kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
به چرخش کشورهای عربی چقدر باید خوش‌بین بود؟

عربستان هیئت اسرائیلی را راه نداد و امارات تسلیحات اسرائیل را پس داد



سرویس خارجی-
در پی اعلام خبر توافق ایران و عربستان، حالا خبرهای دیگری نیز به گوش می‌رسد که به نظر نشان از چرخشی نسبی در سیاست خارجی کشورهای حوزه خلیج‌فارس است؛ از ممانعت سعودی از ورود هیئت اسرائیلی به عربستان تا توقف خرید تسلیحاتی امارات از رژیم صهیونیستی...
از توافق عربستان با جمهوری اسلامی ایران تا خبرهایی که در این گزارش می‌آید همه و همه تغییری در سیاست خارجی کشورهای حوزه خلیج‌فارس را نشان می‌دهد که «شاید» بتوان خطر کرد و از برآیند آنها به عنوان چرخشی در سیاست‌ خارجی این حکومت‌ها تعبیر کرد. اما هر چه که هست فعلاً باید صبور بود و دید این تغییرات به کجا خواهد رسید. نه بدبینی مفرط و نه خوش بینی مفرط، راه‌حل نیست و فعلا باید صبور بود و به انتظار نشست. اگر چه، صهیونیست‌ها از این چرخش به خشم آمده و معتبرترین رسانه‌های دنیا نیز از آن با تعابیر «سیلی» ایران و چین و عربستان به گوش آمریکا و اسرائیل یاد می‌کنند.
در همین زمینه روزنامه «معاریو» چاپ رژیم آپارتاید اسرائیل به نقل از بلومبرگ نوشته است: «تصمیم منع صدور ویزا برای ورود به خاک عربستان در پی بازگشت روابط بین تهران و ریاض تحت نظارت چین گرفته شده است و به رغم صحبت‌هایی از وجود مذاکراتی جهت نزدیکی دیپلماتیک با اسرائیل و تمایل به عادی‌‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ظاهر امر چیز دیگری را نشان می‌دهد.»
از آن سو سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل از صهیونیست‌های روستای «کفر کاما» در منطقه الجلیل برای حضور در این رویداد دعوت به عمل آورده بود. این روستا توسط نهاد مربوطه از بین ۳۲ مکانی که به عنوان بهترین مقاصد گردشگری روستایی طی امسال برگزیده شده بودند، انتخاب شده است. اما بنا به گفته افراد مطلع از این موضوع، ویزایی برای صهیونیست‌ها از طرف ریاض صادر نشده است. روز دوشنبه گذشته سازمان ملل نیز از وزارت گردشگری عربستان خواسته بود ویزاهای اعضای هیئت صهیونیستی را صادر کند؛ اما با وجود این مداخله، هیچ ویزایی برای هیچ صهیونیستی صادر نشد. از طرف دیگر، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی اعلام کرده، امارات نیز تصمیم خود را برای توقف خرید سامانه‌های امنیتی از این رژیم اعلام کرده است. اگر چه برخی معتقدند این رویکرد، واکنشی اعتراضی علیه کابینه تندروی نتانیاهو است اما همزمانی آن با چرخش عربستان در قبال ایران، این‌گونه تحرکات سیاسی را مهم‌تر کرده است. طبق این گزارش، «محمد بن زاید»، رئیس‌امارات به مسئولان رژیم آپارتاید اسرائیل گفته، تا زمانی که مطمئن نشویم «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم، بر دولتش کنترل و تسلط دارد قادر نخواهیم بود دست به امور مشترک بزنیم. در این زمینه رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند، امارات قرارداد خرید سامانه‌های نظامی «اسرائیل» را به دلیل رفتارهای این رژیم در ماه‌های اخیر از جمله رفتارها و اظهارات «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی و «بتسلئیل اسموتریچ»، وزیر دارایی کابینه و عدم کنترل نتانیاهو بر دولتش متوقف کرده است.
چرخش در مقابل لبنان
همچنین خبر می‌رسد که «ولید البخاری»، سفیر عربستان در لبنان، با «نبیه بری»، رئیس‌پارلمان لبنان، دیدار و گفت‌وگو کرده است. سفیر عربستان در لبنان پس از دیدار با نبیه بری در عین التینه گفته: «مرحله کنونی در حال بیش از هرزمان دیگری به موضع‌گیری مثبت نیاز دارد و همواره باید به خواسته‌های مثبت فکر کرد و همواره باید دل در گرو حسن نیت داشت.» وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا تحول مثبتی برای لبنان در راه است هم گفته: «به طور حتم این‌گونه است.» که این موضع‌گیری‌ها نیز کم‌وبیش متفاوت با آن چیزی است که ما از عربستان تا چند ماه پیش می‌دیدیم.