kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
چرا انگلیس خبیث است؟ ( بخش پایانی)

بردگی ملت‌ها عاقبت پیوند با نظام سلطه! (گزارش روز)


 کمال احمدی

«از انگلیس خیلی خاطره بد داریم، انگلیس را می‌گوییم انگلیس خبیث».
این دو جمله کوتاه و درعین حال راهبردی و پراز نکته را رهبر عزیزمان دو سال پیش درجمع مردم بجنورد بیان کردند.
از آن زمان تاکنون برخی مدعیان روشنفکری و دلباختگان غرب تلاش کردند با ماله‌کشی بر جنایات انگلیس، این سخنان راهبردی را به حاشیه برده و به زعم خود به فراموشی بسپارند اما با شیطنت اخیر دیوید کامرون در سازمان ملل بازهم خباثت انگلیس بر همگان آشکار شد و ماله‌کشی سینه چاکان روباه پیر نافرجام ماند.
در شماره پیشین صفحه گزارش روز از زبان مردم کوچه و بازار به بیان دلایل خبیث بودن انگلیسی‌ها و عواقب خوشبینی‌ها به آنها پرداختیم و در این شماره هم به سراغ تعدادی از کارشناسان رفتیم تا آنان با تشریح کارنامه خصومت‌آمیز سران بریتانیای صغیر به نتایج رابطه با این رژیم اشاره کنند.
چرایی خباثت روباه پیر
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا انگلیس خبیث است می‌گوید: کلمه خبیث به ذات و جوهره یک جریان فرد و یا رژیم برمی‌گردد. یعنی اگر فردی یا جریانی یا حکومتی فضائل انسانی برایش مطرح نباشد و هیچ‌گونه معیاری را براساس حق و عقل در زندگی‌اش نپذیرد و همواره تلاش کند تا در همه جا از خطوط انسانی عبور کند و فقط منافع خودش را ارجحیت ببخشد یک چنین فرد یا حکومتی خبیث است.
جواد کریمی قدوسی، با بیان اینکه دولت انگلیس در سابقه تاریک خودش دقیقا رفتار فوق را با ملت‌های جهان خصوصا ملت ایران اعمال کرده است می‌افزاید: رژیم انگلیس بر پایه تفکر ماسونی نظام سلطنتی خود را کدخدای دنیا دانسته و تلاش کرده با عبور از ارزش‌های انسانی و حتی حق حاکمیت کشورها بر خودشان، نظام آنها را تغییر داده و در مناطق مختلفی از دنیا خصوصا در بلاد مسلمین تفکر حاکمیتی خود را جایگزین نظام‌های مردم نهاد کند و در این راه فجایع سنگینی را بر ملت‌های مسلمان تحمیل کرده ا ست.
جعل رژیم صهیونیستی
وی یکی از سیاه‌ترین جنایات رژیم سلطنتی انگلیس را جعل رژیم صهیونیستی دانسته و می‌گوید: «انگلیسی‌ها با فریب و نیرنگ رژیم غاصب صهیونیستی را در خاورمیانه جعل کردند که نتایج همین یک جنایتشان این است که رژیم اشغالگر قدس بیش از 60 سال است که در این منطقه ماشین کشتار راه‌ انداخته و شبانه روز انسان‌های بی‌گناه را قتل عام می‌کند و خانه‌های مردم را غارت می‌کند و صاحبانشان را آواره می‌سازد.»
همچنین انگلیسی‌ها طی 100 سال اخیر دولت‌های دست‌نشانده خود را در نقاط مختلف جهان به ویژه در میان کشورهای اسلامی حاکم کرده‌اند و حتی ظاهر اسلامی هم به برخی از این دولت‌ها داده‌اند ولی در محتوا به شدت با هر نوع اسلام‌گرایی اصیل و ناب مخالفت کرده‌اند.
