kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
گزارش کیهان از رزمایش مدافعان آسمان ولایت و پهلوگیری ناوهای ایران در آمریکای جنوبی

نمایش اقتدار از آسمان ایران تا آب‌های اقیانوس اطلس

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ و پهلو گرفتن ناوهای جنگی ایران در سواحل برزیل دو جلوه از اقتدار ایران اسلامی است که این روزها در معرض دید همگان قرار گرفت.

 

سرویس سیاسی ـ

امتداد طولانی اقتدار ایران اسلامی، از آسمان ایران تا آب‌های اقیانوس اطلس را دربرگرفته است. یک جلوه این اقتدار بار دیگر بامداد سه شنبه با رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ شامل نمایش آشیانه‌ها و تونل‌های زیرزمینی پدافند هوایی، انهدام اهداف متخاصم به‌وسیله سامانه‌های ۱۵ خرداد و سوم خرداد، اجرای عملیات آفندی و پدافندی جنگ الکترونیک و سایبری و انهدام موشک‌های کروز و پهپاد‌های مهاجم توسط سامانه‌های دزفول و مجید در معرض دید قرار گرفت و جلوه دیگرش با پهلو گرفتن ناوهای ایران در سواحل برزیل.
اولین‌ نمایش آشیانه‌ها
و تونل‌های زیرزمینی پدافند هوایی
بامداد دیروز در جریان رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401، برای نخستین‌ بار تصویر خروج سامانه سوم خرداد از یک پایگاه و تونل مخفی منتشر شد تا این تونل‌ها برای اولین بار رونمایی شوند.
به گزارش فارس، این رونمایی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، تونل‌ها و آشیانه‌های زیرزمینی پهپادها و جنگنده‌ها رونمایی شده بود.
امیر قادر رحیم‌زاده، فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) پیش از این گفته بود: در رزمایش امسال برای اولین بار، فقط گوشه‌ای از عملکرد لایه پنهان پدافند هوایی، که برای جلوگیری از کشف و شناسایی محل استقرار، در آشیانه‎‌ها و تونل‌های زیرزمینی مستقر شده و در زمان نیاز، از محل‌های خود خارج و پس از انجام عملیات مجدداً در کوتاه‎ترین زمان به محل‌های پنهان خود جابه‌جا می‌شوند، به نمایش درخواهد آمد.
گفتنی است؛ نیروهای مسلح چندین سال است که راهبرد طراحی و ساخت پایگاه‌ها و تونل‌های زیرزمینی مخفی را در پیش گرفته‌اند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای چنین پایگاه‌هایی هستند.
در این میان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دارابودن شهرهای موشکی نخستین گام ساخت پایگاه‌های مخفی زیرزمینی را برداشتند و پایگاه‌های مختص به خود را عملیاتی کرده‌اند.
انهدام اهداف متخاصم
به‌وسیله سامانه‌های ۱۵ خرداد و سوم خرداد
در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت1401، سامانه‌های بومی 15 خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش و سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده‌اند، در شرایط رزم واقعی در نخستین ساعات بامداد سه شنبه بر علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داده و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند.
امیر سرتیپ دوم فرج‌پور، سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت1401 با بیان اینکه در این رزمایش دفاع از مراکز حساس و حیاتی کشور به صورت یک رزم واقعی و دفاع 360 درجه تمرین می‌شود، گفت: نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش، همگی کارکنانی هستند که در صحنه واقعی رزم نیز باید طرح دفاع هوایی از مراکز حساس را اجرا کنند که این موضوع کمک شایانی به ارتقای تجربه عملیاتی آنها خواهد کرد.
وی با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش در این رزمایش، اظهار داشت: انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی هواپایه توسط هواپیماهای شکاری رهگیر نهاجا تحت کنترل و هدایت عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از جمله طرح‌هایی است که در این رزمایش تمرین شده است.
سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت1401، آزمایش و ارزیابی نسل جدید تجهیزات بومی ارتش و سپاه که به دست توانمند دانشمندان و متخصصان کشور تولید شده است را بخش دیگری از اهداف این رزمایش برشمرد و عنوان کرد: ما به طور دائم در حال به‌روز‌رسانی و ارتقاء تجهیزات و توانمندی‌هایمان هستیم، لذا برگزاری رزمایش بهترین فرصت برای ارزیابی دقیق این تجهیزات است تا در نبرد احتمالی بتوانیم قابلیت‌های غافلگیرکننده‌ای را به دشمنان نشان دهیم.
