kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۸۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
در نخستین روز هفته رخ داد

رشد هیجانی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات نخستین روز هفته با رشد هیجانی بیش از 82 هزار واحد رو‌به‌رو شد.

در ادامه روند افزایش غیربنیادی بورس در روزهای اخیر، دیروز هم دماسنج بازار سهام در پایان معاملات با افزایش بی‌سابقه
82 هزار و 188 واحد به رقم یک میلیون و 738 هزار و 782 واحد رسید؛ یعنی در یک روز شاخص کل بورس به طور میانگین چهار و 96 صدم درصد رشد کرد تا به نیمه کانال یک میلیون و 700 هزار واحدی نزدیک شود.
همچنین شاخص هم وزن نیز دیروز با افزایش 22 هزار و 460 واحد به رقم 525 هزار و 663 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران هم بیش از شش میلیون و 939 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران دیروز بیش از 17 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 558 هزار فقره معامله و به ارزش 10 هزار و 556 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همه شاخص‌های بورس دیروز سبز شد به‌گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی چهار و 9 دهم درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن 4.4 درصد افزایش یافت. شاخص آزاد شناور چهار و هفت دهم، شاخص بازار اول پنج و هفت دهم و شاخص بازار دوم بورس چهار دهم درصد رشد کرد.
در فرابورس ایران هم شاهد افزایش 862 واحدی شاخص فرابورس بودیم و شاخص کل به 22 هزار و 208 واحد و ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 240 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه در فرابورس 390 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران در فرابورس بیش از شش میلیارد و 300 میلیون سهام و اوراق مالی در قالب 484 هزار فقره معامله و به ارزش 10هزار و 111 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات دیروز بورس و فرابورس به بیش از 20 هزار و 700 میلیارد تومان رسید.
گفتنی است اغلب سهامداران بورس از رشدهای هیجانی و غیر بنیادی بازار سرمایه خاطره خوشی ندارند. دو سال پیش همین افزایش هیجانی برای شاخص رخ داد و دماسنج بازار به ناگهان ظرف چند ماه بیش از چند صدهزار واحد رشد کرد اما به یکباره این هیجانات فروکش کرد و شاخص در سراشیبی سقوط قرار گرفت و قریب به یک میلیون واحد ریزش کرد. همین موضوع موجبات زیان هنگفت بسیاری از سهامداران خرد را فراهم کرد که تا همین امروز هم بخش مهمی از زیان جبران نشده است.
از آنجا که دلیل اصلی رشد روزهای اخیر بورس نه موضوعات بنیادی شرکت‌های بازار سهام بلکه فقط گرانی نرخ ارز است بنابراین نمی‌توان به این مولفه به چشم یک تکیه‌گاه مطمئن نگریست زیرا هر لحظه احتمال دارد این تکیه‌گاه سست به آوار تبدیل شده و بر سر ساکنانش فرود آید. پس شایسته است سهامداران از خرید و فروش‌های هیجانی دست کشیده و در انتظار بازگشت آرامش به بازار باشند.