kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
با تزریق به اولین داوطلب

کارآزمایی نخستین واکسن کرونای ایرانی با تکنولوژی «اِم.آر.اِن.اِی»آغاز شد

نخستین مرحله کارآزمایی بالینی و تزریق واکسن کرونای مبتنی بر تکنولوژی mRNA در مجتمع بیمارستان امام‌خمینی(ره) انجام و این واکسن به‌روی یک داوطلب مرد آزمایش شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دیروز نخستین مرحله کارآزمایی بالینی و تزریق واکسن مبتنی بر تکنولوژی mRNA با حضور خدامی، مدیر شرکت دانش‌بنیان «رناپ»، قانعی رئیس‌ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، وحدت رئیس‌صندوق نوآوری و شکوفایی، قناعتی رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از مسئولان برگزار شد.
مهم‌ترین مزیت واکسن‌های mRNA نسبت به سایر واکسن‌ها، توانایی القای همزمان پاسخ ایمنی خونی و ایمنی سلولی بدون کمک گرفتن از مواد اضافی (ادجوانت) در فرمولاسیون واکسن است، همچنین سرعت و انعطاف‌پذیری در تولید این نوع واکسن‌ها، باعث می‌شود در شرایط همه‌گیری بتوان به‌سرعت نسبت به ساخت واکسن‌های جدید اقدام و از گسترش ویروس و تلفات انسانی جلوگیری کرد. واکسن کاملاً ایرانی «رناپ» نیز بر مبنای همین فناوری و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تولید و پس از اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو وارد مرحله مطالعات کارآزمایی بالینی فاز یک شده بود و دیروز برای نخستین بار به‌روی یک داوطلب مرد آزمایش شد.