kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

 
 
تصرف در اموال کودک 
س) آیا جایز است پول‌هایی که دیگران به کودک نابالغ هدیه می‌کنند را برای نیازهای کودک(خوراک و پوشاک) مصرف کنیم یا نگهداری آن تا زمان بلوغ او بر ولیّ وی واجب است؟
ج) در صورتی که این‌گونه تصرفات توسط ولی مفسده‌ای برای فرزند نداشته باشد، جایز است.
 
پرداخت اجرت کمتر از مقدار تعیین‌شده 
س) اگر تعمیرکار مبلغی را برای تعمیر تعیین کرده باشد و پس از اتمام کار، مشتری متوجه شود که مقدار اجرت بیش از عرف بازار است، آیا باید مبلغی که مشخص شده، پرداخت شود؟
ج) اگر تفاوت به اندازه‌ای است که معمولا مردم نسبت به این مقدار تسامح نمی‌کنند، مشتری می‌تواند قرارداد را فسخ کند و اجرت‌المثل (اجرت متعارف در مانند این معامله) را بپردازد.
 
وفای به عهد و نذر 
س) کسی عهد یا نذر کرده است که چنان‌که گناهی کند، روز بعد روزه بگیرد، در این صورت اگر عمداً گناه کند ولی روز بعد به سفر ضروری یا غیرضروری برود، تکلیفش چیست؟
ج) رفتن به مسافرت گرچه غیرضروری باشد، اشکال ندارد اما باید قضای روزه را بگیرد.
 
اشتباه در محاسبه مدت اقامت ده روزه 
س) شخصی فکر می‌کرده که مدت اقامت او، ده روز است و پس از چند روز متوجه شد که نُه روز بوده و اشتباه محاسبه کرده است؛ تکلیف نمازهایی که تمام خوانده و نمازهای بقیه روزها چیست؟
ج) اگر قصد داشته فقط تا روز معینی مثلاً دوشنبه بماند و به تصور اینکه تا دوشنبه، ده روز می‌شود قصد ده روز کرده (در حالی که کمتر می‌شده)، در این صورت وظیفه، نمازِ شکسته است و باید نمازهایی که کامل خوانده، اگر در وقت متوجه شد، اعاده کند و اگر خارج وقت متوجه شد، بنابر احتیاط واجب قضا کند. اما اگر قصد داشته واقعا ده روز بماند و چون به اشتباه تصور می‌کرده تا دوشنبه ده روز می‌شود، تصمیم گرفته که تا دوشنبه بماند (یعنی قصد او به‌گونه‌ای بوده که اگر می‌دانست تا آن زمان، ده روز نمی‌شود، روزهای بعد را هم می‌ماند تا ده روز کامل شود)، نمازش تمام بوده و نمازهای قبلی هم صحیح است.