kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴

لشکرکشی آمریکا و انگلیس به استان المهره / صنعا: تجاوز آشکار و نقض حاکمیت یمن است

 

همزمان با تحركات نيروهاي آمريكايي در يمن، دولت صنعا اين تحركات را تجاوز به حقوق يمني‌ها توصيف كرده و خواستار اخراج نيروهاي آمريكايي از خاك يمن شده است.
دو روز پيش، «براد کوپر»، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و سفیر آمریکا در یمن به استان ساحلی المهره یمن واقع در مرز عمان سفر کردند و اكنون دولت صنعاء از کشورهای اشغالگر و متجاوز خواست با اقدامات و نه اظهارات رسانه‌ای و تبلیغاتی، جدیت خود را در برقراری صلح برای تمامی مردم یمن نشان داده و خاک این کشور و استان‌هایی را که اشغال کردند، ترک کنند. دولت صنعاء حضور نیروهای آمریکایی در استان المهره را محکوم کرد و همزمان پارلمان یمن نیز بر مخالفت خود با هرگونه حضور بیگانگان در خاک، جزایر و آب‌های این کشور با هر توجیهی تاکید کرد.
به گزارش شبکه خبری المیادین، کابینه دولت صنعاء تاکید کرد تداوم حضور مستقیم نیروهای آمریکایی، انگلیسی و سعودی در المهره و سایر استان‌های تحت اشغال در راستای‌ تلاش‌هایی که برای برقراری صلح در یمن انجام می‌شوند و نیز در راستای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی نیست.
عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن چند روز قبل اعلام کرد که آمریکا چند پایگاه نظامی در استان‌های حضرموت و المهره واقع در شرق یمن احداث کرد. در همین چارچوب پارلمان صنعاء درباره طرح‌های آمریکا علیه وحدت و حاکمیت یمن هشدار داد و از تمامی گروه‌های مردم یمن خواست با این اقدامات و دخالت‌ها در امور یمن مقابله کنند.
مشاركت و حمايت آمريكا در جنگ عليه يمن يكي از محوري‌ترين دلايل ادامه اين جنگ ضدانساني طي بيش از هشت سال گذشته است. در واقع آنچه عربستان سعودي و امارات را تاكنون پشت گرم به ادامه جنگ عليه يمن كرده، چيزي جز حمايت‌هاي بي‌دريغ واشنگتن از متجاوزان نيست.