kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

ظریف: توانمندی هسته‌ای ایران قابلیت محدود شدن ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: محروم کردن ایران از برنامه هسته ای نمی تواند راه حلی برای این موضوع باشد چراکه ایران به دانش و فناوری هسته ای دست یافته و دانش و توانمندی دانشمندان ما قابلیت محدود شدن را ندارد.


نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی و موسسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا با سخنرانی محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد و موضوعاتی نظیر تحولات منطقه ای، مذاکرات هسته ای و تاثیر آنها بر آینده سیاست خارجی کشور و روابط ایران و اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان بحران های متوالی در خاورمیانه را ناشی از رقابت های ژئوپولتیکی دانست و گفت: این رقابت ها موجب شده تا مسایلی چون موضوع هسته ای و بحران سوریه به نتیجه مطلوب نرسد.
ظریف به موضوع هسته ای اشاره کرد و افزود: اقداماتی که تا کنون آمریکا و اروپا برای متوقف کردن فعالیت های ایران انجام داده اند، نتیجه ای جز پیشرفت‌های فناوری هسته ای کشور نداشته و در شرایط کنونی طرف های مقابل ایران را به این نتیجه رسانده که به فوریت مسئله هسته ای باید حل و فصل شود.
وی ادامه داد: کسانی که در این موضوع منافعی دارند تلاش دارند تا این بحران ساختگی ادامه یابد؛ بحرانی که از سوی برخی از بازیگران در منطقه تبلیغ شده تا پوششی را برای توجیه اهداف استراتژیک کوتاه مدت آنها در منطقه ایجاد کند.
وزیر امورخارجه کشورمان دستیابی به توافق را تنها راه حل برای عبور از این بحران ساختگی دانسته و تاکید کرد: محروم کردن ایران از برنامه هسته ای نمی تواند راه حلی برای این موضوع باشد چراکه ایران به دانش و فناوری هسته ای دست یافته و دانش و توانمندی دانشمندان ما قابلیت محدود شدن را ندارد.
ظریف تاکید کرد: کشورهای طرف مذاکره با ایران باید واقعیت‌ها درباره مسئله هسته ای ایران را بپذیرند و شرایط با 10 سال پیش متفاوت است و نمی توان به گذشته بازگشت.
وی اضافه کرد: شرایط در مذاکرات به سمت و سویی رفته که اروپا می تواند نقش جدی و برجسته ای را برای برقراری موازنه میان طرف های مذاکره با ایران برقرار کند و ایفای این نقش نه تنها برای ایران که برای اروپا و جایگاه و نقش بین المللی آن اهمیت بسزایی دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود به تحولات کشور عراق پرداخت و گفت : باید به این مسئله به صورت جدی پرداخته شود که بحران عراق از کجا آغاز شده و چگونه گسترش یافته است.
ظریف تصریح کرد: باید به این توجه کرد چه نیروهایی در سطح منطقه از داعش حمایت کرده و چرا کسانی از اروپا به این گروه پیوسته اند و بدون توجه به این مسایل نمی توان راه حلی دائمی برای این بحران را متصور بود.
وی اضافه کرد : اگر حضور و حمایت های جمهوری اسلامی ایران نبود، در مراحل اولیه امکان سقوط بغداد نیز وجود داشت؛ ایران کوشید با حمایت لجستیکی و مشاوره نظامی نیروهای عراقی را در مقابله با داعش توانمند کند.
.وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: برای حل ریشه ای مسئله باید به خواسته های مردم و دولت عراق توجه کرد؛ اگر کشورهای منطقه و قدرت های بزرگ نیروی نظامی به این کشور وارد کنند، بهانه ای به دست داعش داده و پیوستن نیروها به این گروه را تسهیل می کنند و برای منطقه و محیط بین المللی پیامدهای جدی دارد.
ظریف افزود: برای حل مسئله عراق و سوریه علاوه بر اقدامات نظامی به استراتژی جامعی نیاز است؛ خطرناک ترین بازی در منطقه این است که کشورهایی بخواهند مسئله داعش را در راستای منافع کوتاه مدت خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: در ائتلافی که علیه داعش تشکیل شده کشورهایی هستند که در ائتلاف با آمریکا بوده، اما در فروش نفت به داعش کمک کرده، حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه به عمل می آورند و مسیرهای امن در اختیار این گروه قرار می دهند؛ این تناقضی است که این ائتلاف با آن درگیر است.
 وزیر امور خارجه کشورمان درباره سوریه و آینده این کشور نیز تاکید کرد: باید به نظر مردم سوریه احترام گذاشت؛ راه حل بحران در سوریه توجه به خواست و اراده مردم است.
به گزارش ایرنا، ظریف تلاش برای تضعیف دولت سوریه را به معنای تقویت داعش در این کشور توصیف کرد و گفت: این تناقض دیگری است که ائتلاف تشکیل شده علیه داعش با آن رو به رو است.