جواد کریمی قدوسی در ادامه با بیان اینکه ایجاد فرقه‌گرایی و گروه‌های منحرف فکری یکی دیگر از اقدامات خباثت‌آمیز رژيم سلطنتی انگلیس است می‌گوید: «انگلیسی‌ها با ایجاد فرقه‌های ضاله که هدفش حذف غیرت دینی و جعل اسلام قلابی در میان مسلمانان بود به دنبال ترویج بی‌تفاوتی در میان دولت‌های عرب در قبال جنایات روزمره خودشان بودند.
متاسفانه ثمره این توطئه را ما الان در فلسطین، لبنان، سوریه و عراق شاهدیم چرا که سران عرب علاوه بر بی‌تفاوتی در برابر نسل‌کشی همزبانان خودشان توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان به پرداخت هزینه برای این نسل‌کشی هم می‌پردازند. مثلا در همین جنگ اخیر غزه هزینه کشتار مردم بی‌گناه غزه از سوی برخی دولت‌های عرب منطقه به اسرائيل پرداخت شد و یا همین الان این دولت‌ها هزینه قتل عام مردم سوریه و عراق را به تروریست‌های تعلیم دیده انگلیس و آمریکا می‌پردازند.»
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید می‌کند: «دولت انگلیس تجسمی از تمام خباثت‌های بشری است و ما در هر حوزه‌ای اعم از فرهنگی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و نظامی که وارد می‌شویم مشاهده می‌کنیم که سرپنجه‌های روباه پیر در تمامی این حوزه‌ها نفوذ کرده و با توطئه و فریبکاری قصد لطمه به ایران اسلامی و کشورهای آزادی‌خواه جهان را دارد.»
بزرگ‌ترین مانع وحدت جهان اسلام
کریمی قدوسی در ادامه بزرگترین مانع وحدت جهان اسلام را در دنیای کنونی انگلیس می‌داند و می‌گوید: «انگلیسی‌ها به هر وسیله‌ای می‌کوشند تا کشورهای مسلمان را از وحدت و انسجام دور کرده و همواره میان آنها تفرقه بیندازند.
چرا که استراتژي رژيم انگلیس بر پایه شعار «تفرقه بینداز و حکومت کن» پایه‌ریزی شده است. انگلیسی‌ها در ایران هم همواره این استراتژي را دنبال کرده‌اند که نمونه آخرش حمایت بی‌دریغ از جریان فتنه 88 و ایجاد تفرقه میان آحاد ملت ایران در آن فتنه بود.»
هیچ نیازی به رابطه با انگلیس نداریم
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا رابطه با انگلیس آن‌هم با این همه جنایت و خباثت به نفع ایران است؟ می‌گوید: «درحال حاضر که دنیا بسیار گسترده شده و محصولات تولیدی ملت‌ها و دولت‌های جهان بسیار فراتر از چیزی است که از یک کشور کوچکی مثل انگلیس به دست می‌آید. لذا با این وضعیت به صراحت اعلام می‌کنم که امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ نیازی به رابطه با انگلیس ندارد.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی سپس با اشاره به بررسی موضوع رابطه با انگلیس در مجلس هشتم می‌افزاید: «در این بررسی تاکید شد که رابطه با انگلیس باید تا حد صفر کاهش یابد و نیازهایی مثل تحصیل، درمان، سفر و غیره حتی‌الامکان تقلیل یابد که خوشبختانه این حرکت با تلاش دولت‌های قبل به ثمر نشست بنابراین الان اگر بخواهیم دوباره همان موارد را درباره رابطه با انگلیس احیا کنیم مجاز نیستیم چون به نوعی عبور از سیاست‌های کلی نظام صورت می‌گیرد که این خط قرمز نظام است.»
