kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵

اخبار ویژه

 
رای‌الیوم: تلافی ایران فوری و دو برابر اقدام آمریکا بود
این پاسخ قوی و قاطعانه ایران پیامی قوی به آمریکاست و نسبت به بازی با آتش هشدار می‌دهد و بر اعتماد به نفس و توانمندی نظامی ایران در زمین، دریا و هوا تاکید می‌کند. مطمئنا این پیام دریافت‌ شده و هرگونه تلاش برای نادیده گرفتن آن از سوی آمریکا به عواقب وخیمی منجر خواهد شد مگر آنکه آمریکا بخواهد فتیله جنگ دومی را در خاورمیانه شعله‌ور کند در زمانی که شکست بزرگی در جنگ اوکراین متحمل شده است.
 ایران دو برابر پاسخ داد و نفتکش آمریکا را توقیف کرد. چرا این پاسخ قدرتمندانه از سوی ایران صورت گرفت؟ چرا ایالات متحده آمریکا از شکست‌هایش در گذشته درس نمی‌گیرد؟
روزنامه رای‌الیوم ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: در پاسخ به عملیات ربایش یک نفتکش ایرانی با حمایت ناوگان پنجم آمریکا که در حال حرکت به مقصد چین بود، چند روز پیش کشتی‌ها و قایق‌های ایرانی، یک نفتکش آمریکایی در خلیج عمان را توقیف کردند و آن را مجبور کردند به سمت یکی از بنادر ایرانی در خلیج‌فارس حرکت کند. این جنگ کشتی‌ها و نفتکش‌ها میان آمریکا و ایران است که با قدرت دوباره به آب‌های دریای عرب بازمی‌گردد.
ایران به هیچ عنوان هیچ‌گونه تلاشی از سوی آمریکا یا اسرائیل در راستای تهدید کشتی‌ها و نفتکش‌هایش در هیچ مکانی به‌ویژه در مجاورتش را تحمل نمی‌کند. آمریکا به بهانه اجرای تحریم‌هایی که علیه ایران به علت توسعه برنامه اتمی‌اش اعمال کرده‌، این دزدی دریایی را علیه نفتکش‌ها و کشتی‌های ایرانی انجام می‌دهد در حالی که فراموش می‌کند که خودش از توافق هسته‌ای سال 2015 خارج شد و از اجرایی کردن تمام مفاد آن ‌شانه خالی کرد. اگر آمریکا کم‌حافظه است، حافظه ما قوی‌تر است.
آمریکا در جنگ پهپادها بر فراز آب‌های خلیج‌فارس شکست خورد، وقتی موشک‌های ایران مروارید تاج پهپاد‌های این کشور یعنی «گلوبال ‌هاوک» را در ارتفاع 20 کیلومتری سرنگون کردند؛ چرا که چند متر حریم هوایی ایران را در سال 2019 نقض کرده بود. از این‌رو مطمئنا در این جنگ نفتکش‌ها پیروز نخواهد شد زیرا آغازگر ربایش و تعرض بوده است و پایگاه‌ها و متحدانش در فلسطین در معرض تهدید موجودیتی قرار خواهند گرفت.
توقیف این نفتکش آمریکایی به عنوان انتقام فوری ایران، قواعد درگیری دریایی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عرب را تغییر می‌دهد و تا زمانی که کشتی ربوده شده ایرانی با تمام محموله نفتی خود بدون کم و کاستی بازنگردد، آزاد نخواهد شد. همان‌طور که در مورد نفتکش تنگه جبل‌الطارق و سرقت محموله نفت ایران در آب‌های منطقه‌ای یونان اتفاق افتاد.
این پاسخ قوی و قاطعانه ایران پیامی قوی به آمریکاست و نسبت به بازی با آتش هشدار می‌دهد و بر اعتماد به نفس و توانمندی نظامی ایران در زمین، دریا و هوا تاکید می‌کند. مطمئنا این پیام دریافت شده و هرگونه تلاش برای نادیده گرفتن آن از سوی آمریکا به عواقب وخیمی منجر خواهد شد.
 
مردم می‌دانند فرق رئیسی و روحانی زمین تا آسمان است
یک روزنامه اصلاح‌طلب ادعا کرد 95 درصد نمایندگان از دعوت رئیسی برای ریاست جمهوری پشیمانند.
