kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
ترکیه

سایه ترس پس از زلزله مرگبار


با گذشت نزدیک به ۴۰ روز از زلزله مهیب ششم فوریه در ترکیه و سوریه، بسیاری از مردم هنوز در مورد ایمن بودن محل سکونت خود نامطمئن هستند و با ترس و دلهره به منازل قبلی خود بازگشته‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی از مردم ترکیه از مهندسان ساختمانی می‌خواهند تا با انجام تست بُتن، از میزان استحکام و تاب‌آوری منازلشان در صورت وقوع زمین‌لرزه‌های آتی اطمینان حاصل کنند.
یکی از ساکنان محله‌های فقیرنشین و متراکم‌ کلان شهر استانبول در این زمینه گفت: من خودم کاملا مطمئن هستم که این‌جا ایمن است اما فرزندانم متقاعد نشده‌اند و این شد که در حال انجام این تست مقاومت ساختمان هستیم. وی می‌گوید: اگر نتیجه خوب بود که ما هم با خیال راحت سر زندگیمان هستیم. اما چه کسی می‌داند که در زمان وقوع زلزله بعدی کجا خواهیم بود؟ ممکن است در سوپرمارکت یا سر کار باشیم ، این چیزی است که ما را می‌ترساند. البته این شهروند تنها نفری نیست که این دل‌نگرانی را دارد. استانبول به عنوان پایتخت فرهنگی و اقتصادی ترکیه بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد و بسیاری از آنها هنوز خاطرات تلخ آخرین «فاجعه بزرگ زمین‌لرزه» در سال ۱۹۹۹ در «ازمیت» در شرق استانبول را به یاد دارند. فاجعه‌ای که به موجب آن بیش از ۱۷ هزار نفر از جمله هزار نفر در استانبول جان باختند. استانبول از آن زمان تا به حال، به طور قابل توجهی پیشرفت کرده و افراد زیادی که جذب رونق اقتصادی این شهر شده بودند استانبول را به عنوان محل زندگی خود برگزیدند؛ غافل از اینکه ضلع جنوبی این منطقه بر روی یک گسل فعال قرار دارد. تا اینکه در نهایت در روز ششم فوریه ۲۰۲۳ زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بیش از ۴۸ هزار نفر را در جنوب شرقی ترکیه و نزدیک به 6 هزار نفر را در مرز سوریه کشت و شهرهای بسیاری را ویران کرد. در مدتی که از زمان وقوع زمین‌لرزه سپری شده، نوعی از وضعیت دل‌نگرانی جمعی در بین ساکنان استانبول فراگیر شده است؛ به طوری‌که بسیاری از مردم برای انجام تست‌های گوناگون ساختمانی درخواست داده‌اند.