kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
بارش‌های اخیر جبران‌کننده کم‌بارشی گذشته نیست

ورود سامانه جدید بارشی به کشور از بعدازظهر امروز

 

رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه جدید بارشی به کشور در هفته جاری خبر داد.
صادق ضیائیان به ایسنا گفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی، روز شنبه در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و جزایر واقع در تنگه هرمز و دریای عمان بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نقاط سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان افزود: از بعدازظهر شنبه سامانه بارشی جدیدی از سمت مرزهای واقع در شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود.
وی با بیان اینکه این سامانه در روز یکشنبه در شمال غرب، برخی نقاط غرب و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و دوشنبه و سه‌شنبه علاوه‌بر این مناطق در برخی نقاط غرب، شمال شرق و استان‌های ساحلی خزر سبب بارش برف و باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت می‌شود. فعالیت این سامانه در روز سه‌شنبه در نواحی ذکر شده تشدید می‌شود و در شنبه و یکشنبه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج می‌باشد.
بارش‌های اخیر
جبران‌کننده کم‌بارشی گذشته نیست
رئیس‌سازمان هواشناسی کشور نیز با بیان این‌که بارندگی‌های اخیر کمبود بارش کشور را جبران نمی‌کنند، درباره کاهش دمای بی‌سابقه کشور در دی ماه گفت: سرمای کشور بی‌سابقه نبوده است و این شرایط نرمال زمستانی است.
به گزارش ایسنا، سحر تاج‌بخش در برنامه‌ای تلویزیونی درباره وضعیت بارندگی‌ها طی سه هفته اخیر اظهارداشت: این بارندگی‌ها در سطح کشور در شرایط مناسبی بودند.
اگرچه بارندگی‌ها به طور کلی کمتر از نرمال هستند اما پیش‌بینی می‌شود که طی هفته‌های آینده به حد نرمال برسند. با وجود بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد نیمه شمالی کشور حتی استان‌های ساحلی وضعیت مناسبی ندارند.
تاج‌بخش افزود: این در حالی است که پاییز سال جاری نیز کم‌بارشی شدیدی وجود داشت و طی دو سال گذشته هم خشکسالی در کشور حاکم بود، بنابراین کشاورزان در شمال کشور وضعیت خوبی ندارند اما به دلیل اینکه بارندگی‌ها در جنوب کشور تمرکز داشتند، استان‌های جنوبی به‌خصوص استان بوشهر وضعیت مناسبی دارند.
وی درباره بارش‌های ماه‌های آینده گفت: طی ماه‌های آینده قطعا بارش‌هایی خواهیم داشت و به حد نرمال نیز خواهند رسید اما الگوهای آنها نیز همچون سه هفته گذشته است و تمرکز در جنوب کشور خواهد بود. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا نیمه‌های اردیبهشت نیز این بارش‌ها با همین الگو در جنوب کشور حتی تا بیش از حد نرمال و در شمال کشور کمتر از نرمال خواهد بود و شرایط توزیع بارش‌ها اصلا مناسب نیست. حتی در بارش‌های هفته آینده نیز تمرکز بیشتر در جنوب کشور خواهد بود.
تغییر استانداردهای شاخص کیفیت هوا
یا تغییر واکنش در برابر آلودگی هوا؟
رئیس‌سازمان هواشناسی درباره مسئله تغییر استانداردهای کیفیت هوا نیز گفت: نمی‌توان استانداردها را تغییر داد چراکه در تمام دنیا شاخص‌ها و تعاریف آنها به همین شکل است و تنها می‌توان نحوه برخورد و واکنش نسبت به آن را تغییر داد. به طور مثال اگر در حال حاضر در شاخص ۱۵۰ مدارس تعطیل می‌شوند از شاخص ۲۰۰ به بعد مدارس تعطیل شوند.
نکته مهم این است که این تغییرات در سلامت مردم تاثیرات منفی دارد. چراکه آلاینده‌ها در ضریب هوش و تنفس آنها تاثیرگذار است. اما دائما هم نمی‌توان مدارس و ادارات را تعطیل کرد چراکه با تعطیلی‌های پی‌در‌پی در امور کشور مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین اقدام مناسب کنترل آلاینده‌ها است.
گفتنی است، دیروز وزیر وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: موضع اخیر این وزارتخانه درباره تعطیلی مدارس و شاخص آلودگی هوا بر اساس یک کار تحقیقاتی بوده است.