kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸

هراس مقام اطلاعاتی اسرائیل از تشدید بحران امنیتی (خبر ویژه)

افسر عالی‌رتبه ضداطلاعات ارتش اسرائیل می‌گوید اعتراضات و درگیری و خشونت‌های کرانه باختری نه تنها کاهش، بلکه افزایش خواهد داشت.
 
 
 
به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، سرتیپ «آمیت سعر» (رئیس‌دایره تحقیقی ضداطلاعات ارتش اسرائیل) گفت تصور می‌کنم روند خشونت در کرانه باختری در سال آینده، تنها رو به افزایش خواهد داشت.
وی گفت: بنیان‌هایی که به اسرائیل امکان مدیریت آشوب را می‌داد، با خشم روزافزون نسل جوان فلسطینیان متزلزل شده است.
سرتیپ آمیت سعر گفت: پس از ایران، سیر صعودی خشونت در کرانه باختری، بزرگ‌ترین چالش اسرائیل در سال ۲۰۲۳ خواهد بود. 
سعر که در کنفرانس اتاق فکر نظامی «گزیت» سخنرانی می‌کرد، افزود: شاید مردم بگویند هیچ چیز فرقی نکرد و تروریسم فصلی است، هر چند سال یک‌بار موج برمی‌دارد، بعد آرام می‌شود و باز برمی‌گردد. کسانی در نهادهای امنیتی هستند که چنین باور دارند، اما من نظر دیگری دارم. من فکر می‌کنم ما می‌بایست آنچه در ماهای اخیر شاهد بوده‌ایم را بررسی کنیم، نه بر محور شمار حمله‌ها، بلکه براساس علل و انگیزه‌ها. ما شاهد تزلزل بنیان‌هایی هستیم که به ما امکان مدیریت وضعیت را می‌داد. بنیان‌هایی بودند که در طول سال‌ها به ما امکان می‌دادند درگیری‌ها را با هزینه نسبتاً ‌اندک مدیریت کنیم اما در سالی که گذشت، و در سال ۲۰۲۳، آن بنیان‌ها و امکانات متزلزل خواهند بود.
سعر گفت: تشکیلات خودگردان فلسطینیان، مشروعیت خود را در میان جوانان فلسطینی از دست داده، و دسترسی به سلاح گرم در کرانه باختری آسان است و امکان حمله‌های مسلحانه مکرر را ایجاد می‌کند. در مقایسه با ۹۱ مورد در سال گذشته، نیروهای دفاعی اسرائیل در سال جاری دست‌کم ۲۸۱ حمله «مسلحانه» و اقدام علیه غیرنظامیان و سربازان اسرائیل در کرانه باختری ثبت کرده‌اند.
او اظهار داشت: کسانی را می‌بینم که ساعت چهار صبح از خواب پا شده‌اند فقط برای اینکه به خودروهای زرهی نیروهای ارتش اسرائیل که وارد روستا می‌شوند، سنگ پرتاب کنند. تصور ابعاد خشمی که باعث این کار می‌شود، ترسناک است. آنها به همه چیز فحش می‌دهند، به تشکیلات خودگردان، به دیگران. خشمگین‌اند و تسلیحات و تهییج در دسترشان است. می‌خواهند «استوری» خود را بسازند و روی تیک‌تاک بگذارند.
در همین حال به گزارش روزنامه جروزالم‌پست، رئیس ‌دایره تحقیقی ضداطلاعات ارتش اسرائیل در بخشی از سخنانش گفت: ایران با دانش هسته‌ای، سانتریفیوژها و نیروگاه‌های بیشتر، در پیشرفته‌ترین مرحله برنامه هسته‌ای خود نسبت به قبل است. وی گفت: حکومت ایران از اعتراضاتی که در سه ماه گذشته این کشور را متلاطم کرد، عبور می‌کند، چون ابزارهای بسیار قوی برای مهار (اغتشاشات) ساخته است. دولت جمهوری اسلامی در گذشته نیز با اتفاقات مشابهی مواجه شده است.
سرتیپ صهیونیست می‌گوید: برای اولین بار، ما شاهد ارائه تسلیحات پیشرفته ایران به روسیه در جنگ اوکراین هستیم. نزدیک شدن ایران و روسیه ناشی از نیاز روسیه است. این یک تغییر چشمگیر است. این یک تصمیم راهبردی روشن بود. ایرانی‌ها برای کمک‌های خود، بهایش را از روسیه خواهند گرفت. این چیزی است که ما باید درباره آن نگران باشیم.
سرتیپ سعر در ادامه افزود: با باقی ماندن اسرائیل به عنوان دشمن اصلی، تهران به ارتقای قابلیت‌های خود برای جنگ علیه اسرائیل ادامه می‌دهد و با تقویت گروه‌های نیابتی خود در سراسر منطقه در حال تقویت قدرت خود برای جنگ متقارن علیه اسرائیل است. ایران همچنین با دانش هسته‌ای، سانتریفیوژها و نیروگاه‌های بیشتر در پیشرفته‌ترین مرحله برنامه هسته‌ای خود نسبت به قبل است. ایران کنترل کاملی بر فرآیند غنی‌‌سازی دارد و تنها به تصمیم سیاسی برای رفتن به سمت بمب نیاز دارد، هیچ مانع فنی وجود ندارد. برنامه‌ای کاملا متفاوت با آنچه در گذشته دیده بودیم.