kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۵۳۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
در جدید‌ترین اقدام علیه مردم ایران 

اتحادیه اروپا ۳۲ فرد و ۲ نهاد ایران را تحریم کرد

اتحادیه اروپا در جدید‌ترین اقدام علیه ایران ۳۲ مقام جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.
 
 
 
 
براساس گزارش منابع خبری، اتحادیه اروپا ۳۲ فرد و ۲ نهاد ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفته از آنچه «استفاده گسترده و نامتناسب از زور» علیه «معترضان غیرخشونت‌آمیز» خوانده شده انتقاد شده است.
در فهرستی که اتحادیه اروپا منتشر کرده نام «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «یوسف نوری»، وزیر آموزش و پرورش دیده می‌شوند.
ولی اسماعیلی، احمد نادری، زهره الهیان، احمد امیرآبادی فراهانی، حسین جلالی و سیدنظام‌الدین موسوی نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که در این فهرست قرار گرفته‌اند. 
«بنیاد تعاون فراجا» و «پژوهشگاه علوم انتظامی» دو نهادی هستند که تحریم شده‌اند.
پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند اتحادیه اروپا قرار است ۷ نهاد ایرانی را هم به بهانه آنچه «دخالت ایران در جنگ اوکراین» خوانده شده در فهرست تحریم قرار داده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران پیش از این اتهامات اوکراین و کشورهای غربی درخصوص تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.
یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که به شرط عدم افشای نام با پایگاه آکسیوس گفت‌وگو می‌کرد گفت بسته تحریم‌ها روز چهارشنبه رسماً در نشست کمیسیون اروپا تحویل نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد.
از جمله نهادهایی که قرار است تحریم شود «نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» است که بروکسل مدعی شده در تحویل پهپاد به روسیه و آموزش اپراتورهای روسیه‌ای نقض داشته است. سازمان تحقیقات و خودکفایی سپاه نهاد دیگری است که در این فهرست قرار خواهد گرفت.
گفتنی است «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مطرح کردن اتهامات حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «ما قصد داریم بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را براساس اقدامات حقوق بشری آنها ارائه کنیم و این یک بسته مهم از تحریم‌ها علیه ایران است که مسئول رخدادهایی است که اخیراً علیه معترضان داخل ایران رخ داده است.»
دیپلمات روس: زبان تهدید
 علیه ایران، جواب نمی‌دهد
اظهارات تهدیدآمیز و تند «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تماس تلفنی‌اش با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با واکنش دیپلمات روس همراه شد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز (دوشنبه) تاکید کرد که زبان زور، تهدید و ارعاب علیه ایران، جواب نمی‌دهد.
اولیانوف در صفحه توئیتر خود ضمن به اشتراک‌ گذاشتن اظهارات بورل، با کنایه نوشت: «[این اظهارات] شبیه یک ضرب‌الاجل به‌ نظر می‌رسد. چیزی که این روزها به آن دیپلماسی اتحادیه اروپا می‌گویند!»
وی در ادامه توضیح داد: «بروکسل هنوز نمی‌فهمد که چنین لحنی (زبان تهدید و زور) با مسئولان ایرانی، جواب نمی‌دهد و فایده‌ای ندارد.»
بورل روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود درباره گفت‌وگو با امیرعبداللهیان نوشته بود: «بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا در مورد رفتار ایران تاکید کردم، توقف نقض حقوق بشر، توقف حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه و توقف بازداشت غیرموجه شهروندان اتحادیه اروپا.»
این در حالی است که امیرعبداللهیان درباره تماس تلفنی خود با بورل گفته بود: «امشب در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل درخصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا، توافق برای رفع تحریم‌ها، همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین بحث و تبادل‌نظر کردیم.»
واکنش آژانس به ادعاهای تازه علیه برنامه هسته‌ای ایران
آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای رسانه‌ای تازه درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: آژانس از گزارش‌های رسانه‌ای درباره سطح غنی‌‌سازی اورانیوم در ایران مطلع است و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس در حال رایزنی با ایران درباره نتایج راستی‌آزمایی‌های این سازمان است و به نحو مقتضی آن را به اطلاع شورای حکام آژانس خواهد رساند.
خبرگزاری بلومبرگ شب دوشنبه در خبری مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در ایران اورانیوم با غنای 
۸۴ درصد را شناسایی کرده‌اند. 
در همین خصوص بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره این ادعای بلومبرگ اعلام کرد: مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به‌عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.
وی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه‌نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده درخصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری متداول است.
کمالوندی: تاکنون اقدام به غنی‌‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم
خبرگزاری بلومبرگ یکشنبه در خبری مدعی شد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در ایران اورانیوم با غنای ۸۴ درصد را شناسایی کرده‌اند. در همین خصوص بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره این ادعای بلومبرگ اعلام کرد: مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به‌عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.
وی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه‌نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده درخصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری متداول است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد: وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌‌سازی به معنی غنی‌‌سازی بالای ۶۰ درصد نیست.
کمالوندی در توضیح بیشتر بیان کرد: این موضوع در روند غنی‌‌سازی امری بسیار طبیعی بوده که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید. ولی آنچه حائز اهمیت است محصول تولیدی نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مبادرت به غنی‌‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهتر از هر کسی واقف است که چنین مواردی در زمان انجام کار رخ می‌دهد. آنچنان که در گذشته نیز موارد متعددی از غناهای مختلف مشاهده شده که حل شده و این مورد اخیر نیز قطعا حل خواهد شد.
وی با ذکر این نکته که این موضوع از نوع مطالبی نیست که آژانس آن را در اختیار اعضای خود قرار دهد، ادامه داد: طرح این موارد در رسانه‌ها بار دیگر نشان داد که متاسفانه مدت‌هاست آژانس از جایگاه حرفه‌ای و بی‌طرف خارج شده و هدف‌دار مطالب و اطلاعات فنی را در اختیار رسانه‌های غربی قرار می‌دهد و بدون تردید این روش باعث بی‌اعتبار شدن این سازمان مهم بین‌المللی می‌شود.
به گزارش فارس، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این در اظهاراتی گفته بود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار مخالفان مذاکرات برای ازسرگیری برجام قرار می‌دهد.