kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹

السودانی: فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در عراق غیرقانونی است

نخست‌وزیر عراق در مصاحبه تفصیلی با شبکه الجزیره ضمن غیرقانونی دانستن فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک کشورش تاکید کرد که عراق اجازه نمی‌دهد که از خاکش برای تهدید همسایگان استفاده شود.
 
 
 
 
«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، در گفت‌وگوی تفصیلی با برنامه «المقابله» شبکه الجزیره به سؤالات مختلفی درخصوص مسائل داخلی و خارجی کشورش پاسخ داد.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص وضعیت کنونی کشورش گفت که عراق، امروز با خود در صلح است و وضعیت مناسبی دارد، بر تروریسم پیروز شده و همه مردم عراق در سنگری واحد به سر ایستاده‌اند.
السودانی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سؤالی درباره روابط بغداد و تهران؛ ایران را کشوری همسایه دانست که پس از سال ۲۰۰۳ از روند سیاسی عراق حمایت کرده و روابطش با همه طیف‌های عراقی خوب است.
نخست‌وزیر عراق، وجود هرگونه مداخله و قیمومیت ایرانی‌ها در مراحل تشکیل دولت و مذاکرات دشوار آن را تکذیب کرد و در عین حال تاکید کرد که اساسا دخالت ایران غیرقابل قبول است و عراق نمی‌خواهد عرصه تسویه حساب‌ها باشد.
وی درخصوص حضور گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک عراق، هرچند که از عبارت «احزاب اپوزیسیون ایرانی» در توصیف آنها استفاده کرد، اما گفت که این طرف‌ها سال‌هاست که به عنوان پناهنده در عراق حضور دارند اما حضور آنها به عنوان افراد مسلح دارای اردوگاه نظامی و تحت آموزش نظامی یا ورودشان به خاک ایران و انجام اقدامات مسلحانه، طبق نص قانون اساسی عراق کاملا مردود 
است.
اجازه استفاده از خاک عراق 
برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌دهیم
السودانی در ادامه تاکید کرد؛ اینکه این گروه‌ها برای انجام عملیات مسلحانه وارد خاک ایران شوند، سپس به خاک عراق بازگردند، مشکل‌ساز است زیرا اولا، قانون اساسی عراق اجازه انجام اقدامات خصمانه علیه کشور‌های همسایه از خاک عراق را نمی‌دهد و ثانیاً، ما باید امنیت مرز‌های خود را تأمین کنیم و معقول نیست مرز‌های عراق برای انجام عملیات علیه کشور‌های همسایه باز باشد. این مسئله موجب می‌شود ایران در مقام پاسخ، علیه اردوگاه‌های نظامی در داخل خاک عراق عملیات 
انجام دهد.
نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: حمله به هر کشوری غیرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌دهیم، این امر منطبق بر قانون اساسی و یک تکلیف اخلاقی است و برای ما این امر کاملا جا افتاده است. 
نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد که هیچ‌کس در تصمیمات ملی این کشور و استقلال رای بغداد دخالتی ندارد و عراق تاکنون حتی یک روز هم تابع شرق یا غرب نبوده است.
اهمیت توافق تهران و ریاض
السودانی در ادامه به توافق اخیر تهران و ریاض مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک اشاره و آن را مهم توصیف کرد و گفت: این توافق به ثبات منطقه کمک خواهد کرد و توسعه و رشد اقتصادی تنها می‌تواند در فضای همکاری بین کشورهای منطقه تحقق یابد.