سامانه موشکی ۱۵ خرداد یک سامانه پدافند هوایی میان برد است که توانایی درگیری مؤثر با طیف متعدد اهداف با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیماهای شناسایی، بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی را داراست که قادر است تعداد ۶ هدف را به طور همزمان کشف و رهگیری کرده و با طیف متنوع موشک‌های بومی نسبت به انهدام آنها اقدام کند.
سامانه سوم خرداد نیز مجهز به رادار آرایه فازی فعال و قابلیت درگیری همزمان با ۴ هدف و شلیک ۸ موشک به اهداف (دو موشک برای هر هدف) است. به کارگیری این سامانه بر روی شناور دریایی متحرک از جمله اتفاقات مهمی بود که برای سوم خرداد رقم خورده است. درخشش این سامانه با انهدام پهپاد جاسوسی از خانواده گلوبال‌هاوک در خرداد ۱۳۹۸ رخ داد که موشک سوم خرداد شلیک شده از سامانه سوم خرداد موفق شد در ارتفاع بیش از ۱۵ کیلومتری پهپاد پیشرفته و گرانقیمت مجهز به انواع سامانه‌های هشدار دهنده و جنگ الکترونیک را تسلیم اراده جوانان متخصص و انقلابی ایران کند.
اجرای عملیات آفندی و پدافندی جنگ الکترونیک و سایبری
در اولین روز رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ همچنین عملیات آفندی و پدافندی جنگ الکترونیک و سایبری بر روی سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت تمرین شد.
سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ اظهار داشت: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، یگان‌های شرکت‌کننده از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش تحت فرماندهی و هدایت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مختلف جنگ الکترونیک و جنگ سایبری را به منظور مقابله با تهاجم الکترونیک تمرین کردند.
امیر سرتیپ دوم فرجپور استفاده هماهنگ و پرقدرت از سامانه‌های بومی جنگ الکترونیک در این رزمایش را یکی از ویژگی‌های مهم دانست و ادامه داد: در این مرحله از رزمایش، با ایجاد اخلال الکترونیک بر روی رادار‌ها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی در ارتفاعات و لایه‌های مختلف به وسیله پهپاد‌های اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات سامانه‌ها اعم از رادار‌ها و سامانه‌های جمع‌‍‌آوری سیگنالی به عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی گفت: کشف و شناسایی اهداف و پایش منطقه رزمایش با بهره‌گیری از هواپیما‌های بی‌سرنشین و سامانه‌های کشف وجمع‌آوری اطلاعات و رادار‌های پدافند هوایی کشور در محیط جنگ الکترونیک در این مرحله از رزمایش انجام شد.
امیر فرجپور تصریح کرد: عملیات اخلال الکترونیک بر روی پهپاد‌های مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپاد‌ها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از دیگر تمرینات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد.
انهدام موشک‌های کروز و پهپاد‌های مهاجم
توسط سامانه‌های «دزفول» و «مجید»
در مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ سامانه پدافندی «دزفول» نیروی هوافضای سپاه و سامانه پدافندی «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش نیز با موفقیت موشک‌های کروز شلیک شده به سمت منطقه رزمایش را منهدم کردند.
امیر سرتیپ دوم فرجپور با اعلام این خبر گفت: در ادامه مرحله اصلی این رزمایش مشترک تخصصی، سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد و ارتفاع پایین دزفول نیروی هوافضای سپاه اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند.
وی افزود: همچنین پهپاد‌های نیرو‌های نارنجی حمله‌ور سازماندهی شده که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، توسط شبکه راداری، کشف، شناسایی، رهگیری و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام به سامانه موشکی ارتفاع کم مجید واگذار که با شلیک موفق موشک از این سامانه، سرنگون شدند.
سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ تصریح کرد: دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ است که در این مرحله با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.
امیر فرجپور اظهار داشت: در این رزمایش با شبیه ‌سازی حمله موشک‌های کروز، پهپاد‌های هدایت‌شونده، پهپاد‌های پرسه‌زن و... نسبت به ارزیابی توانمندی مقابل‌ه‍ای سامانه‌های موشکی مجید و دزفول در ارتفاع و برد کم در دفاع از مناطق حساس و حیاتی کشور اقدام شد.
وی استفاده از کارکنان جوان، با ایمان و متعهد را از ویژگی‌های این رزمایش عنوان کرد و گفت: انتقال تجارب کارکنان قدیمی و با تجربه به جوانان برومند این مرز و بوم از جمله اهدافی است که با برگزاری این رزمایش آن را دنبال می‌کنیم.
سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با بیان اینکه کلیه مراحل این رزمایش با نظارت ستادکل نیرو‌های مسلح و قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) اجرا می‌شود، گفت: پدافند هوایی کشور با تشکیل لایه‌های امن پدافندی آمادگی کامل برای حفاظت از تاسیسات حساس و حیاتی کشور را دارد.
بنابراین گزارش، سامانه موشکی پدافند هوایی چابک مجید نخستین سامانه موشکی الکترواپتیک با بُرد درگیری ۸ کیلومتر است و با توجه به نوع عملکرد و چابکی و چالاکی و قابلیت جابه‌جایی تاکتیکی سریع پس از اجرای عملیات، امکان رهگیری توسط سامانه‌های سیگنالی و شناسایی و هرگونه مقابله توسط دشمن را ناکام می‌گذارد.
همچنین این سامانه مجهز به دوربین بُرد بلند حرارتی است که در این رزمایش ضمن تلفیق با سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای راداری خاتم، قابلیت شبکه‌پذیری این سامانه نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و با عملکرد دقیق توان رزم پدافند هوایی کشور در درگیری با اهداف در بُرد و ارتفاع کم را به‌نحو چشمگیری افزایش داد.
سردار شبان: پدافند هوایی
لحظه به لحظه مشغول حراست از آسمان کشور است
بر اساس این گزارش، سردار رضا شبان فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با بیان اینکه بحمدالله در این رزمایش براساس تمامی اهدافی که از قبل در بخش‌های مختلف کشف، شناسایی، ردگیری و مقابله با اهداف تعیین شده، موفقیت لازم تا این لحظه کسب شده است، گفت: رزمایش‌ها برای تمرین تکنیک‌ها و تاکتیک‌های بومی و خلاقانه نیروهای نظامی و احصاء نقاط قوت و ضعف است که بحمدالله در این رزمایش به خوبی این هدف به دست آمده، همچنین ما در این رزمایش از سامانه‌های راداری بومی خودمان استفاده کردیم که به خوبی توانسته‌اند مأموریت خود را انجام دهند.
فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه بابیان اینکه لحظه به لحظه از آسمان کشور حراست می‌شود، تأکید کرد: پدافند هوایی به صورت ۲۴ ساعته و لحظه به لحظه مشغول حراست از آسمان کشور است و به عبارتی ما در پدافند هوایی ثانیه‌ای تعطیلی نداریم و ۲۴ ساعته کل آسمان کشور مورد حفاظت قرار می‌گیرد.
سردار شبان اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های رزمایش امسال با سال‌های گذشته وسعت بسیار زیاد مناطق عملیاتی است، به شکلی که مرحله نهایی رزمایش حدود دو سوم از آسمان کشور عزیزمان را در بر می‌گیرد، یعنی در گستره‌ای بیش از یک میلیون کیلومتر مربع برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه در این رزمایش مقابله با اهداف پرحجم، همه‌جانبه و ۳۶۰ درجه و در محیط جنگ الکترونیک با سناریوهای بسیار سختگیرانه و پیچیده در دستور کارمان قرار داشت، اظهار داشت: مقابله با اهداف دورایستا و اهداف پرسه‌زن بر اساس آخرین برآوردهای اطلاعاتی از جمله اقدامات صورت گرفته در این رزمایش بود.
فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: با استفاده از سامانه‌های بومی و دستاوردهای داخلی تاکنون توانستیم در مقابله با اهداف پرحجم و همه‌جانبه عملکرد موفقی داشته باشیم و به تمام اهداف از پیش تعیین شده در این رزمایش برسیم.
ناوهای ایران در سواحل برزیل پهلو گرفتند
جلوه دیگری از اقتدار ایران اسلامی که این روزها رونمایی شد، پهلو گرفتن دو ناو جنگی متعلق به جمهوری اسلامی ایران به رغم فشارهای آمریکا با مجوز رسمی دولت برزیل در این کشور است.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ناو‌های ایران با مجوز رسمی دولت داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در سواحل ریودوژانیرو پهلو گرفتند.
اداره بندر ریودوژانیرو در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشتی‌های جنگی مکران و دنا روز یکشنبه وارد ساحل این شهر شدند ولی با وجود فشارهای آمریکا مجوز پهلوگیری آنها صادر شده است.
اوایل این ماه رسانه‌ها گزارش دادند که برزیل تحت فشارهای آمریکا با درخواست ایران برای پهلوگیری کشتی‌های جنگی در ریو موافقت نکرده بود.
گفته می‌شود همزمان با پایان سفر رئیس‌جمهور برزیل به آمریکا، کشتی‌های ایرانی اجازه پهلوگیری پیدا
کردند.
دریاسالار کارلوس ادواردو هورتا آرنتز، معاون رئیس‌ستاد نیروی دریایی برزیل، بر اساس اطلاعیه ۲۳ فوریه در روزنامه رسمی، موافقت خود را برای پهلوگیری این کشتی‌ها در ریو بین ۲۶ فوریه تا ۴ مارس صادر کرد.
الیزابت باگلی سفیر آمریکا در برزیل در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۵ فوریه از دولت برزیل خواسته بود مجوز پهلوگیری به کشتی‌های ایرانی را ندهد.