روزنامه آرمان نوشت: بیش از 20 ماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد و طی این مدت دولت در حوزه اقتصادی عملکرد مشخصی از خود بروز نداده است. اما آنچه که امروز از تاثیر عملکرد دولت در جامعه مشاهده می‌شود نوعی نارضایتی از رویکردها و عملکردهای دولتمردان است. نگاهی واقعی به شاخص‌های اقتصادی و شرایط اقتصاد کشور و معیشت مردم به‌خوبی بیانگر این موضوع است که دولت نتوانسته آن‌طور که باید رضایت مردم را جلب کند و امروز کمتر کسی است که از وضعیت اقتصادی رضایت داشته باشد. حال با تفاسیر امروز از عملکرد دولت و حال و روز جامعه کافی است بازگشتی به انتخابات 1400 داشته باشیم جایی‌که در اثنای حال و هوای انتخابات، ثبت‌نام‌ها و دعوت از چهره‌ها و شخصیت‌ها برای حضور در انتخابات بهارستان‌نشینان نیز در حرکتی عجیب و جالب به‌عنوان قوه مقننه از یک شخص برای حضور در انتخابات دعوت کردند. 
روزهای ابتدایی اردیبهشت سال 1400 بود که نمایندگان مجلس از سیدابراهیم رئیسی دعوت به‌عمل آوردند که در انتخابات حضور یابد و با میان‌داری اصولگرایان رای مردم را اخذ کرده و تشکیل دولت دهد. هر چند که آن انتخابات گذشت و رئیسی؛ رئیس‌جمهور شد؛ اما فضا و شرایط منبعث از عملکردهای دولتمردان به سمت‌وسویی پیش رفت که امروز برخی از نمایندگان خود از دعوت خود پشیمانند. چنان‌که اخیرا شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین گفته: «متاسفانه تعدادی از نمایندگان مجلس از آقای رئیسی دعوت کردند که بیاید و رئیس‌جمهور بشود و این باعث زیرسؤال رفتن مجلس شد. چند نماینده با خواهش و وعده و وعید یک طوماری جمع کردند برای آقای رئیسی و الان هم 95 درصد آنها خودشان پشیمان هستند.» 
آرمان همچنین از قول علی صوفی عضو شورای سیاستگذاری منحله اصلاح‌طلبان نوشت: قابل پیش‌بینی بود که دولت آقای رئیسی بخواهد این‌گونه عمل کند و از ابتدا به‌خاطر نوع چینش کابینه می‌شد تصور کرد که دولت چندان عملکرد قابل قبولی از خود برجای نگذارد.»
درباره این تحلیل روزنامه آرمان گفتنی است که اصلاح‌طلبان (از کارگزاران، حزب اتحاد گرفته تا دیگران) در پایان دولت روحانی همگی اذعان داشتند که این دولت در اثر ناکارآمدی از چشم مردم افتاده است چنان که آقای صوفی گفته بود محبوبیت روحانی و دولتش به زیر 7 درصد رسیده است.
در اثر این مدیریت با کاهش تولید، زمینگیر شدن کارخانه‌ها، افزایش تورم بالای 40 درصد و دومینوی تورمی در اقلام مختلف مواجه شدیم و طبیعی است که جبران این مشکلات در کنار کسری بودجه 480 هزار میلیاردی، بدهی 1500 هزار میلیاردی، ماهانه پرداخت 13 هزار میلیارد تومان سود اوراق (500 هزار میلیارد برای 4 سال)، تأمین بودجه تکالیف بر زمین مانده‌ای مانند افزایش حقوق معلمان و بازنشستگان (با هزینه‌های چند ده هزار میلیاردی) و...، در کوتاه‌مدت امکانپذیر نباشد. هر چند که دولت رئیسی در این مدت تلاش کرد، رونق و تنوع صادرات نفتی و غیرنفتی همت بگمارد، ‌صادرات نفت به صفر نزدیک شده را افزایش دهد، امنیت غذایی در معرض خطر در اثر افزایش بی‌رویه گندم (کاهش تولید) آن هم با قیمت‌های گران شده جهانی را احیا کند، کسب و کارهای زمینگیر شده در اثر شیوع کرونا و قتل عام روزانه 709 نفر را سرپا نماید و ضمناً در سرعت رشد نقدینگی 10 برابر شده در دولت روحانی بکاهد.
از طرف دیگر اغلب نمایندگان دعوت کننده از رئیسی برای ریاست جمهوری، با وجود انتقادهای جدی به عملکرد بخش‌هایی از دولت، از رویکرد کلی آن در اصلاح روندهای اقتصادی حمایت می‌کنند و از نزدیک شاهدند که تفاوت میان روحانی و رئیسی، زمین تا آسمان است. این تفاوت را می‌توان از جمله در پروژه‌های بزرگ آبرسانی به همدان و کردستان و خوزستان، تأسیس نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ، گسترش ناوگان حمل و نقل ریلی و... دید.
