kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲

6 سال زندان برای کریستینا فرناندز معاون رئیس‌جمهور آرژانتین به جرم کلاهبرداری

 
 
دادگاهی در آرژانتین، «کریستینا فرناندز» رئیس‌جمهور پیشین و معاون رئیس‌جمهور فعلی این کشور را به جرم کلاهبرداری به 6 سال حبس محکوم کرد.
«کریستینا فرناندز» که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور آرژانتین نیز بود، پس از مجرم شناخته‌شدن در پرونده کلاهبرداری یک میلیارد دلاری، از تصدی هرگونه منصب دولتی در آینده نیز محروم شد. با این حال رسانه‌ها گزارش می‌دهند که او به دلیل مصونیت قضائی که در پی داشتن مناصب دولتی به‌دست آورده، بعید است در آینده قابل پیش‌بینی به زندان برود و انتظار می‌رود که درخواست تجدیدنظر وی نیز سال‌ها طول بکشد.
همزمان با این اقدام دستگاه قضائی آرژانتین، حامیان وی در اعتراض به حکم دادگاه مقابل دادگاه فدرال بوئنوس آیرس تظاهرات کردند. سران و مقام‌های سیاسی آرژانتین نیز‌، این حکم جنجال‌برانگیز را «کودتای قضایی و جعلی» و «انتقام‌جویی سیاسی» توسط «مافیای قضایی» علیه «فردی بی‌گناه» توصیف کردند. به گزارش ایرنا به نقل از «پرنسا لاتینا»، طرفداران و نظامیان حامی معاون رئیس‌جمهوری در تجمعی گسترده، اعتراض خود را به محکومیت ۶ سال زندان وی ابراز کردند.
این بسیج عمومی با شعار «همه با کریستینا» آغاز شد و معترضان با سر دادن شعارهایی مانند «کریستینا رئیس‌جمهور»، حمایت خود را از رئیس‌جمهوری سابق ابراز کنند. اگر چه بسیاری انتظار دارند «کریستینا» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ کاندیدا شود اما وی اعلام کرده است در این انتخابات کاندیدا نمی‌شود.این حکم تا زمان صدور رای دادگاه تجدیدنظر در این خصوص قطعی نیست؛ روندی که ممکن است سال‌ها طول بکشد. در عین حال اگر او بتواند بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین پیروز شود، مادامی که رئیس‌جمهوری این کشور باشد از بازداشت مصون خواهد بود.
«آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین نیز در واکنش به محکومیت وی گفت: ناعادلانه است، امروز در آرژانتین، یک فرد بی‌گناه محکوم شده است. کسی که قدرت‌ها سعی می‌کنند از طریق رسانه‌ها به او انگ بزنند و از طریق قضاتی که آخر هفته‌ها را در هواپیماهای شخصی و ویلاهای مجلل خود می‌گذرانند، تحت تعقیب قرار بگیرد.