kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵

وزارت انرژی آمریکا: کرونا، منشأ آزمایشگاهی دارد؛ کاخ سفید: منشأ آزمایشگاهی ندارد!

 
 
 
میان نهادهای مختلف آمریکا بر سر آزمایشگاهی بودن یا نبودن ویروس کرونا، اختلاف افتاده است.
وزارت انرژی آمریکا با انتشار گزارشی نتایج تحقیقات خود درخصوص منشأ ویروس کرونا را رسانه‌ای و مدعی شده که نقطه ابتدایی این ویروس یک آزمایشگاه بوده است. به نوشته وال استریت ژورنال، وزارت انرژی آمریکا دومین سازمان رسمی در آمریکا آن هم پس از «اف بی‌آی» است که مدعی اصالت آزمایشگاهی ویروس مرگبار کرونا شده است. در گزارش این نشریه آمریکایی آمده: «وزارت انرژی آمریکا به اطلاعات جدیدی دست یافته که نشان می‌دهد ویروس کرونا به طور طبیعی تولید نشده بلکه احتمالا توسط نشت آزمایشگاهی در چین ایجاد شده است؛ هرچند وزارت مذکور اطمینان کمی نسبت به یافته‌های خود دارد.»
 آن گونه که در گزارش این نشریه آمریکایی آمده و علی‌رغم ادعای وزارت انرژی، ۴ نهاد فدرال دیگر در آمریکا هنوز معتقدند که ویروس کرونا از طریق حیوان به انسان منتقل شده و دو سازمان دیگر در آمریکا از جمله سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) هنوز به جمع‌بندی مشخصی درخصوص منشأ ویروس مرگبار کرونا نرسیده‌اند.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به گزارش وزارت انرژی این کشور، اعلام کرده که کووید-۱۹ نتیجه نشت آزمایشگاهی در چین نبوده و اینکه هیچ پاسخ قطعی درباره منشا حقیقی این ویروس در دست نیست. به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا: «جو بایدن دستور تحقیق و تفحص کاملی را در این خصوص صادر کرده است. همچنین سایر نهادهای دولتی پیرامون منشا ویروس کرونا در حال جست‌وجو و بررسی هستند؛ اما هنوز به اجماعی درخصوص این مسئله نرسیده‌ایم.»
سالیوان همچنین به تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: «بایدن همچنین بارها تلاش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا را هدایت کرده است تا به منابع و یافته‌هایی درباره این مسئله برسیم. اگر ما به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنیم، حتما با کنگره و مردم آمریکا به اشتراک خواهیم گذاشت؛ اما در حال حاضر هیچ جواب قطعی از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا وجود ندارد».
گفتنی است، بر خلاف اظهارات مقامات کاخ سفید، اف‌بی‌آی از تئوری و ادعای نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا در چین حمایت می‌کند. این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که با گذشت چند سال از همه گیری ویروس کرونا، هنوز نقش آمریکا در انتشار این ویروس مرگبار با ابهامات فراوانی رو‌به‌رو است. چین نیز اعلام کرده تحقیقاتش نشان می‌دهد، این ویروس از آزمایشگاه‌های آمریکا خارج شده است.