kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۹۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹

تداوم ریزش دلار و سکه در بازار

در پی تصویب بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم برای مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی، به نظر می‌رسد روند کاهشی قیمت دلار و سکه در روزهای آتی ادامه داشته باشد.
 
 
 
یکشنبه‌شب شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا بسته پیشنهادی بانک مرکزی را برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی تصویب کرد.
سخنگوی اقتصادی درباره این مصوبه توضیح داد: بانک مرکزی به مجموعه‌ای از اختیارات جدید برای مداخله ارزی موثر نیاز داشت که در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح و با این اختیارات ویژه موافقت شد.
همه صنایع و صادرکنندگان به‌خط شدند
به گزارش ایسنا، خاندوزی اضافه کرد: یکی از این اختیارات ویژه که رئیس ‌کل بانک مرکزی خواهان آن بود و مورد موافقت قرار گرفت، این است که همه صنایع کشور حتی بخش‌های دولتی و زیرمجموعه‌های وزارت نفت، صمت و همه صادرکنندگان کشور به قواعد بانک مرکزی در این زمینه تمکین و همراهی کنند.
باید در ادامه دید که بانک مرکزی باتوجه به اختیارات ویژه‌ای که از سران قوا برای مهار قیمت ارز گرفته، در بازار ارز چه اقداماتی خواهد کرد و این اختیارات ویژه در روزها و هفته‌های آتی چقدر ترمز قیمت در بازار ارز را می‌کشد و دست سودجویان ‌را کوتاه می‌کند.
کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز
در جریان معاملات روز یکشنبه، دلار با کاهش بیش از پنج هزار تومانی رو‌به‌رو شده بود. اقدامات بانک مرکزی در آزاد‌سازی نرخ‌های صرافی یکی از دلایل این موضوع بیان شده است. در حالی که از روز یک‌شنبه روند ریزشی در بازارهای سفته‌بازی شروع شده بود، با تصویب اختیارات جدید بانک مرکزی، روند کاهشی ارز و طلا روز دوشنبه هم ادامه یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته هم روند کاهشی در بازارهای مختلف ادامه داشت؛ تا لحظه تنظیم این گزارش، سکه امامی (طرح قدیم) در بازار ‌‌نسبت به روز قبل‌ با کاهش 30 هزار تومانی، ۳۳ میلیون و 126 هزار تومان نرخ‌گذاری شد، سکه تمام بهار آزادی جدید نیز با کاهش 700 هزار تومانی، به نرخ 29 میلیون و 466 هزار تومان معامله شد.
نیم سکه بدون تغییر قیمت، به قیمت 17 میلیون و 483 هزار تومان نرخ گذاری شد، ربع سکه نیز ثابت ماند و به قیمت ۱۱ میلیون و 422 هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه گرمی، 5 میلیون و 866 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته کاهش 400 هزار تومانی داشته است.
هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار با کاهش 50 هزار تومانی، دو میلیون و 726 هزار تومان نرخ‌گذاری شد‌، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار با کاهش یک میلیون و 100 هزار تومانی، 11 میلیون و 808 هزار تومان نرخ‌گذاری شد.
تغییر مهم در بازار مبادله
از طرفی نرخ در بازار مبادله ارز و طلا، در بخش اسکناس 43 هزار و 92 تومان ‌بود و همچنین دلار حواله در این سامانه نیز 37 هزار و 471 تومان نرخ‌گذاری شد.
دلار توافقی صرافی نیز با قیمت متوسط‌ 51 هزار و 920 تومان معامله شد. یورو در صرافی‌هانیز 54 هزار و 587 تومان نرخ‌گذاری شد.
اتفاق مهم دیروز، درج نرخ اسکناس و حواله درهم و یورو در تابلو بازار مبادله بود. از روز گذشته علاوه‌بر قیمت‌های اسکناس و حواله دلار، قیمت اسکناس و حواله یورو و درهم نیز در سایت بازار متشکل درج شد؛ بر همین اساس نیز نرخ اسکناس یورو 45 هزار و 452 تومان، و نرخ حواله یورو 39 هزار و 523 تومان اعلام شد. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا نرخ اسکناس درهم 11 هزار و 733 تومان و نرخ حواله درهم نیز 10 هزار و 203 تومان اعلام شد.
البته دیروز همچنان تعدادی از دلالان مقابل صرافی‌ها در حال نرخ‌‌سازی و افزایش قیمت دلار بودند، اما ‌‌معامله‌ای در این سطوح قیمتی انجام نمی‌شد. 
بهبود وضعیت صرافی‌ها
از دیروز وضعیت فروش ارز در صرافی‌ها نیز بهبود پیدا کرد. کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان در همین ارتباط به تسنیم گفت: هر صرافی روزانه 100 هزار دلار از صرافی بانکی تحویل می‌گیرد و با توجه به افزایش سقف فروش ارز سهمیه‌ای به 5000 یورو، نهایتاً در هر روز به 20 نفر می‌تواند ارز بفروشد.
