kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
انتقاد رئیس‌فدراسیون تکواندو از معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش

فقط نصف بودجه‌ای که تصویب کردند را دادند می‌خواهند ریشه تکواندو را خشک کنند

در واپسین روزهای سال 1401‌هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران و رئیس‌فدراسیون تکواندو به تشریح فعالیت‌های فدراسیونش در یک سال گذشت پرداخت. ساعی در صحبت‌هایش انتقادات تندی را متوجه وزارت ورزش و سید محمد پولادگر معاون وزیر کرد که روزگاری خودش رئیس‌فدراسیون تکواندو بود.

 

سرویس ورزشی-

ساعی دیروز گفت: امسال، سال پرکاری را داشتیم و به‌ خاطر کرونا، تمام رویدادهای سال‌های گذشته در ۱۴۰۱ برگزار شد. سال آینده هم سال تعیین تکلیف سهمیه المپیک است و به همین علت، از فروردین‌ماه مسابقات گرنداسلم، سپس مسابقات دانشجویان، گرندپری و یک گرنداسلم دیگر را خواهیم داشت.
او ادامه داد: از روز اولی که در خدمت فدراسیون هستیم، مشکل با وزارت ورزش داشتیم. من آدم صبوری هم هستم ولی دیگر این مسائل به خانواده تکواندو لطمه زده است. تازه من به مسائل شخصی ورود نمی‌کنم اگرچه آنها ورود کرده‌اند. من نماینده یک میلیون تکواندوکار هستم و باید از حقشان دفاع کنم. روزهای آخر سال هستیم و بین ۱۶ تا ۱۷ رویداد بین‌المللی داشتیم. ۳۰ نفر را هم پنجم فروردین به گرنداسلم کسب سهمیه می‌فرستیم اما همان بودجه‌ای را که به ما گفته‌اند، ۵۰ درصدش را داده‌اند. همان ۲۲ میلیارد بودجه‌ای که به آن افتخار می‌کنند و حتی نصف هزینه‌های ما هم نیست اما تا الان ۵۰ درصدش را به ما دادند. اگر کمک نکنند به مشکل می‌خوریم. قبل از این اتفاق بد، با وزیر ورزش و جوانان جلسه داشتیم که ایشان گفتند تفاهم‌نامه را با یک متمم امضا کنم.
ساعی درباره مشکلات مالی گفت: این اتفاق بد برای سجادی افتاد که تا به امروز فقط ۱۱ میلیارد به ما دادند و تفاهم‌نامه‌ متمم هم نیامده. ما در مسیر میان‌بر گرنداسلم باید با تمام قوا وارد شویم اما این دوستان می‌دانند از کجا به تکواندو لطمه بزنند. به هیئت‌های استانی‌مان هم بدهی داریم و دوستان می‌خواهند ریشه تکواندو را خشک کنند. در شورای برون‌مرزی هم گفتند چرا ساعی دارد با تیم می‌رود؟ او مگر محروم نیست؟ آن‌ هم در شرایطی که من ممنوعیتی ندارم. داخل کشور دوستانی هستند که برای تداوم محرومیت من تلاش کرده‌اند.
او افزود: در حوزه ورزش بودجه ۱۴۰۲ کم شده که‌گریبان فدراسیون‌هایی را می‌گیرد که اعزام‌ها و فعالیت‌های بیشتری دارند. تکواندو از فردای المپیک، المپیک بعدی را دارد چون باید در همه رویدادها باشیم. باید هزینه کنیم تا در رویدادهای رنکینگ‌ باشیم اما با این وضعیت، در خیلی از تورنمنت‌های سال بعد نمی‌توانیم شرکت کنیم چون شرایط مالی‌اش مهیا نیست. سالی است که باید به ما خیلی کمک کنند اما اگر حمایت نشویم، نمی‌توانیم آن عملکرد را تکرار کنیم.
ورزش در اولویت نیست