تلاش جریانی مشکوک برای تطهیر خباثت انگلیس
این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص مواضع مردم و مسئولان در قبال انگلیس اظهار می‌دارد: «مردم که مواضع خودشان را خیلی صریح و شفاف در مقاطع مختلف بیان کرده و می‌کنند. البته فرمایشات حضرت آقا که برآیند افکار عمومی جامعه است به بهترین نحو موضوع  رابطه با انگلیس را بیان کرده است. بنابراین در این زمینه مشکلی نیست ولی متاسفانه در میان برخی مسئولین دولت و مجلس ما در این زمینه  مشکل داریم به عبارت بهتر، هم جریانی در دولت و هم جریانی در مجلس همواره به دنبال تطهیر خباثت‌های انگلیس هستند حتی در اوائل مجلس نهم، عده‌ای با تشکیل گروه پارلمانی ایران- انگلیس تلاش کردند تا موانع قانونی را از سر راه خودشان بردارند درحالی که براساس مصوبه مجلس هشتم مسئولان دولت موظف به کاهش روابط با انگلیس هستند. ضمن اینکه در شرایط فعلی نه تنها ما هیچ رفتار مثبتی از سوی دولت انگیس مشاهده نکرده‌ایم بلکه برعکس اظهارات خصومت‌آمیز نخست‌وزیر این رژیم برضد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل را همگان دیده‌اند.»
وی می‌افزاید: «متاسفانه در طی ماه‌های اخیر جریانی هم در دولت برای ایجاد رابطه با انگلیس کار را به جایی رساند که حاضر شد به دولت گستاخ انگلیس قریب  به 2 میلیون پوند معادل 8 میلیارد تومان بابت خسارت به سفارت انگلیس پرداخت کند. ولی با این وجود بازهم انگلیسی‌ها حاضر نشدند سفارتشان را در ایران بازگشایی کنند چون گمان می‌کنند این ایرانی‌ها هستند که نیاز به رابطه دارند! بنابراین ما باید به طور قاطع در این زمینه عمل کنیم و بر همین اساس اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اخیرا با صدور بیانیه‌ای دولت را به شدت از ایجاد روابط با انگلیس منع کرده و آن را به نفع ملت ایران ندانسته است.
همواره از رابطه با بریتانیای صغیر ضرر کرده‌ایم
احمد امیرآبادی فراهانی یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم معتقد است: «ما همیشه از ارتباط با انگلیسی‌ها ضرر کرده و رنج برده‌ایم و هیچ سودی هم از این ارتباط عاید مردم ما نشده است.»
وی با بیان اینکه انگلیسی‌ها تمام قواعد بین‌المللی را به نفع خودشان تفسیر می‌کنند، می‌گوید: «تجربه نشان داده آنها حتی در مذاکرات نیز بسیار مکار و حیله‌گرند و در یک لحظه سرطرف مقابل را کلاه می‌گذارند بر همین اساس هم از قدیم به روباه پیر مشهور بوده‌اند چون پیوسته به فکر فریب کشورها و جریانات مقابل خودشان بوده‌اند.»
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه تجربه کشورهای همسایه ما خصوصا حاشیه خلیج‌فارس که به انگلیس اعتماد کردند و کشورهای مستعمره او پیش روی ماست می‌افزاید: ذوق‌زدگان ارتباط با غرب کافی است این تجربه‌ها را مطالعه کنند و ببینند این کشورها از ناحیه رابطه با انگلیس چه سودی از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نصیبشان شده است.
ملت ایران که بعد از پیروزی انقلاب همواره تمایل به کاهش رابطه با رژیم‌های قلدر غربی نظیر آمریکا و انگلیس داشته هم اکنون جایگاه و وضعیت بسیار مناسبتری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که همیشه دنباله‌رو غربی‌ها بوده‌اند دارد.
