kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
هسته‌های بین‌المللی مقاومت بسیج دانشجویی:

«آذربایجان» حمله به سفارتش را دید اما حمله به حرم شاهچـراغ را ندید؟!

 
 
 
 
قرارگاه منطقه‌ای قفقاز هسته بین‌المللی مقاومت بسیج دانشجویی و بخش بین‌الملل بسیج دانشجویی 4 استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان، در واکنش به اقدام مسلحانه در سفارت جمهوری آذربایجان بیانیه‌ای صادر کردند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
لازم می دانیم در رابطه با اقدام مسلحانه‌ در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران منجر به کشته شدن یکی از برادران آذری ما شد، ضمن عرض تسلیت، نکاتی را نیز بیان کنیم:
۱- طبق بررسی‌های انجام شده توسط نهاد‌های انتظامی، امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حمله به سفارت آذربایجان، حمله صرفا یک اقدام شخصی از سوی یک فرد بوده است. براساس شواهد همسر متهم در فروردین ماه ۱۴۰۱ به سفارت جمهوری آذربایجان مراجعه کرده و از آن پس به منزل بازنگشته است. متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی مبنی بر مفقود شدن همسرش در ارومیه ثبت کرده و طی بررسی‌های صورت گرفته، مشخص می‌شود همسرش در آذربایجان به سر می‌برد و متهم باید از طریق سفارت جمهوری آذربایجان پیگیر ماجرا باشد. اما ظاهراً مراجعات مکرر وی به سفارت، پاسخ روشنی را از سوی مسئولان سفارت‌خانه نداشته است. باید مسئولین سفارت آذربایجان پاسخگوی این موضوع باشند و شفاف کنند که چرا با وجود پیگیری‌های مکرر متهم اقدام مثبتی انجام نداده‌اند و علت تعلل در پاسخ‌دهی‌شان چه بوده است؟ از سوی دیگر نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی این گزاره را به جدّ بررسی کنند که آیا اصل این جریان از ابتدا تا انتها و ایضاً کوتاهی مسئولان سفارت و بروز این حادثه غم‌انگیز یک اقدام هدایت شده است؟ آیا این گزاره که احتمال دست داشتن دشمنان دو ملت ایران و آذربایجان یعنی رژیم منحوس صهیونیستی در طراحی این اقدام صحت دارد؟ این واقعه نباید باعث بسته شدن پرونده همسر متهم شود و مقامات باکو باید پاسخگوی خارج کردن همسر متهم باشند.
۲- تنها پس از چند ساعت از حمله مسلحانه، مقامات عالی‌رتبه و مسئولین مختلف جمهوری اسلامی به دولت آذربایجان تسلیت گفته و حادثه را محکوم کردند و قول پیگیری موضوع را دادند. این در حالی است که در حادثه تروریستی شاهچراغ علی‌رغم اثبات دست داشتن تبعه آذربایجانی در این اقدام تروریستی، مقامات آذربایجان هیچ واکنشی در برابر خون‌های ریخته شده در این اقدام تروریستی نشان ندادند! متأسفانه مسئولین و رسانه‌های وابسته به دولت آذربایجان و شخص الهام علی‌اف به جای تعامل و همکاری سازنده جهت مشخص شدن ابعاد حادثه سفارت، اقدام به نشر اظهارات نفرت انگیز نسبت به جمهوری اسلامی کردند و تمامی این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که هنوز جزئیات حادثه مشخص نشده بود. حال این سوال پیش می‌آید که آیا رسانه‌های باکو از قبل، آماده چنین اظهاراتی با هدف شعله ور کردن افکار خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در بین مردم آذربایجان بوده‌اند؟ آیا این حادثه سناریویی ساختگی علیه دو ملت بوده است؟
موضوع آنجا روشن‌ می‌شود که برخی از رسانه‌ها و سیاستمداران آذربایجان علناً سپاه عزیز را مورد اتهام و هجمه قرار دادند، آن هم در ایامی که شاهد یک هجمه ناجوانمردانه و گسترده از سوی دشمنان ملت ایران علیه سپاه و تروریستی اعلام کردن این نهاد مقدس هستیم! آیا مسئولان آذربایجان و اعضای شورای اروپا از یک اتاق فکر تغذیه می‌شوند؟ آیا پشت پرده این اقدامات یک برنامه‌ریزی جدی علیه ایران وجود دارد؟
۳-  پس از چند ساعت از اقدام مسلحانه دولت آذربایجان در یک موضع شتاب زده دیگر اعلام کرد که قصد تخلیه سفارت خود در تهران را دارد و این در حالی است که دولت باکو چندی قبل سفارت خود را در تل آویو افتتاح و نسبت به گشایش سفارت رژیم صهیونیستی در باکو نیز ابراز خرسندی کرده بود، حال آنکه جمهوری اسلامی نسبت به عواقب این کار نیز هشدار داده بود! به نظر می‌رسد که این اقدام در راستای فشار بر تهران جهت عقب‌نشینی از مواضع خود نسبت به روابط باکو و رژیم نامشروع صهیونیستی انجام شده و احتمال می‌رود که با حمایت لابی‌های باکو در ایران فشار‌هایی نیز بر دولت ایران وارد شود تا مانع اقدام جدی ایران در برابر اقدامات خصمانه دولت آذربایجان گردند!
۴- متأسفانه نهاد‌های به اصطلاح دینی آذربایجان که وظیفه اصلی آن‌ها تقویت پیوند میان مسلمانان دو کشور و کمک جهت رفع تنش‌هاست از وظایف دینی خود دور شده‌اند و برعکس بیشتر در مسیر خصومت و دشمنی با برادران دینی خود در ایران قدم برمی‌دارند و به نظر می‌رسد که آن‌ها نقش نهاد‌های آل‌یهود را با اسم اسلام انجام می‌دهند و خواسته اصلی رژیم صهیونیستی یعنی دور کردن تمرکز مسلمین و آزادیخواهان از اتفاقات اخیر فلسطین است! آیا حمله اخیر رژیم منحوس صهیونیستی به اردوگاه جنین را ندیدید؟
۵- با توجه به اقدامات اخیر باکو مبنی بر پروژه تغییرات جغرافیایی در جنوب ارمنستان و تاسیس دالان تورانی ناتو و مخالفت ایران از این اقدامات و هشدار به طرف آذری در این مورد، بعید نیست که دولت آذربایجان با بهانه کردن حادثه حمله به سفارت خود، به دنبال گرفتن امتیازات و کاهش فشار از طرف ایرانی باشد و با گذاشتن شرط‌هایی جهت عقب نشینی ایران و برگشتن به روابط عادی باشد که احتمالا در صورت نپذیرفتن ایران شاهد ورود به مرحله‌ای سخت از تنش میان دو کشور باشیم تا ایران را با پروژه‌ای از پیش تعیین شده درگیر مرز‌های شمالی کنند. دولت آذربایجان می‌داند و اگر نمی‌داند هشدار می‌دهیم که دست از بازی در میدانی که تمام سناریوهایش توسط صهیونیسم بین الملل و سرویس‌های اطلاعاتی برخی از کشور‌های مرتجع منطقه و با هدف درگیر کردن ملت‌های مسلمان با یکدیگر و ایجاد ناامنی در منطقه طراحی شده، دست بردارد!