ساعی درباره کمک به پرداخت طلب استراماچونی و انتظار فدراسیون‌های دیگر برای دریافت کمک مالی گفت: باید بدهی آندره‌آ استراماچونی را هم پرداخت کنند. بحث فوتبال جداست ولی ظاهرا ورزش جزو اولویت‌های دولت‌های قبلی و فعلی نیست. چانه ورزش آن‌قدر کوچک است که به نیاز ورزش نمی‌رسد حتی اگر زیادش کنند. با توجه به افزایش ارز، امسال بودجه کاهش هم داشته آن هم وقتی به ما ریال می‌دهند. این بودجه بازی‌های نوروز از بودجه خارج از ورزش بوده آن‌ طور که شنیده‌ایم ولی بهتر بوده که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اتفاق می‌افتاد. اگر این بودجه در اختیار ورزش ایران بود، می‌توانست به ورزش ایران کمک بهتری کند. گفتند تکواندو هم باشد اما من دیدم به صلاح نیست چون برای ما آورده‌ای نخواهد داشت. رقابت بچه‌های ما با کشورهای دعوت‌شده به ما کمکی نمی‌کرد، امتیاز کسب سهمیه هم نداشت و کسی که بازیکن خوبی بوده، در این مسابقات شرکت نمی‌کرد. کیفیت مسابقات با این وضعیت پایین می‌آمد و جز هزینه، چیزی برای ما نداشت. دوستان می‌گفتند پولش را جای دیگر می‌دهد، شما برگزار کنید اما من دلم نیامد. رقبا هیچ کمکی به‌ ما نمی‌کردند و این نوروزگاه حتی یک رویداد تدارکاتی معمولی هم برای ما نبوده‌ است.
رئیس‌فدراسیون تکواندو ادامه داد: بازی‌های آسیایی
۴۰ امتیاز دارد و گرندپری ۶۰ امتیاز، با این احوالات نمی‌توانیم اردوهای خوبی را برای بچه‌های‌مان در نظر بگیریم و مجبوریم تیم‌های سوم یا چهارم را به مسابقات بفرستیم. شاید نوجوانان را که در اردو نیستند، به مسابقات بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ بفرستیم. الان شرایط مالی ما برای اردو خوب نیست. امسال در گرندپری تعداد بیشتری را داریم. وقتی آمدم چهار نفر داشتیم ولی امروز ۱۳، ۱۴ نفر در لیست گرندپری داریم که باید اعزام‌شان کنیم. اگر هم حضور پیدا نکنیم، المپیک را از دست می‌دهیم؛ اگر چه هزینه‌های زیادی دارد. جام ریاست فدراسیون جهانی را به فلسطین اشغالی داده‌اند که نمی‌توانیم شرکت کنیم و ۲۰ امتیاز را از دست می‌دهیم. برای همین در پرزیدنت‌کاپ اروپا شرکت کردیم که ۲۰ امتیاز را طبق قوانین جدید گرفتیم.
مجبوریم سهمیه المپیک را در مسابقات قاره‌ای بگیریم
ساعی خاطرنشان کرد: درباره گرفتن ویزا برای مسابقات مختلف هم نگرانی‌های زیادی داریم. لطمه جهانی منچستر را قبلاً خورده‌ایم و فینال‌گرندپری بعدی هم در انگلیس است. اولین کشوری بودیم که همان‌ موقع دعوتنامه گرفتیم و کار را شروع کردیم. دکتر چو به رئیس‌فدراسیون انگلیس گفت به ایران زودتر دعوتنامه بدهید چون ما باید کشور ثالث برویم. دو هفته جلوتر از همه اقدام کردیم اما ویزای ما را ندادند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مجبوریم سهمیه المپیک را از راه قاره‌ای بگیریم اما الان قهرمانی جهان باکو برای ما خیلی مهم است و شاید بعد از این مسابقات، کمیته فنی تصمیم بگیرد که گرندپری و گرنداسلم را ادامه بدهیم یا صبر کنیم و در قاره‌ای سهمیه بگیریم.