سفارت خانه یا لانه جاسوسی
امیرآبادی فراهانی همچنین سفارت خانه دولت انگلیس را لانه جاسوسی این رژیم در کشورهای مختلف می‌داند و می‌گوید: «اکثر دستگیرشدگان اصلی فتنه 88 معمولا تحت آموزش سرویس جاسوسی انگلیس بوده‌اند و از طرق مختلف با سفارت این کشور در تهران ارتباط داشته‌اند. ضمن اینکه بلندگوی سخن‌پراکنی رژیم انگلیس  یعنی رسانه بی‌بی‌سی همواره در جهت اهداف خباثت‌آمیز دولت بریتانیای صغیر عمل کرده و علی‌رغم ژست استقلالی پیوسته به دنبال اجرای فرامین رژیم فریبکار انگلیس بوده است.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است مردم و مسئولین ما باید با وحدت و انسجام خویش و براساس حفظ منافع ملی در مقابل رژیم زورگو بایستند زیرا هر جا ما ایستاده‌ایم دشمنانمان عقب‌نشینی کرده‌اند و هر جا که چراغ سبزی داده و گامی به عقب نهاده‌ایم غربی‌ها خصوصا آمریکا و انگلیس جری شده وحتی به ملت ایران توهین کرده‌اند بنابراین سود ملت و مسئولان ما ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی سلطه‌گران به ویژه آمریکا و انگلیس است.
نظر غربی‌ها درباره روابط اقتصادی با انگلیس
یک کارشناس مسائل اقتصادی بر این اعتقاد است که ما حتی از لحاظ اقتصادی نفعی از رابطه با انگلیس نمی‌بریم.
رحمان قاسمی در این زمینه به نظرات کارشناسان غربی درباره رابطه اقتصادی با انگلیس اشاره کرده و می‌گوید: «فردریک لیست» اقتصاددان مشهور آلمانی یکی از خباثت‌های انگلیسی‌ها را در حوزه اقتصاد دانسته و نوشته است انگلستان از نظام تعرفه‌های گمرکی به عنوان نردبان ترقی خود استفاده کرد و بعد آن را دور انداخت تا دیگران از آن استفاده نکنند.
اشاره سخن «لیست» به زمانی است که انگلیسی‌ها وقتی ابرقدرت جهان شدند کالاهای خود را بدون دادن حقوق گمرکی به کشورهای تحت سلطه صادر می‌کردند اما در مقابل کالاهایی که از آن کشورها به انگلیس می‌آمد حق گمرکی بالایی از آن دریافت می‌کردند به این ترتیب همواره موازنه تجاری به نفع انگلیسی‌ها بود. حتی در بحث ورود و خروج آزادانه ملت‌ها به سرزمین‌های یکدیگر این انگلیسی‌ها بودند که قوانین ظالمانه‌ای وضع کردند آنها ورود افراد به انگلیس یا مستعمراتش را شدیدا کنترل می‌کردند اما خود و اتباعشان بدون هیچ‌گونه محدودیتی حق داشتند به هر کشوری سفر کنند.
وی می‌افزاید: «انگلیسی‌ها همین الان هم در مناسبات اقتصادی خود با کشورهای جهان شدیدا به منافع یکطرفه می‌اندیشند و همواره به دنبال برد خود و باخت طرف مقابل هستند.»
پاسخ به یک شبهه
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات اخیر یکی از مسئولین دولتی مبنی بر اینکه روابط بین دو کشور براساس یک مصاحبه یا سخنرانی شکل نمی‌گیرد بلکه ملاحظات و منافع ملی و بلندمدت مدنظر است می‌گوید: «در صورتی این حرف را می‌توان پذیرفت که اظهارات غرض‌ورزانه انگلیسی‌ها یک امر بدیع باشد و پیشینه تاریخی نداشته باشد. در حالی که ما اگر به تاریخ روابط ایران و انگلیس نگاهی بیندازیم به راحتی می‌بینیم که انگلیسی‌ها در هر مقطعی اظهارات و اقدامات خصمانه‌ای علیه ملت ما داشته‌اند.
