kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
رئیس شورای شهر تهران هشدار داد

طرح خطرناک نمایندگان مجلس برای شورایی‌ها

رئيس شورای شهر تهران گفت: هم‌اکنون برخی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرحی هستند که بر مبنای این طرح قرار است تعداد نمایندگان شورا به قبل برگردد و شهردار نیز از میان سه نماینده‌ای که توسط هیئت حل اختلاف استان معرفی می‌شود، برگزیده شود.


به گزارش فارس، مهدی چمران در صدمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لایحه مدیریت شهری که هم‌اکنون به مجلس ارسال شده است، افزود: متاسفانه با این لایحه اختیارات شوراها به طور محسوسی کاهش می‌یابد.
وی افزود: متاسفانه در این لایحه پیش‌بینی شده که انتخاب شهردار در شهرهای بالای 200 هزار نفر توسط مردم صورت گیرد و این در حالی است که انتخاب شهردار یک کار کاملا تخصصی است که در قانون هم این کار به عهده شوراها گذاشته شده است.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به لایحه‌ای که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی قرار دارد گفت: قطعا با تصویب این لایحه شوراها دیگر ارزش نخواهند داشت.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: آنچه که هم‌اکنون خطرناک‌تر از این لایحه است طرحی است که توسط 133 نفر از نمایندگان امضا شده است که در این طرح قرار است تعداد نمایندگان شورا به 15 نفر برسد.
وی افزود: بخش دوم این طرح بسیار خطرناک‌تر است چرا که بر اساس این طرح قرار است هیئت حل اختلاف استان‌ها 3 نفر را معرفی کنند و شوراها نیز به یکی از این 3 نفر رای بدهند وگرنه شهردار از سوی شورای حل اختلاف انتخاب خواهد شد.چمران بیان داشت: با تصویب این طرح قطعا درگیری‌های قبلی به وجود می‌آید و با توجه به مشکلات این طرح بنده شخصا با حضور در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را به نمایندگان مجلس عرض کردم و عموما نیز آنها موافق این طرح نبودند ولی باید تلاش خود را انجام بدهیم تا این طرح کاملا از دستور خارج شود.
شهردار تهران اختیار ندارد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورا گفت: انتخاب شهردار توسط مردم طرح خوبی است به شرطی که اختیارات لازم به شهردار و شوراها داده شود.
علیرضا دبیر در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر با اشاره به مدل‌هایی که در دنیا برای اداره شهرها وجود دارد بیان داشت: چهار مدل برای اداره شهر در دنیا وجود دارد که بهترین آن در شهر تهران است.وی با تاکید بر اینکه شهردار تهران اختیار ندارد، یادآور شد: در صورتی شهردار تهران می‌تواند توسط مردم انتخاب شود که مثل شهرهای توکیو؛ لندن و پاریس مدیریت واحد شهری در تهران ایجاد شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اختیارات شوراها هم در حال حاضر بسیار محدود است،‌ اظهار داشت: ما خودمان شورای شهر هستیم و مجلس باید اول اختیارات شوراها را اصلاح کند. قانون سال 1286 مجلس ملی سابق درباره انجمن‌های شهر از قوانین فعلی در خصوص شوراها قوی‌تر است.
علیرضا دبیر در پایان از نمایندگان مردم خواست این طرح را تصویب نکنند.
ضد و نقیض‌گویی عضو اصلاح‌طلب شورا
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انتخاب شهردار از سوی مردم شوراها را محدود نخواهد کرد، گفت: متاسفانه هم‌اکنون هیچ نظارتی بر معاونان شهرداری‌ها وجود ندارد و با انتخاب شهردار از سوی مردم این مشکلات و موانع برطرف خواهد شد.
غلامرضا انصاری در ادامه صدمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به طرح در نظر گرفته شده از سوی نمایندگان مجلس در خصوص فعالیت شوراها گفت: این طرح به صورت محترمانه انحلال شوراها است.
وی در ادامه با بیان اینکه هر کجا که کار را به مردم واگذار کرده‌ایم قطعا تبعات بسیار مثبتی برای نظام و کشور داشته است،‌گفت: قطعا کارهایی که از سوی مردم انجام گیرد بهتر و ارزشمند‌تر خواهد بود.وی در ادامه با اشاره به مخالفت رئیس‌ شورای شهر تهران درباره انتخاب شهردار از سوی مردم گفت: این نظر شخصی وی بوده چرا که قطعا انتخاب شهردار از سوی مردم بسیار کارآمدتر و مفیدتر برای شهرها خواهد بود.
انصاری ادامه داد: قطعا انتخاب شهردار از سوی مردم برنامه‌محورتر خواهد بود و فردی که به عنوان شهردار انتخاب شود پاسخگوی مردم خواهد بود.عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انتخاب شهردار از سوی مردم شوراها را محدود نخواهد کرد، گفت: متاسفانه هم‌اکنون هیچ نظارتی در معاونان شهرداری‌ها وجود ندارد و با انتخاب شهردار از سوی مردم این مشکلات و موانع برطرف خواهد شد.وی همچنین پیشنهاد داد: با انتخاب شهردار از سوی مردم می‌تواند انتخاب شهرداران مناطق با همکاری شوراها و شهردار آن شهر انجام شود.عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای دوم احمدی‌نژاد را به عنوان شهردار انتخاب کرد،‌گفت: این انتخاب سکوی پرش وی به ریاست جمهوری بود و شاهد بودیم چه اتفاقات ناگواری در آن زمان رخ داد.