kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
وزیر بهداشت خبر داد

درخواست ۲۰ کشور برای تأمین دارو  و تجهیزات پزشکی تولید ایران

 
 
 
 
وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر ۲۰ کشور از ایران درخواست تامین دارو و تجهیزات پزشکی را دارند و کشورهای سوریه و عراق فارماکوپه (کتاب دستورات دارویی) ما را پذیرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام عین‌اللهی در مراسم گشایش نخستین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که در مصلی امام خمینی برگزار شد، اظهارداشت: حوزه سلامت دستاوردهای بزرگی را بعد از انقلاب دارد و در دنیا افتخارات زیادی را کسب کرده است.
عین اللهی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب وابستگی ۱۰۰ درصدی به غربی‌ها داشتیم، ادامه داد: پزشکان بی‌کیفیت از برخی از کشورها در ایران طبابت می‌کردند و اعزام بیمار برای درمان به خارج وجود داشت.
وی بیان داشت: کل دانشجویان پزشکی ما ۱۸۰ هزار نفر بود و در تولید دارو و تجهیزات پزشکی وابستگی ۱۰۰ درصد داشتیم، درحالی‌که پس از انقلاب پیشرفت‌ها و تغییرات زیادی ایجاد شد و امروز به قطب پزشکی تبدیل شده‌ایم. امروز ۶۷ دانشکده علوم‌پزشکی و ۸۵۰ مرکز تحقیقات‌، ۲۵ دانشکده دارو‌سازی در کشور داریم و سرمایه بزرگ ما نیروی انسانی است و باید از این سرمایه بیشتر استفاده کنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که اتحادیه سلامت ایجاد کنیم، گفت: با زیمبابوه جلسه خوبی داشتیم، در ژنو با ۱۰ کشور مذاکرات دو جانبه برقرار کردیم و همچنین اکنون ۲۰ کشور از ما درخواست دارو و تجهیزات دارند. عین‌اللهی گفت: امروزه تمامی پلتفرم‌های واکسن کرونا را داریم اقتدار و قدرت ما بر دنیا نشان داده شده، در ایران به دلیل حمایت مردمی در بحث واکسیناسیون و درمان اینکه ۷۵ درصد مردم و گروه هدف بالای ۹۰ درصد واکسینه شدند. در تولید واکسن در منطقه مدیترانه شرقی خودکفا هستیم و آمادگی تولید هر نوع واکسنی که بیماری ما را تهدید کند داریم.