مثلا به این اظهارات و نتایجش توجه کنید:
نیمه سال 86، «کیم هاولز» معاون امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس در گفت‌وگو با یک دیپلمات عرب می‌گوید: «ما اطلاعات دقیقی از داخل ایران داریم و افراد زیادی در ایران برای ما کار می‌کنند. در آینده نزدیک و در آستانه انتخابات و یا بعد از آن وضعیت ایران به هم خواهد ریخت.»
18 ماه بعد از این اظهارات فتنه 88 با هدایت سفارت انگلیس در تهران عملیاتی می‌شود.
آبان 89، رئیس وقت سازمان جاسوسی انگلیس «ام‌آی6» می‌گوید «باید با اقدامات اطلاعاتی و امنیتی به مقابله با ایران هسته‌ای رفت.»
دقیقا چند روز بعد از این سخنان، شهید دکتر شهریاری دانشمند هسته‌ای ایران و دکتر فریدون عباسی مورد حمله تروریستی قرار گرفتند.
یا سال گذشته «جان ساورز» رئیس دستگاه امنیتی اطلاعاتی انگلیس در اظهاراتی خصمانه می‌گوید آمریکا و اسرائیل باید تصمیم بگیرند که چه زمانی حمله نظامی به ایران را اجرا کنند؟
عبدالجواد کنعانی می‌افزاید: این اظهارات و نتایج بعدی آنها نشان می‌دهد که رویکرد انگلیس در قبال ملت ایران همواره خصمانه بوده است و هرگز ذهن ایرانیان از این خاطرات تلخ پاک نخواهد شد همچنین مردم ایران در طول تاریخ نشان داده‌اند که برایشان عزت و غرور ملی از هر چیز دیگری با اهمیت‌تر بوده است و هرگز حاضر به معاوضه این مهم با چیز دیگری نمی‌شوند.
سیاست کلان نظام سلطه
این گزارش را با ذکر بخشی از بیانات گهربار رهبر انقلاب که چندی پیش در جمع دانشجویان به تبیین سیاست کلان نظام سلطه پرداختند به پایان می‌بریم.
یک عده‌ای به مجرد اینکه شعار ضدغربی یا ضدآمریکایی می‌شنوند، فورا تصورشان این نباشد که یک کار تعصب‌آمیز یا بدون یک منطق فکری دارد انجام می‌گیرد؛ نه، این نگاه ضد غربی و ضدآمریکایی در انقلاب اسلامی، متکی است به یک تجربه درست، به یک نگاه عقلانی درست، به یک محاسبه صحیح.
خب، شما نگاه کنید در کشور خود ما، برخورد غربی‌ها و دست‌اندرکاران تمدن کنونی غرب در طول این صد سال اخیر، هشتاد نود سال اخیر، با کشور ما چگونه بوده. ما این همه تجربه ضربه زدن از سوی غرب داریم. عده‌ای هستند در کشور- روشنفکران غرب‌گرا، غرب‌زده، دلباخته غرب- این تجربه‌ها در مقابل چشم آنها است، ]اما[ از این تجربه‌ها درس نمی‌گیرند. امروز بعضی‌ها باز دلشان می‌خواهد برگردند به همان شکل سابق. همان جریانهای غرب‌زده- جریانهایی که عاشق غربند، ملت را تحقیر می‌کنند، داشته‌ها را تحقیر می‌کنند، فرهنگ و هویت ملی را تحقیر می‌کنند به نفع مسلطین غربی- دلشان می‌خواهد که همانها دوباره بیایند و برای امور کشور، فرهنگ کشور، جهت‌گیری کشور، شاخص معین کنند و معرفی کنند. این عده‌ای که امروز در خارج از کشور، در زیر پرچم همین دشمنان خونی ملت ایران دارند علیه جمهوری اسلامی کار می‌کنند، همین کسانی هستند که واقعا دنبال این هستند که همان غفلت- غفلت محاسباتی- همان اغوای شیطانی که نسبت به عقلانیت این کشور در یک دوره‌ای وجود داشت، همان مجددا حاکم بشود.  در مقابل اینها باید ایستاد.