kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱

برداشت استاندارد برگ سبز 30 درصدضایعات چای را کاهش می‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات چای کشور گفت: برداشت استاندارد برگ سبز چای 30 درصد ضایعات تولید چای خشک را کاهش می‌دهد.


سیروس آقاجان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نتایج یک تحقیقات در این مرکز نشان می‌دهد برداشت غیر استاندارد برگ سبز چای در کشور موجب بروز 20 تا 30 درصد ضایعات در تولید چای خشک می‌شود.
وی اظهار داشت: برداشت غیر استاندارد برگ سبز چای همچنین عملکردسالانه باغ‌های چای را تا 16 درصد کاهش می‌دهد و افت کیفیت چای را نیز به همراه دارد.
آقاجان‌زاده گفت: اگر برداشت به صورت استاندارد یک غنچه و دو برگ صورت گیرد علاوه بر افزایش کیفیت چای خشک، ضایعات جانبی را هم کاهش خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: اگر برداشت با ماشین برگچین صورت گیرد نه تنها برداشت 20 برابر سریع‌تر از برداشت دستی خواهد بود بلکه هزینه‌های تولید را هم کاهش می‌دهد.
رئیس مرکز تحقیقات چای کشور افزود: برداشت برگ سبز با ماشین برگچین از ارتفاع پنج سانتیمتری تاج بوته موجب افزایش عملکرد 15 درصدی برداشت برگ سبز در هکتار و کاهش 50 درصدی ضایعات چای خشک در مقایسه با برداشت سنتی دستی می‌شود.
32 هزار هکتار باغ چای در شمال کشور قرار دارد که 90 درصد آن در استان گیلان و 10 درصد بقیه در غرب استان مازندران واقع شده است و سالیانه حدود 30 هزار تن چای خشک از این باغات استحصال می‌شود. مصرف سالیانه چای خشک کشور حدود یکصد هزار تن است.