وی درباره وضعیت بازار ارز توضیح داد: در روز یکشنبه وضعیت بازار بهتر از دیروز بود؛ تعداد صرافی‌هایی که معاملات ارز انجام می‌دهند افزایش یافت و همین امر موجب آرامش نسبی فضای بازار شد.
دبیرکل کانون صرافان با تأکید بر اینکه اگر حجم عرضه تقویت شود و تعداد صرافی‌ها افزایش یابد حتماً قیمت‌ها تعدیل می‌شوند، گفت: باید ساعت کاری صرافی‌ها نیز افزایش یابد تا با افزایش مدت فعالیت، به تعداد بیشتری از مردم سرویس داده شود.
بر اساس این گزارش، با اعلام از سرگیری فروش ارز با کارت ملی، از روز یکشنبه تعداد صرافی‌هایی که نسبت به خرید و فروش ارز به مردم اقدام می‌کنند، افزایش یافته است. صرافی‌ها به متقاضیان خرید دلار با کارت ملی می‌توانند تا سقف 5000 یورو بفروشند؛ صرافان ارز مورد نیاز خود را روزانه از صرافی‌های بانکی تأمین می‌کنند.
بانک مرکزی
در نرخ صرافی‌ها دخالت نمی‌کند
کف نرخ فروش ارز به صرافی‌ها از سوی صرافی‌های بانکی در روز دوشنبه 51500 تومان بود. صراف‌ها باید ارز خریداری‌شده را با یک درصد افزایش به متقاضیان بفروشند. در مجموع دیروز ارز با کارت ملی در صرافی‌ها در کانال 52 هزار تومان به متقاضیان فروخته شد.
در همین زمینه مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا ایران با اعلام اینکه کد 56 همچنان فعال است تا نیاز‌های ضروری مردم تأمین شود، گفت: صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز بین خودشان و بین مردم نرخ خاص خود را دارند، این نرخ توافقی بین خریدار و فروشنده است و بانک مرکزی تقریباً در این فضا دخالتی ندارد.
مسعود توکلی تأکید کرد: در سرفصل 56 به صرافی‌ها اجازه داده شده است ارز مازاد مردم را خریداری کنند و به مردم ارز مازاد بر سرفصل‌هایی را که تعیین شده است به فروش برسانند و لذا این فضا برای صرافی‌ها و برای مردم وجود دارد که ارز مازاد بر نیاز‌هایی که در سرفصل‌ها دیده شده است، تهیه کنند.
شرایط دریافت ارز دانشجویی
مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران همچنین گفت: شرایط دریافت ارز دانشجویی در سامانه «سجاد» برای وزارت علوم و سامانه «موحد» برای وزارت بهداشت به‌طور کامل و با جزئیات ذکر شده است.
توکلی ادامه داد: بخشی از کار کارشناسی ارز دانشجویی را این دو وزارت‌خانه انجام داده و مشخص کرده‌اند برای اقامت دانشجویان چه ‌میزان ارز مورد نیاز است.
وی تصریح کرد: برای دانشجویان حدود 19 هزار دلار سقف شهریه در نظر گرفته‌ایم، همچنین تا سقف 25 هزار دلار در سال پرداخت ارز برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم و اگر مازاد بر این حجم ارز را نیاز دارند می‌توانند به صرافی‌ها مراجعه و با کارت ملی ارز مازاد را خریداری کنند.
تخصیص ۴ میلیون و 300 هزار دلاری
مدیر تالار ارز خدماتیِ مرکز مبادله ارز و طلا اعلام کرد: از زمان آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تالار ارز خدماتی و تالار ارز حواله‌ای تاکنون حدود چهار میلیون و 300 هزار دلار ارز را به متقاضیان تخصیص دادیم.
توکلی افزود: بخشی از این رقم توسط متقاضیان در سرفصل‌های دانشجویی، فرصت‌های تحقیقاتی و همچنین شرکت‌های هواپیمایی دریافت شده و بخشی هم به‌صورت مسافری بوده است.
ریسک ورود به بازار آزاد
 این مسئول درباره نوسانات بازار غیررسمی ارز گفت: به‌اذعان همه کارشناسان، از جمله کارشناسان بانک مرکزی، کارشناسانی که در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کنند؛ اساتید دانشگاه، ​ فعالان حرفه‌ای بازار که شاید صرافان هستند، واقعیت این است که امروز بازار ارز خطر بسیار بسیار بالایی را دارد، فعالان در بازار بسیار هیجانی عمل می‌کنند، بعضاً آماتور‌ها خیلی به بازار هجوم آوردند و تحت تأثیر هیجانات بازار قرار گرفتند.
توکلی ادامه داد: توصیه همه کارشناسان و فعالان حرفه‌ای بازار و استادان دانشگاه این بوده است که این وضعیت، افزایش‌ها و فعالیت بازار ارز فقط و فقط مبتنی بر یک ریسک بالا و حاصل هیجاناتی است که بعضاً از طریق شبکه‌های مختلف القاء می‌شود.
وی خبر داد: اگر کسی در پی سرمایه‌گذاری است حتی سرمایه خُرد، بانک مرکزی از یکی دو روز آینده ابزار‌ها و مواردی را برای سرمایه‌گذاری مردم عرضه خواهد کرد و همین طور بازار‌های مولدی که وجود دارد.