همچنین آقای رئیسی برخلاف سلف که شرح می‌داد از پشت یارانه در دفتر خود مدیریت یا از پشت شیشه دودی خودروی حفاظت شده، به بازدید از کارخانه‌ها بپردازد، در میان میدان و از نزدیک به مدیریت می‌پردازد، به مردم پوزخند نمی‌زند، و به عنوان مثال نمی‌گوید خود من صبح جمعه از گران شدن بنزین خبردار شدم(!)
 
خبرآنلاین: روحانی قصد بازنشستگی ندارد
خبرگزاری وابسته به چند تن از مدیران دولت روحانی نوشت او قصد بازنشستگی ندارد.
خبرآنلاین نوشت: سایت حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، در جلسه وزیران و معاونان رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد.
روحانی در یادداشتی نوشت: «مسئولیت‌های رسمی را پایانی است ولی خادمی مردم و در کنار آنها زیستن و از افکار بلند آنان بهره جستن را پایانی نیست و تا آخرین لحظات عمر ادامه خواهد داشت. توسعه ایران سربلند، وظیفه همگان در هر کجا و هر زمان است. بازنشستگی و باز ایستادن برای یک رئیس‌جمهور پیشین معنا ندارد؛ تعامل با افکار عمومی، پاسخگویی، بیان کامیابی‌ها و ناکامی‌ها و تشریح کارنامه و میراث نمی‌تواند نقطه پایانی داشته باشد خصوصاً برای رئیس دولتی که سال‌ها زیر فشار سهمگین مخالفان و زخمیِ استانداردهای دوگانه بوده و البته بی‌بهره از امتیازات حاکمیت یکدست.
این وب‌سایت پایگاهی است برای همان ارتباط و پاسخگویی، وب‌سایتی که تلاش دارد نمادی از یک تعهد بدون توقف به افکار عمومی باشد؛ گرچه دوره مسئولیت رسمی به سرآمده اما تا همیشه این شهروندان‌اند که ولی‌نعمت‌اند و صاحبان حق.
این وب‌سایت، دریچه اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها، اعلام مواضع اکنون و مرور گذشته مرتبط با مسئولیت‌های بنده است و فراتر از این، میزبان آراء و روایت‌های همکارانم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز خواهد بود و پایگاهی خواهد شد برای ارائه تجربه و تحلیل مدیران ارشد از راه رفته و مسیر پیش‌روی ایران. افزون بر این، وفاداری به حقیقت و تعهد به آگاهی‌بخشی اقتضا می‌کند که به ادعاهای خلاف واقع و گزاره‌های گمراه‌کننده نیز پاسخ داده شود تا قضاوت برای افکار عمومی تسهیل گردد. بیان میراث آن هشت سال در حوزه‌های مختلف و به‌طور کلی روایت آن هشت سال، یکی از اهداف اصلی فعالیت این رسانه خواهد بود که روایت، همان یادآوری است و یادآوری، سوی مقابل فراموشی.
روحانی می‌افزاید: «نگاه این وب‌سایت صرفا به گذشته نخواهد بود؛ تجزیه و تحلیل مسائل امروز ایران و پیش‌بینی فضای فردا، نقد سازنده و دلسوزانه نسبت به حاکمان و ارائه پیشنهادات مفید برای دستیابی به اهداف بلند ملی و ارائه راهکارها و برنامه‌ها برای رفع مشکلات مردم و پیشرفت و سربلندی کشور نیز از اهداف فعالیت این وب‌سایت خواهد بود».
برخی خبرهای قبلی از هماهنگی روحانی و دولتمردان سابق و برخی احزاب سیاسی و محافل رسانه‌ای همسو، برای انتخابات مجلس دوازدهم حکایت می‌کرد.
این در حالی است که احزاب اصلاح‌طلب می‌خواهند ظرف هفته‌های آینده دور هم جمع شوند اما میزان هماهنگی آنها با ائتلاف روحانی مشخص نشده است.
محبوبیت روحانی بنابر اعلام حامیان خود به هنگام پایان دولت هشت ساله وی، به زیر شش درصد رسید.
 
پیشمرگی نشریات اجاره‌ای برای دلالان دانه‌درشت!
جنجال تبلیغاتی نشریات وابسته به دلالان دانه‌درشت علیه اخذ مالیات از این سوداگران شدت گرفت.
پس از روزنامه آرمان و سایت اجاره‌ای انتخاب، روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران نیز ضمن تحریف لایحه مصوب دولت در مجلس تیتر زد: «سابقه دولت و مجلس برای گرفتن مالیات از مردم».
