kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴

گزارش خواندنی بروکینگز از دلایل موفقیت چین در تعامل با جهان

 

اندیشکده آمریکایی بروکینگز در گزارشی راهبردی به نحوه تعامل آمریکا و چین با کشورهای جهان پرداخته و راز موفقیت چینی‌ها را در این زمینه بیان کرده است.
رقابت چین و آمریکا در همه سطوح سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی در مناطق مختلف جهان طی سال‌های اخیر شدت گرفته و برخی کشورهای جهان نیز در این بین تلاش کرده‌اند به یکی از این دو یا به شکلی به هر دوی اینها متمایل شوند و بعضا نیز به هیچ یک از این دو کشور تمایلی نشان نداده‌اند. اما روی هم رفته چین بنا به دلایلی در تعامل با کشورهای دنیا، موفق‌تر از آمریکا عمل کرده است. این خلاصه گزارش ‌اندیشکده بروکینگز است که در آن تلاش کرده، راهی برای آمریکا جهت عقب نماندن از چین پیدا کند.
در این گزارش آمده: «جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در سند استراتژی امنیت ملی، نگاهش به رقابت جهانی با چین و تمایل آمریکا به کار با متحدان و شرکایی را که منافع مشترک با آمریکا دارند ابراز کرد. اما این تمایل به همکاری با یک مشکل آشکار مواجه است: بسیاری از کشورها ترجیح می‌دهند که هیچ یک از طرف‌ها را انتخاب نکنند و در رقابت قدرت‌های بزرگ، برای خود اهرم فشار جمع‌آوری کنند. این مشکل به خصوص در مناطقی که اصرار آمریکا بر لیبرال دموکراسی با منافع دولت‌های منطقه در تناقض است وخیم‌تر می‌باشد.»
به نوشته بروکینگز، پاکستان شاید بهترین نمونه برای نشان‌ دادن مدل چین در مواجهه با چنین کشورهایی باشد اما مهم است که توجه شود چین در رقابت‌ «قدرت بزرگ»، رویکردی مناسب برای همه ندارد همان‌طور که آمریکا نیز ندارد...چین در بسیاری از کشورها از تعامل گسترده اقتصادی برای نفوذ سیاسی و استراتژیک استفاده کرده است تا با قدرت اقتصادی، از مزیت استراتژیک بهره ببرد. مدل چین به راستی جهانی است. همان‌طور که یک مقام ارشد غربی گفته بود آنها تمام ابزار خود را به صحنه می‌آورند. این مدل به نیازهای کشورهای منطقه‌ای که به دنبال تنوع‌بخشی به روابط خود در یک جهانِ به طور فزاینده چندقطبی هستند توجه می‌کند.»
بروکینگز برای دولت آمریکا در مناطقی که نمی‌توان روی ترجیح نظم جهانی آمریکامحور توسط کشورها حساب باز کرد توصیه‌هایی کرده از جمله پذیرش رویکردی منعطف، اجتناب از اتخاذ یک موضع برای تمام موارد و اولویت به راه‌حل‌های خاص هر رابطه و خاص هر منطقه. تمرکز بر موضوعاتی که بیشترین اهمیت را برای اهداف آمریکا دارند و اجتناب از اتخاذ رویکرد «یا با ما یا علیه ما» که همواره از سوی این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.