌باره نوشت که چنین شرایطی به شکل واضحی بر توانایی آمادگی ارتش تأثیر منفی می‌گذارد و در صورت بروز یک درگیری وسیع اثرات خود را نشان خواهد داد. او افزود: «۱۰۰ هزار سرباز وظیفه برای ارتش جذب شده است، در حالی ‌که این تعداد باید ۱۴۰ هزار نفر باشد، همزمان با این شرایط، نیروی ذخیره در سراشیبی قرار گرفته و به شکل فزاینده احساس عدم تعلق به ارتش در میان نیروهای ذخیره در حال افزایش است.»
چندی پیش نیز روزنامه‌ هاآرتص در گزارشی نوشت که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در هشدار به نتانیاهو درخصوص طرح تغییرات در سیستم قضایی، گفته بود: «شکاف در جامعه به ارتش و سرویس‌های امنیتی اسرائیل نیز رسیده است.» هشدارها درخصوص وضعیت وخیم ارتش صهیونیستی هرچند همواره وجود داشته، اما از زمان روی کار آمدن دوباره «بنیامین نتانیاهو» و جنجال تغییرات در سیستم قضایی، چنین هشدارهایی شدت یافته است و در تاریخ ۱۸ اسفند سال گذشته نيز شماری از نیروهای ذخیره در نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، بندر حیفا را بر روی حرکت قایق‌ها بستند. این رویداد مقامات نظامی صهیونیست را وحشت‌زده کرد. روزنامه اسرائیل هیوم نیز در دهم اردیبهشت‌ماه در گزارشی نوشت: «در سایه روزهای پراضطرابی که جامعه اسرائیل در آن به سر می‌برد، این نگرانی در ارتش اسرائیل روزافزون شده است که انگیزه جوانان برای حضور در ارتش به‌شدت کاهش پیدا کرده است.»
ادامه تنش‌ها در نابلس و شهادت 3 فلسطيني
در ادامه اقدامات وحشيانه نظاميان صهيونيست عليه فلسطيني‌ها، در حمله بامداد دوشنبه نظامیان اشغالگر اسرائیلی به اردوگاه بلاطه در شرق نابلس، 3 فلسطینی به شهادت رسیده و 6 نفر دیگر زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله ارتش صهیونیستی به اردوگاه بلاطه 3 فلسطینی به نام‌های «فتحی جهاد عبدالسلام رزق»، 30 ساله، «عبدالله یوسف محمد ابوحمدان» 24 ساله و «محمد بلال زیتون» 32 ساله به شهادت رسیدند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نيز اعلام کرد که بیش از 400 نظامی اسرائیلی در عملیات بامداد دوشنبه در اردوگاه بلاطه در شرق نابلس مشارکت داشتند. با شهادت این 3 جوان فلسطینی، شمار شهدای فلسطین از ابتدای سال جاری تاكنون به 156 نفر افزایش یافت. 36 نفر از این افراد در نوار غزه به شهادت رسیدند. پس از اين حمله، جنبش مقاومت اسلامی حماس با اعلام تسليت شهادت 3 مبارز فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اين جنایت قطعا بی‌پاسخ نخواهد بود. همچنين در پی شهادت 3 مبارز فلسطینی، ساکنان نابلس عزای عمومی اعلام کرده و دست به اعتصاب سراسری زدند.
همزمان، منابع فلسطيني اعلام کردند که گروهی از نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه با یک دستگان خودروی غیرنظامی به شهر جنین یورش بردند و در درگیری‌های جنین دست‌کم یک فلسطینی زخمی شده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در این حمله شماری از جوانان تحت تعقیب فلسطینی بازداشت شده‌اند.
از سوي ديگر، مرکز مطالعات اسرای فلسطین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به سیاست بازداشت موقت کودکان فلسطینی ادامه می‌دهد و هم‌اکنون شمار کودکانی که در زندان‌های این رژیم تحت بازداشت موقت هستند، به 12 نفر افزایش یافته است.