kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
در بیست‌وسومین کنگره ۴۰۰۰ شهید منطقه ۱۷ تهران مطرح شد

قالیباف: ایران اسلامی با وجود همه تحریم‌ها یکی از ۵ قدرت دنیا است

 محمدباقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و سومین کنگره سرداران و ۴۰۰۰ شهید سرافراز منطقه ۱۷ دارالشهدای تهران که عصر پنجشنبه، ۱۱ اسفند ماه در مجموعه ورزشی امام سجاد‌(ع) برگزار شد، گفت: امروز بی‌شک ایران اسلامی با همه مشکلات و تحریم‌هایی که وجود دارد در حوزه مسائل موشکی و هوا فضا یکی از ۵ قدرت دنیا است و همه این ظرفیت‌ها و امکانات به دست همین مردم و جوانانی که به صورت قلبی به سنت‌های الهی اعتقاد داشته و تلاش صادقانه دارند، به دست آمده و این بازدارندگی را در مقابل دشمن ایجاد کرده که چنین امنیتی امروز برقرار شده است.
 
 
 
 
 قالیباف در ادامه با بیان اینکه باید به این سؤال پاسخ داد که چرا امروز در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید شرایطی داشته باشیم که به خاطر ضعفمان شرمنده مردم باشیم، عنوان کرد: من در سالگرد شهید طهرانی مقدم به محل خدمت وی رفته بودم که در اتوبان تهران-کرج قرار داشت. شمال اتوبان مراسم برگزار می‌شد و پایین اتوبان شرکت‌های خودروسازی قرار داشت. گفتم ببینید دو فرهنگ و باور متفاوت در شمال و جنوب اتوبان وجود دارد و در شمال آن در اوج تکنولوژی صد در صد ایرانی هستیم و با افتخار گام برداشته‌ایم اما در جنوب اتوبان، صنعتی است که صحبتی درباره آن نمی‌توان کرد.
 وی اضافه کرد: اگر از یاد، فرهنگ و ذکر شهدا، می‌گوئیم، تنها یکی از بخش‌های آن برگزاری چنین جلساتی است اما تداوم راه شهدا در واقع تداوم باورهایی است که شهدا توسط آن افتخارآفرینی کردند.
رئیس‌ مجلس افزود: امروز باید در حوزه اقتصاد نیز همان مسیر را طی کنیم. ممکن است برخی بگویند این اقتصاد است و با آن مسئله متفاوت است. خیر همه باور داریم که علوم، تکنولوژی و صنعت نظامی و مدیریت دفاع مقدس و شرایط بحران از هر جهتی از مسائل اقتصادی دشوارتر است.
قالیباف با تأکید بر اینکه رمز پیروزی ما دو عنصر بیشتر نیست؛ ایمان به سنت‌های الهی و مردم، عنوان کرد: ما در جبهه این باور را داشتیم که جبهه حق هستیم و با حداقل امکانات نیز ایستادگی می‌کنیم و قطعاً پیروز می‌شویم و این وعده الهی است و به آن ایمان داشتیم. روزهایی هم بسیار سخت بود اما ایمان داشتیم که پیروز می‌شویم و امروز با همه وجود این را درک کردیم. وی در ادامه با طرح این سؤال که امروز مردم در اقتصاد ما چه نقشی دارند؟ اظهار کرد: قریب به ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و در همه دولت‌ها نیز این‌گونه بوده است در حالی که امام(ره) فرمودند دولت‌ها در کار مردم دخالت نکنند و اجازه دهند آنها کارها را انجام دهند و اگر کاری به زمین ماند، دولت انجام دهد اما امروز همه امور را دولتی کرده‌ایم در حالی که تا زمانی که اقتصاد دولتی باشد نه رشد می‌کند و نه فساد از آن برداشته می‌شود و این امری روشن است.
به گزارش مهر، رئیس ‌نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه باید تجربیات شهدا در این جلسات مطرح و دنبال شود، گفت: امروز باید ایران قوی داشته باشیم و این ایران قوی زمانی تحقق می‌یابد که سرمایه قوی داشته باشیم و نخستین آن سرمایه انسانی و دومین آن سرمایه‌های مادی است. انصافاً در کشور ما منابع انسانی و مادی در شرایط خوب و خیلی خوب قرار دارد اما از هیچ‌کدام آنها به خوبی استفاده نمی‌کنیم، فرصت را در اختیار مردم قرار نمی‌دهیم و امکانات مادی را نادیده گرفته‌ایم که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.