kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
هاشمی‌رفسنجانی:

رهبری انقلاب در آئین‌نامه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام قاطع عمل کردند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آئین‌نامه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام 4 سال خدمت مقام معظم رهبری ماند و اخیرا طی یک آئین‌نامه جدی ایشان خواستند همه موارد در آن وجود داشته باشد و خواستند قاطع عمل کنند.


آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش تبیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آن در ابتدای سخنان خود بر ضرورت برگزاری این جلسات تاکید کرد و با اشاره به ضرورت‌های شکل‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: وقتی قانون اساسی را آماده می‌کردیم اسمی از مجمع و نظارت آن وجود نداشت اما واقعیات کشور و حضرت امام(ره) ما را به این نتیجه رساندند که با توجه به تغییر ساختار کشور یک خلأ وجود دارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تا زمانی که امام بودند ما چیزی به نام سیاست‌های کلی به این صورت نداشتیم و در قانون اساسی هم نبود، خاطرنشان کرد: اشکالی که وجود داشت این بود که جهت‌دهی برای بخش‌های مختلف کشور وجود ندارد و دچار مشکل می‌شویم و ایراد وجود دارد.
وی اضافه کرد: سیاست‌های کلی در نظام سابقه و فرهنگ ندارد و خیلی از مدیران اطلاعی از آن ندارند و در اجرا می‌بینیم قطعا باید راه عملیاتی داشته باشیم. به گزارش فارس، هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه مسئله نظارت به خود رهبری انقلاب داده شده است، تاکید کرد: اولین نکته این است که رهبری ضمن مشورت با مجمع تشخیص باید نظارت کند و در مرحله بعد خود رهبری باید در امور نظارت کند و مقام معظم رهبری فرمودند؛ برای نظارت روی اجرای سیاست‌های کلی نظام نیاز به دستگاه عریض و طویل نیست.
رضایی: طرح رسیدگی به اموال مسئولان
تا سه جلسه دیگر در مجمع به پایان می‌رسد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در طرح رسیدگی به اموال مسئولان هیچ حاشیه‌ای وجود ندارد، از به اتمام رسیدن این طرح تا سه جلسه آینده در مجمع تشخیص خبر داد.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه همایش تبیین سیاست‌های کلی نظام و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموعه تلاش‌هایی که در شرایط تحریم اقتصادی از سوی دولت آغاز شده را مثبت ارزیابی می‌کنیم ولی به ابتکار و نوآوری بیشتری نیاز داریم.
وی درباره طرح رسیدگی به اموال مسئولان خاطرنشان کرد: این طرح دچار هیچ حاشیه‌ای نشده است چراکه اگر ما می‌خواستیم به نظر شورای نگهبان عمل کنیم، کل این طرح رد می‌شد و اصول قانون اساسی معتل می‌ماند اما ما به دنبال عملیاتی شدن آن هستیم. رضایی افزود: ما برای عملیاتی شدن طرح رسیدگی به اموال مسئولان با کارشناسان در این زمینه مشاوره می‌کنیم. از این رو اصل این طرح به تصویب رسیده و تا ظهر در سه جلسه دیگر نیز به اتمام می‌رسد.
به گزارش فارس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سیاست‌های کلی نظام تصریح کرد: ما چند کار را به موازات برای نظارت شروع کردیم و ابتدا دولت، مجلس و قوه قضائیه باید درباره مفهوم سیاست‌های کلی توجیه شوند.