این روزنامه نوشت: «در حالی که موتورخانه تولید نقدینگی و تورم در مجلس و دولت بی‌وقفه کار می‌کند، هر دو نهاد بـرای دریافت مالیات و خراج بیشتر از مردم مسابقه گذاشته‌اند. از یک سو، دولت تورم جدید خلق می‌کند و از سوی دیگر‌، نمایندگان مجلس برای گرفتن مالیات بیشتر نقشه می‌کشند. در آخرین اقدام نمایندگان مجلس در جریان ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» تصمیم گرفتند از خریدوفروش ملک‌، خودرو‌، طلا و انواع ارز مالیات بر عایدی سرمایه بگیرند. هر زمان تورم افزایش پیدا می‌کند‌، دولت و مجلس در نقش پلیس خوب ظاهر می‌شوند و به دنبال دزدی خیالی در خیابان راه می‌افتند و برای اینکه حواس افکار عمومی را پرت کنند‌، مقصر تورم را بازاریان‌، سفته بازان و دلالان معرفی می‌کنند.
سیاستمداران بدون اینکه به نقش خود در خلق تورم ‌اشاره کننـد‌، بازاریان را مقصر قلمداد می‌کنند از سـوی دیگـر چند فعال اقتصادی را با عنوان «سلطان سکه» و سـلطان... به دام می‌اندازند و اعـدام می‌کنند تا به زعم خود التهاب بازار را کنترل کنند. از سـوی دیگر از تریبون‌های مختلف‌، خرید انواع دارایی به منظور سرمایه‌گذاری را غیر اخلاقی و مذموم اعلام می‌کنند و از مردم می‌خواهند که سکه و ارز نخرند تا اقتصاد به آرامش برسد. این در حالی است که مسبب و مقصر شوک‌، دولت و نمایندگان مجلس هستند و کاهش نرخ تورم هم مستلزم این است که کسری بودجه کاهش یابد و برای کاهش کسری بودجه نیز باید هزینه‌ها کاهش پیدا کند که نه دولت و نه مجلس تاکنون حاضر نشده‌اند از هزینه‌های خود و شرکای سیاسی خود کم کنند. 
سازندگی افزود: مالیات‌ستانی صرفاً به منظور کسب درآمد و تامین کسری بودجه نخواهد توانست هدف تنظیم‌گری بازار برای جلوگیری از سفته‌بازی و سوداگری را تامین کند.
فضاسازی روزنامه حزب اشرافی کارگزاران در حالی است که اولاً لایحه مصوب در مجلس، 99 درصد مردم و معاملات عادی آنها را از مالیات معاف کرده و تنها یک درصد دلال دانه‌درشت را هدف گرفته است و بنابراین بدیهی‌ترین سؤال این است که آیا کارگزاران و دلالان زالوصفت، هم‌کاسه هستند؟ این در حالی است که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه به منظور ممانعت از سوداگری مخرب و ضد تولید،‌رویه جاری در کشورهای پیشرفته است.
ثانیاً سازندگی به این حقیقت اشاره نمی‌کند که موتور نقدینگی در دولت متبوع آنها روشن و ده برابر شد، همچنان که کسری بودجه 480 هزار میلیاردی و تورم 60 درصد، ارثیه یادگاری همان دولت است. دولت جدید موفق شده همان کسری 480 هزار میلیاردی که باید با محاسبه نرخ تورم به بالای 700 هزار میلیارد تومان برسد، به کمتر از 300 هزار میلیارد برساند.
ثالثاً چنان‌که گفته شد،‌ اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، نه برای کسب درآمد، بلکه برای توقف شبکه دلالی است که حباب و توسعه کار خود را در دامن زدن به تورم مصنوعی و خالی کردن جیب مردم می‌بیند و عجیب است که روزنامه حزب کارگزاران علناً خود را کنار دزدهای دانه‌درشت در حوزه ارز و طلا و سکه و ملک و مسکن و خودرو جانمایی می‌کنند!
یادآوری می‌شود رسانه‌های زنجیره‌ای در چند هفته اخیر همزمان با تصویب قانون مالیات بر سوداگری‌، فضا‌سازی سنگینی به راه‌انداختند و با قانون‌هراسی چنین القا کردند که قرار است از مردم عادی بابت خرید و فروشهای معمولی مالیات گرفته شود. در این زمینه سایت اجاره‌ای «انتخاب» که در سوابق خود‌، زد و بند با شهرام جزایری را در کارنامه دارد‌، با سرهم‌بندی یک ویدئو‌، تیتر زد: «طرح دولت برای اخذ مالیات از فروشندگان ملک؛ آیا شکست دیگری در راه است؟». روزنامه آرمان هم تصویب قانون درباره مالیات بر عایدی سرمایه را «کاسبی تازه» وانمود کرده و نوشت: «از خطرات اجرایی شدن مالیات بر عایدی سرمایه رکود تورمی بازارهای غیر مولد و معاملات غیر شفاف‌، افزایش خروج سرمایه از کشور‌، افزایش نوسانات در بازارهای مالی مختلف است».