kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
مدیرعامل راه‌آهن ایران:

راه‌آهن گرگان- اینچه‌برون تا پایان مهر تکمیل می‌شود

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: راه‌آهن گرگان- اینچه‌برون تا 14 روز آینده تکمیل می‌شود.


«محسن پورسیدآقایی» در حاشیه بازدید از این خط آهن گفت که به دلیل وجود برخی کمبودهای فنی این خط آهن تا پایان مهرماه تکمیل می‌شود.
به گفته وی، خط آهن گرگان-اینچه‌برون ظرفیت جابه‌جایی تا هشت میلیون تن بار را دارد که در صورت افزایش این ظرفیت، امکان برقی کردن این خط در دستور کار قرار خواهد گرفت.
خط آهن گرگان-اینچه‌برون بخشی از راه‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان به طول حدود 910 کیلومتر است که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ساخت آن را برعهده دارد.
حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی‌مانده در خاک قزاقستان واقع است که راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود.
کارشناسان معتقدند که با راه‌اندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‌المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود.
پورسید آقایی گفت: جابه‌جایی سه میلیون تن بار درسال از مسیر خط آهن گرگان-اینچه‌برون پیش‌بینی شده است.
وی اظهار کرد: خط آهن گرگان- اینچه‌برون ظرفیت جابه‌جایی تا هشت میلیون تن بار را دارد که در صورت افزایش این ظرفیت، امکان برقی کردن این خط در دستور کار قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر اه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای تبادل مسافر از این مسیر خبر داد و گفت: در صورت اجرای این برنامه مسافران قزاقستانی و ترکمنستانی پس از ورود به مرز ایران می‌توانند از شبکه ریلی کشورمان استفاده کنند.
وی درباره اتصال این خط آهن به مشهد گفت: اکنون استان گلستان از طریق خط آهن ساری، فیروزکوه و گرمسار به مشهد متصل است اما در نظر داریم مسیر جدید گرگان- گنبد را به سمت مشهد احداث کنیم.