kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

رئیس ‌شاباک: اسرائیل در نقطه جوش به زمان انفجار رسیده‌ایم

 

سرويس خارجي-
شدت تنش‌ها در تل آويو و ديگر شهرهاي فلسطين اشغالي زنگ خطر را براي مقامات تل آويو به صدا درآورده و رئيس شاباك هم مثل رئیس‌این رژیم در گفت وگو با ديگر مقامات صهيونيستي نسبت به بحران انفجار نارضايتي‌ها و درگيري‌هاي داخلي هشدار داده است.
شهرهاي مختلف مناطق اشغالي فلسطين يك ماه است كه آرام و قرار ندارد. اعتراضات در تل آويو و ديگر شهرهاي فلسطين اشغالي عليه نتانياهو همواره با حضور بيش از 100 هزار نفر برگزار مي‌شود ولي تا‌كنون به هيچ نتيجه‌اي نرسيده است. گويي گوش نتانياهو به معترضان بدهكار نيست. به تازگي رئیس ‌شین بت در گفت‌وگو با ديگر مقامات صهيونيستي تاكيد كرده كه اعتراضات ثبات تل آويو را به خطر می‌اندازد و شرايط فعلي نمي‌تواند آينده روشني را به دنبال داشته باشد. رسانه‌هاي خارجي مانند گاردين، موج اعتراضات و تنش‌هاي دامنه دار در تل آويو را بهار عبري ناميده‌اند و با اين توصيف به تغييرات بزرگي اشاره دارند كه مناطق اشغالي آبستن آن است. جامعه صهيونيستي امروز به شدت قطبي شده و ديگر نمي‌توان با مرز بندي‌هاي سنتي چپ و راست تحولات تل آويو را تحليل كرد، بلكه امروز مناطق اشغالي فلسطين شاهد دو گروه از شهرونداني است كه يك طرف آينده خود را رو به سقوط و گروه ديگر بدون توجه به سياست‌هاي تندرو ارتدوكس‌ها به تغييرات بنيادين براي تبديل رژيم صهيونيستي به يك رژيم كاملا بسته و منزوي فكر مي‌كنند. براي تندروهايي كه اكنون قدرت را در دست دارند، روابط خارجي و همچنين آزادي‌هاي مدني و يا حقوق انساني ديگر اديان محلي از اعراب ندارد و آنها با نگاهي ن‍ژادپرستانه به دنبال حاكم كردن ايدئولوژي افراطي و تروريستي صهيونيست در تل آويو هستند. همين موضوع است كه همه ساكنان مناطق اشغالي را نگران كرده و رئیس ‌سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) در مذاکره با مقام‌های ارشد احزاب این رژیم نسبت به بحرانی بودن شرایط هشدار داده است. او گفته است: «در حال حاضر وضعیت به زمان انفجار رسیده است.» روزنامه‌ هاآرتص در اين ارتباط گزارش داده است كه «رونن بار» طی چند روز گذشته سلسله نشست‌ها و مذاکراتی با مقامات ارشد کابینه ائتلافی و احزاب مخالف داشته و از آنها خواست تا برای آرام کردن اوضاع تلاش کنند و نسبت به نزدیک شدن وضعیت به شرایط غیرقابل کنترل و انفجاری که ممکن است ثبات این رژیم را به خطر بیندازد، هشدار داده است. بر اساس این گزارش، این نتیجه‌گیری بر اساس برآوردهای جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است که حاکی از تشدید تنش در جامعه در پی تشدید اعتراضات علیه طرح کابینه بنیامین نتانیاهو برای تضعیف قوه‌قضائیه است. رئیس ‌شاباک با بیان اینکه اعتراضات به وضعیت انفجاری رسیده که ثبات رژیم را به خطر می‌اندازد، گفت که اعضای بخش سرویس یهودی شاباک با پلیس همکاری می‌کنند تا برای تظاهرات و تامین امنیت اعتراضات علیه رژیم آماده شوند.
هاآرتص اعلام کرد که مشارکت شاباک در برخورد با اعتراضات ضد کابینه نتانیاهو به دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد نفوذ عناصر چپ افراطی، به قول آنها در میان تظاهرکنندگان، با هدف آسیب رساندن به نهادهای دولتی صورت می‌گیرد. به گفته یک منبع پلیس، طی ماه گذشته شاباک عملیات خود را علیه آنچه که آشوبگران چپ توصیف می‌کند گسترش داده و با اظهاراتی برخورد کرده که آنها را تحریک‌آمیز علیه مقامات ارشد کابینه توصیف کرده است.
تشدید اعتراضات مخالفانِ نتانیاهو
همزمان با هشدارهاي رئيس شاباك، درگيري‌هاي داخلي ميان سياستمداران نيز به اوج خود رسيده است. قبلا هم اسحاق هرتزوگ، رئيس رژيم صهيونيستي نسبت به سقوط قانون اساسي به دليل اختلافات سياستمداران هشدار داده بود و روز سه شنبه نيز صیفی عوفادیا خبرنگار سیاسی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزب آینده به رهبری یائیر لاپید قصد دارد از تمامی اعضای کنست از احزاب اپوزیسیون بخواهد استعفا دهند. این در حالی است که پیش‌نویس قانون اصلاحات قضایی نتانیاهو برای تصویب نهایی باید دو بار دیگر در کنست قرائت شود و در صورت تصویب در مرحله سوم‌، به طور نهایی اجرایی خواهد شد. در صورت خروج نمایندگان احزاب مخالف نتانیاهو از کنست رژیم صهیونیستی، تصویب این قانون جنجالی ممکن است به بن‌بست برسد.
در همین رابطه، یائیر لاپید ضمن انتقاد شدید از جریان‌های حامی نتانیاهو در کنست، گفت: تاریخ، به دلیل آسیبی که به دموکراسی، اقتصاد و امنیت اسرائیل وارد نموده‌اید، شما را قضاوت خواهد کرد! شما بدون اینکه به اهمیت فعالیت‌های خود اهتمام داشته باشید اسرائیل را چند‌پاره کردید!