kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳

مشاور وزیر سابق کشاورزی: دولت برنامه‌ای برای خودکفایی در تولید برنج و گندم ندارد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در دولت نهم درباره دلایل رشد 30 درصدی واردات در نیمه نخست امسال نسبت به سال قبل گفت: بعضی از کالاهای تولیدی داخل ما کفاف مصرف داخل را نمی‌دهد، متاسفانه ما در حال حاضر نه در تولید گندم خودکفا هستیم و نه در برنج.


دکتر عبدالمجید شیخی در ادامه با طرح این سؤال که چرا وزارتخانه‌های متولی برنامه‌ای برای تنظیم بازار ندارند؟ گفت: در واقع وزارت صنعت و کشاورزی به عنوان متولیان بازار برنامه‌ای برای تنظیم بازار ندارند، آن‌وقت در وهله دوم باید از مسئولان سؤال شود که چه اقداماتی برای حمایت از تولید گندم و برنج انجام داده‌اند؟
وی با بیان اینکه مدیریت ضعیف دلیل واردات کالاهای اساسی است، توضیح داد: متاسفانه هم اکنون عزمی برای خودکفایی محصولات استراتژیک از سوی دولت وجود ندارد و عزم نداشتن و فقدان برنامه در این حوزه یعنی بی‌توجهی به یکی از مفاد مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی.
عضو انجمن اسلام و توسعه در گفت وگو با «نسیم» با انتقاد از سیاست‌های دولت در کشاورزی تصریح کرد: سیاست‌های دولت بیشتر در یک‌سال اخیر جهت اعطای امتیازات به دلالان بازار بوده و در واقع مشاورین دولت و لابی فکری پشت سر دولت، دلالان بازار هستند.
وی با بیان اینکه متاسفانه مشاورین اقتصادی دولت از اتاق‌های بازرگانی انتخاب شدند نه از محافل علمی و آنهایی که اقتصاد اسلامی بلد هستند، افزود: ما به دولت بار‌ها تذکر دادیم اما متاسفانه هیچ توجهی نشده است.
شیخی اضافه کرد: متاسفانه برخی به اشتباه و با غرض و سود شخصی خودکفایی کالاهای اساسی کشور را زیر سؤال می‌برند. درحالی که اگر نگاهی به آمارهای اقتصادی بیندازیم متوجه می‌شویم اگر در کالایی مانند گندم و برنج خودکفا بودیم در شش ماه 2 میلیارد دلار ارز از کشور خارج نمی‌کردیم.