kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱

بحران اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی روزی 2 میلیارد دلار از «اسرائیل» خارج می‌شود

روند خروج گسترده سرمايه‌ها و منابع مالي از بانك‌هاي تل آويو تا بدان حد گسترده شده كه زنگ خطر را براي صهيونيست‌ها به صدا درآورده است و بسياري آينده اقتصادي رژيم صهيونيستي را به‌دليل خروج گسترده سرمايه‌ها تيره و تار مي بينند.

 

سرويس خارجي-

در حالی که طي دو ماه گذشته هيچ موشكي از خارج به مناطق اشغالي فلسطين اصابت نكرده و صهيونيست‌ها هنوز وارد جنگ خارجي نشده‌‍‌اند، اما ابرهای سیاه بحران اقتصادي بر سر بازارها و مراكز مالي تل آويو در حال نمايان شدن است. به طور كلي سرمايه‌ و پول از مناطق و بازارهاي ناامن فرار مي‌كند و اكنون گزارش‌ها از مناطق اشغالي حكايت از آن دارد كه طي چند هفته گذشته حجم قابل توجهي از منابع مالي و پول‌ها از بانك‌هاي تل آويو در حال خروج است. وب سايت تحليلي «كالكاليستك» كه وضعيت اقتصادي و فناوري مناطق اشغالي را رصد مي‌كند، در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرده است كه بیش از 1.5 میلیارد دلار از بانک‌های تل آويو و ديگر شهرها به دلیل نگرانی از کودتای قضایی نتانياهو به خارج منتقل شده است. ایدو بن‌هایم، رئیس‌كارشناس اقتصادي در تل آويو به كالكاليستك مي‌گويد: «اخیراً ما درخواست‌های زیادی از افراد و شرکت‌های خصوصی دریافت کرده‌ایم که مایل به افتتاح حساب در بانک سوئیسی يو بي سي UBS هستند و حجم خروج پول طي دو هفته گذشته بي سابقه است.»
همزمان کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نيز روز گذشته به نقل از «شلومو دورات»، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در صنایع پیشرفته (های‌تک) درباره وخامت اوضاع اقتصادی رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت: «هر روز دو میلیارد دلار از اسرائیل خارج می‌شود و این را بانک‌ها اعلام می‌کنند. من فکر می‌کنم خطر این‌جا واقعی است.» دورات نسبت به وخامت اوضاع در داخل رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت: «من به شدت نگران وضعیت اسرائیل هستم. فکر می‌کنم در نقطه خطرناکی قرار داریم که سال‌هاست مثل آن را به یاد ندارم.» تلويزيون الميادين لبنان هم خروج روزانه دو ميليارد دلار را به نقل از كانال 12 تل آويو تائيد كرده است.
ترس بي سابقه در ميان صهيونيست‌ها
ميزان خروج سرمايه و پول از بانك‌هاي تل آويو و ديگر شهرها تا بدان جا زياد است كه چنين وضعيتي حتي در طول درگيري‌ سال‌هاي گذشته هم بي‌سابقه است. گزارش وب سايت كالكاليستك حكايت از آن دارد كه حتی در سال 2003 (در جریان انتفاضه دوم) هم مناطق اشغالي شاهد چنین انتقال پول به خارج نبوده‌اند، چون امروز همه نگران‌تر از گذشته هستند. سرمايه داران مي‌دانند كه بحران فعلي از داخل تل آويو است و حل اين بحران داخلي به‌دليل شكاف‌هاي سياسي و اجتماعي در جامعه صهيونيستي تقريبا غيرممكن است. در همین حال، پس از اوج گیری تنش‌ها در ابتدای هفته در جریان تظاهرات بزرگ بيت المقدس و تل آويو و تقاضاي اسحاق هرتزوگ، رئيس رژيم صهيونيستي برای رفع اختلافات، اوضاع حتي بدتر شده، چون هيچ كس در مناطق اشغالي اميدي به بهبود اوضاع ندارد. «اوفیر آنجل»، رئیس‌يك شرکت مشاوره مالی در تل آويو نيز تخمین زده است که مبلغ انتقال یافته از مناطق اشغالي در هفته‌های اخیر بین 2 تا 4 میلیارد دلار بوده است و او انتظار دارد که این روند به صورت روزانه افزایش یابد. حتي گزارش واي نت مي‌گويد كه برخی از ساكنان تل آويو و ديگر شهرها که بین 5 تا 50 میلیون دلار دارایی نقدی دارند، در حال بررسی درخواست اخذ شهروندی و اقامت خارجی برای انتقال ثروت خود به حساب‌های بانکی در ديگر كشورها هستند و اين مسئله در گزارش تايمز اسرائيل نيز بازتاب يافته است. «اوری لوین»، مدیرعامل يكي از بانک‌هاي تل آويو به تايمز اسرائيل گفت: «واحد پولي ما (شکل) در حال ضعیف‌تر شدن است، ضریب ریسک در حال افزایش است و بورس ما بدتر از سایرین در سراسر جهان عمل می‌کند.»
نگرانی از فرار نظامیان از خدمت
اقدامات كابينه نتانياهو با نگراني شديد نظاميان صهيونيست رو‌به‌رو شده و نیروها و افسران ارشد یگان‌های ذخیره در ارتش و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی با انتقاد از اقدامات کابینه نتانیاهو تاکید کردند که در صورت تداوم این اقدامات، از خدمت نظامی سر باز خواهند زد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در اين ارتباط گزارش داد كه برخی افسران و نیروهای یگان‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و پدافند هوایی این رژیم اعلام کردند که اگر کابینه نتانیاهو به رأی‌گیری‌های خود درخصوص بندهای لایحه اصلاحات قضایی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) ادامه دهد، از انجام خدمت نظامی سر باز خواهند زد. این نیروهای نظامی که در میان آنها خلبانان و افسران ارشد نیز وجود دارد ‌و در بخش اطلاعات نظامی و پدافند هوایی فعالیت دارند با امضای نامه‌ای تاکید کردند که خدمت نظامی آنها باید با قواعد رژیم صهیونیستی و به اصطلاح «آزادی‌اندیشه» بدون هیچ ترسی تطابق داشته باشد و اگر رژیم آنها دیکتاتوری شود، همه این امور از بین خواهد رفت.
در انتظار یک ترور سیاسی بزرگ
 در ادامه نگرانی‌ها و هشدارهای مقامات رژیم صهیونیستی درباره آینده این رژیم، یک افسر عالی‌رتبه سازمان امنیت داخلی موسوم به شاباک اذعان کرد که رژیم صهیونیستی در آستانه وقوع یک ترور سیاسی و رفتن به سمت گسیختگی و زلزله‌ای ویران‌کننده‌تر از ترور اسحاق رابین نخست‌وزیر اسبق این رژیم است. زهیر‌اندراوس، روز شنبه در یادداشتی در روزنامه رای الیوم چاپ لندن، نوشت: «مقامات امنیتی و اطلاعاتی کنونی و سابق رژیم اشغالگر قدس یکی پس از دیگری زنگ خطر را در اسرائیل به صدا در می‌آورند و هشدارهایی درباره احتمال وقوع ترور سیاسی در این رژیم می‌دهند که عواقب آن بسیار خشن‌تر و ویران‌کننده‌تر از ترور اسحاق رابین نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۵ خواهد بود.»